شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
وزیر کشور به نقل از رئیس جمهوری:
نجف و کربلا خط قرمز است

شهروند| عبدالرضا رحمانی‌فضلی که روز گذشته به قم سفرکرده بود در جلسه شورای اداری استان قم با اشاره به تحولات منطقه‌ای اظهار کرد:  ما باید مسائل منطقه‌ای را حل می‌کردیم.  مسأله سوریه با همه فشارهایی که روی ایران داشتند که ما قبول کنیم دولت سوریه تغییر کند، با مقاومت و حمایت ما حل شده و آنها مجبور شدند تن به انتخابات بدهند.
 رحمانی‌فضلی با بیان این‌که مسأله عراق برای جمهوری اسلامی ایران یک موضوع بسیار مهم است، اظهار کرد:  ما در این مسأله حضور به موقعی داشتیم و روزهایی بود که نگران سقوط شهرهای زیارتی و عتبات عالیات بودیم چون 6 لشکر تسلیم شده و اختلافات سیاسی در عراق و فشارهای بین‌المللی نیز زیاد بود و این تنها ایران و حزب‌الله لبنان بود که از دولت عراق حمایت کرد.  
وزیر کشور به راهبردهای مهم جمهوری اسلامی در کمک به ملت مسلمان عراق اشاره کرد که منجر به آزادی برخی استان‌های اشغال شده توسط تروریست‌ها و عقب‌نشینی آنها شده و در این زمینه گفت: تصمیم‌گیری‌های کلان با رهبری است اما تصمیم‌گیری‌های عملیاتی با شورای امنیت ملی است که رئیس‌جمهوری ریاست آن را برعهده دارد.  رحمانی‌فضلی گفت:  تصمیماتی در برخی امور گرفته می‌شد که به‌جز تدبیر، شجاعت و خلوص رهبری نمی‌توانست این تصمیمات را پشتیبانی کند.
  یک روز خبر آوردند که امکان سقوط شهرهای کربلا و نجف وجود دارد.  رئیس‌جمهوری در آن جلسه گفت این شهرها خط قرمز ما است و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد هیچ محدودیتی در عملیات وجود نخواهد داشت.  وی این تصمیم رئیس‌جمهوری را مهم و شجاعانه دانست و اضافه کرد:  اخیرا که داعش به کردستان عراق حمله کرد مسئولان کردستان درخواست کمک از ایران داشتند و جمهوری اسلامی علاوه بر ارایه مشاوره، نیروهای آنان را ساماندهی کرد.
  ایران همواره اعلام کرده است که در روند مبارزه نظامی ارتش عراق با نیروهای داعش دخالت نظامی نخواهد کرد.  
مقامات وزارت خارجه ایران اعلام کرده‌اند که تنها در صورت درخواست دولت عراق به عراق کمک خواهند کرد که تاکنون نیز چنین درخواست رسمی از سوی دولت عراق مطرح نشده است.   البته نقل قول وزیر کشور از رئیس‌جمهوری درخصوص خطوط قرمز ایران در عراق، چندان نیز عجیب و دور از ذهن نیست.
  ایران به‌عنوان کشوری که منافعی حیاتی در عراق دارد، به تبع خطوط قرمزی نیز در این‌خصوص برای خود تعریف کرده است. همان‌طور که آمریکایی‌ها از اربیل به‌عنوان خط قرمز خود یاد می‌کنند و اخیرا نیز به اعلام این‌که می‌خواهند از منافع و پرسنل خود در اربیل دفاع کنند، به مواضع داعش حمله کرده‌اند، ایران نیز در کربلا و نجف منافع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دارد.  در چنین شرایطی، چنانچه این دو شهر از سوی داعش تهدید شوند، ایران ممکن است به درخواست دولت عراق، وارد معرکه شود. 


تعداد بازدید :  107