شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
درباره تازه به دوران رسیدگی

سیدمحمد غرضی فعال سیاسی- اجتماعی

  تازه به دوران رسیدگی ازجمله مسائلی است که در جامعه ما مطرح شده و طرح آن هنوز هم ادامه دارد. هر از گاهی موضوعاتی در جامعه دیده می‌شود (که البته اکنون بسیار زیاد شده است) و در برخی از جراید آنها را به تازه به دوران رسیدگی مرتبط می‌کنند. نمونه‌اش سوار شدن بر خودروی گرانقیمتی است که با پول‌های یک شبه به دست آمده است. باید بپذیریم که این موضوع از معضلات امروز جامعه ایران است که ابعاد مختلفی دارد. اما این‌که تازه‌ به دوران رسیدگی از چه زمانی آغاز شد، داستان خودش را دارد. در کشور ما اول عده‌ای تبدیل شدند به آدم‌هایی که چیزهایی می‌فهمند که دیگران نمی‌فهمند. برخی به درست یا به غلط نام روشنفکر، به اینها دادند. روشنفکر در طول زندگی هر کدام از ما زیاد وجود داشته اما در کشور ما اگر کسی یقه‌اش سفید می‌شد و کروات می‌زد، روزنامه می‌خواند و از فرهنگ اروپایی پیروی می‌کرد و پیپ می‌کشید، نام روشنفکر را با خود یدک می‌کشید در صورتی که این در تعریف روشنفکر اشتباه است و در اصل برخی از این نشانه‌ها نشانه روشنفکری نیست بلکه نشانه تازه ‌به دوران رسیدگی است. به‌هرحال تازه به دوران رسیدگی از اینجاها شروع و آرام‌آرام تبدیل شد به کسانی که فرنگ رفته‌اند و پز فرنگ رفتن‌شان را می‌دادند. بعد انواع دیگر آن ظهور کرد که البته باز هم برخی از نمادها و نمودهای آن با روشنفکری مختلط شد. مانند کسانی که ظهور پیدا کرده و نوع دیگری فکر می‌کردند. مثلا در ایران ما مدتی آنگلوفیل به وجود آمد، مدتی آلمانوفیل و روسوفیل و از این گرایش‌ها، که پشت‌سر هم فرهنگ اجتماعی را تحت فشار قرار می‌داد و به تدریج چون از طرف حکومت به عده‌ای امتیازاتی داده شد، مردم دل‌شان می‌خواست به آنها متصل شوند. ما روشنفکرانی داشته‌ایم که گرایش آنگلوفیل و... داشته‌اند اما گروهی از تازه به دوران رسیده‌ها نیز که عملا اندیشه‌ای پشت رفتارشان نبود، با خودنمایی به این تفکرات تصور ویژه‌ای از خود ایجاد می‌کردند. در دوره‌ای هم مردم تمایل داشتند دامادشان ارتشی باشد. دلیلش این بود که بعد از 28 مرداد چون طبقات اطلاعاتی- امنیتی و وابستگان نظامی مانند شهربانی و... با دیگران تفاوت اساسی داشتند و از امتیازات ویژه‌ای برخوردار بودند، خیلی‌ها دوست داشتند به چنین خانواده‌هایی وصل شوند.
این موضوع حوزه فرهنگ و ادبیات را هم تحت‌تأثیر قرار داده و دعوا و جار و جنجال‌هایی که در زمینه تغییر خط و
 شعر نو و... به وجود آمده نیز از نظر من تقریبا از همین مسائل است. اینها موضوعات اجتماعی است در حوزه سیاسی هم وسیع‌تر از این است. بنابراین با بروز تازه به دوران رسیدگی و نمود آن در جامعه، شکاف‌های اجتماعی به وجود می‌آید که هزینه‌هایش بسیار سنگین است.
حالا این تازه‌به‌دوران رسیدگی بیشتر دامان جامعه ما را گرفته است. جامعه‌ای که فقر در آن بیداد می‌کند عده‌ای را در خود جای داده که هر روز بیشتر از دیروز ثروت خود را به نمایش می‌گذارد، آن هم ثروتی که بیشتر باد آورده است و منبع درستی ندارد. جامعه از این محل آسیب‌دیده و می‌بیند و اگر فکری به حال آن نکنیم، معلوم نیست چه رخ می‌دهد.


تعداد بازدید :  445