شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در مراسم روز صنعت دفاعی:
نظام ما مردم‌سالار است، نه جنگ‌سالار

رئیس‌جمهوری در مراسم سالروز صنعت دفاعی کشور با اشاره به این‌که «راهبرد دفاعی ما بازدارندگی و سیاست ما تنش‌زدایی و تعامل سازنده همراه با اعتمادسازی است»، تأکید کرد: قدرت جمهوری اسلامی ایران پشتوانه ثبات منطقه است و در این زمینه آماده همکاری جمعی در دفاع از امنیت منطقه هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی گفت: سیاست تنش‌زدایی، همگرایی و اعتمادسازی ما با دنیا، منافاتی با قدرت دفاعی در صنعت نظامی کشور ندارد، زیرا اگر کشوری اقتدار، استقلال و ثبات نداشته باشد، نمی‌‌تواند به دنبال صلح واقعی باشد.
رئیس شورایعالی امنیت ملی با تأکید بر این‌که بازدارندگی یک کشور تنها با توسعه صنعت دفاعی و قدرت نظامی حاصل نمی‌شود، گفت: ما نیاز به قدرت فرهنگی، سیاسی، دفاعی و اقتصادی داریم. قدرتمندشدن در این عرصه‌ها می‌تواند تبدیل به قدرت ملی شود. اگر ملتی از نظر فرهنگی، آماده ایثار و فداکاری نباشد نمی‌توانیم آن ملت را مقاوم و قدرتمند خطاب کنیم، اگر ملتی دارای توان سیاسی نباشد و دیپلمات‌های قوی برای مذاکره و مفاهمه نداشته باشد، شکست خواهد خورد.
روحانی با اشاره به این اصطلاح که دیپلمات‌ها در خط اول و ژنرال‌ها در خط دوم هستند، گفت: توانمندی آن زمانی است که از هر قدرت، بجا و در زمان خود بتوانیم استفاده کنیم. استفاده نابجا از اهرم‌های قدرت برای کشور شکست می‌آورد. اگر آن روزی که باید از قدرت دیپلماسی استفاده کنیم، قدرت نظامی را به کار بگیریم، خواهیم باخت.
روحانی با اشاره به این‌که در برجام راجع به بحث نظامی، مسأله‌ای وجود ندارد که بخواهد نیروهای مسلح ما را محدود کند و آنها را از دستاوردهای جدید دور نگه دارد، اظهار داشت: حتی تحریم تسلیحاتی در قطعنامه 2231 شامل یک محدودیت دوره‌ای شده که آن هم مسأله‌ای برای توسعه کشور ایجاد نخواهد کرد، ما از هر کجا و هر زمان که لازم بدانیم، بدون هیچ ملاحظه‌ای سلاح خواهیم خرید و سلاح خواهیم فروخت و منتظر تأیید هیچ‌کس و هیچ‌ قطعنامه‌ای نخواهیم بود.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز شرایط کشور بهتر از یکسال و دوسال پیش است، زیرا ملت ما با توان سیاسی توانسته به توافقی برسد که از این توافق همه کشورهای دنیا به جز یک رژیم غاصب، متجاوز و جنگ‌طلب و جماعتی جنگ‌طلب در کشوری دیگر خرسند هستند. این مسأله که از میان کشورهای جهان، فقط یک رژیم نامشروع و غاصب و عده‌ای جنگ‌طلب در داخل آمریکا با یک توافق مخالف هستند، مسأله‌ای کم‌نظیر است.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این کلمه وزارت جنگ یا دفاع فقط یک نام نیست، بلکه محتوای بلندی دارد، آرمان ما، آرمان دفاع است و نه جنگ. دین و نظام ما مردم‌سالار است و نه جنگ‌سالار. ما به دنبال جنگ و تجاوز نیستیم، کشورهایی هستند در دنیا که نوع صنعت‌شان نشان آن است که دکترین نظامی آنها دکترین تجاوز و جنگ است. از همان ابتدا ناوهواپیمابری درست می‌کنند، به مثابه جزیره‌ای متحرک برای رفتن به آن سوی دنیا و مسلط‌ شدن بر مناطق دیگر و تأمین اهدافشان در آن سوی آب‌ها و حتی ابایی هم در استفاده از سلاح‌های ضدبشری و ضد انسانی ندارند.


تعداد بازدید :  340