شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
از سوی خالد مشعل
مذاکره حماس با اسرائیل تایید شد

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از مذاکرات غیرمستقیم جنبش با طرف اسراییلی درباره آتش‌بس احتمالی در غزه خبر داد. به گزارش ایسنا، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به این‌که مذاکرات غیرمستقیم میان جنبش و طرف اسراییلی به نظر مثبت می‌رسد اما تاکنون این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است، اظهار داشت: یکی از میانجی‌های مذاکرات میان دو طرف، تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس است.
مشعل در ادامه افزود: در طول مذاکرات، پیشنهادات مختلفی درباره انواع آتش‌بس ارایه شد و از بعد نظری این آتش‌بس‌ها باید مستمر باشند. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: در این مذاکرات غیرمستقیم به مشکلات غزه ازجمله بازسازی، لغو محاصره، بازگشایی گذرگاه‌ها، بحران 50‌هزار کارمند فلسطینی، بندر فرودگاه و نیز تأسیسات زیربنایی چون آب، برق و راه‌ها پرداخته شد. خالد مشعل تأکید کرد: بیشتر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذی‌ربط برای حل مشکلات غزه تلاش کرده‌اند اما هیچ چیزی به دست نیامده است جز طرح‌هایی از سوی برخی طرف‌ها و در رأس آن قطر و ترکیه. سوییسی‌ها و نروژی‌ها نیز طرح‌هایی را برای بازسازی نوار غزه ارایه کرده‌اند. نیکلای ملادینف، نماینده سازمان ملل، رابرت سری و تونی بلر نیز اقداماتی اتخاذ کرده‌اند. من باید به اختصار بگویم که مشکلات غزه باید حل شود. وی افزود: ما با پنج مشکل مواجهیم. بازسازی و لزوم
سرعت بخشیدن به آن، لغو محاصره و بازگشایی گذرگاه‌ها، حل مشکلات 50‌هزار کارمند، ایجاد بندر و فرودگاه برای غزه و مشکل آخر تأسیسات شامل آب، برق، راه‌سازی و غیره. اگر مشکلات غزه حل شود فضای خوبی برای تثبیت آتش‌بس که پس از جنگ اخیر اسراییل در غزه رخ داد، فراهم می‌شود.
مشعل تأکید کرد: برخی ما را متهم می‌کنند که خواهان جدایی غزه از کرانه باختری هستیم اما این مسأله درست نیست. غزه و کرانه باختری یکی هستند و ما بخشی از این نظام سیاسی فلسطین هستیم. ما برای آتش‌بس تلاش می‌کنیم و خواهان برگزاری انتخابات و دموکراسی هستیم. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درخصوص
5 شرط این جنبش برای فراهم آوردن فضای خوب جهت آتش‌بس و طرح تونی بلر گفت: بلر و دیگران طرح‌هایی درخصوص برقراری آرامش دارند و بعدا عبارت برقراری آرامش را به آتش بس تبدیل کردند. ما پیشتر گفتیم که نیازی به آتش‌بس یا برقراری آرامش نداریم. شاید برخی از طرف‌ها روی این مسأله حساب باز کرده‌اند که رها کردن بحران‌های غزه آن را به انفجاری علیه حماس تبدیل می‌کند. اما همین طرف‌ها فهمیدند که حماس پایدار است. ما مقاومت مشروعی هستیم که همواره علیه اشغالگران پابرجا خواهیم ماند اما برای جنگ تلاش می‌کنیم. اسراییل به جنگ، به شهرک‌سازی، ایجاد هول و وحشت، سوزاندن کودکان، یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی، بازداشت و اقدامات دیگر عادت کرده است. ما تلاش‌های فلسطینی‌ها و تلاش‌های بین‌المللی را می‌ستاییم و با تمامی کسانی که برای حل مشکلات غزه اقدام می‌کنند همکاری می‌کنیم اما در صورتی که به ضرر منافع ملی و آرمان‌های مردم فلسطین نباشد. وی درخصوص نقش ترکیه و قطر درباره مسأله آتش‌بس گفت: من چند روز پیش به آنکارا سفر کرده و با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر این کشور گفت‌وگو کرده‌ام و ما دائما با هم در ارتباط و تماس بوده‌ایم. قطری‌ها هم درخصوص چنین تحرکات منطقه‌ای و بین‌المللی نقش داشته‌اند و برخی طرف‌های عربی و اروپایی با مسئولان قطری و عربستانی و حتی مسئولان اماراتی، مصری، اردنی و کشورهای دیگر دیدار کرده‌اند اما قطری‌ها اولین کسانی بودند که با اتخاذ اقدام جسورانه و عملی برای ورود مصالح ساختمانی به غزه تلاش کردند و شاید همین مسأله بود که طرف‌های بین‌المللی را به تحرک واداشت.
مشعل خاطرنشان کرد: طرح ملی ما آزادسازی فلسطین، بازپس‌گیری قدس و مسجدالاقصی، تحقق حق بازگشت و تشکیل کشور فلسطین است. استراتژی حماس شناخته شده است و هرگز تغییر نخواهد کرد. وی درباره شرط اسراییل برای برقراری آرامش مبنی بر تقویت فعالیت مقاومت در کرانه باختری و قدس و شرط ارتباط برقراری آرامش با پرونده اسرا گفت: هیچ‌کس درباره موضوع مقاومت در کرانه باختری به ما چیزی نگفته است. ما این مسأله را هرگز قبول نمی‌کنیم. مقاومت تا پایان اشغالگری و شهرک‌سازی متوقف نخواهد شد اما ربط دادن مسأله اسرا به آتش‌بس موضوعی است که از طریق میانجی‌گران درباره آن صحبت شده است و ما کاملا با آن مخالفت کردیم. حل مشکلات غزه یک چیز است و مذاکره برای آزادی اسرا چیز دیگر.
مشعل درخصوص تحولات منطقه پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب گفت: درحال حاضر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی رخ داده است که مطمئنا حماس از آن تأثیر می‌پذیرد. ما بخشی از جهان عرب و اسلام هستیم، تغییراتی که درخصوص مسأله هسته‌ای ایران رخ داده تحول مهمی است و تأثیراتی بر منطقه داشته است.
وی درباره روابط با عربستان و مصر گفت: روابط ما با عربستان روابطی قدیمی است ما سفر مهمی به عربستان در اواخر رمضان داشتیم و توافق کردیم که صفحه جدیدی در روابط میان خود ایجاد کنیم. درخصوص مصر نیز همین‌گونه است. مصر ناظر مسائل زیادی ازجمله آشتی، تبادل اسرا و آتش‌بس بوده است. اما طی دو‌سال اخیر به حماس اتهامات نادرستی زده شد با این حال ما خواهان روابط خوب با مصر و دیگر کشورها هستیم. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره تعیین موعد سفر به روسیه گفت: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دوحه از ما برای سفر به مسکو دعوت کرد. ما درخواست وی را قبول کرده‌ایم اما هنوز موعد مشخص نشده است.
وی درباره بحران سوریه نیز تأکید کرد: باید تلاش‌ها را برای حل بحران سوریه جدی‌تر و بیشتر کرد. ما امیدواریم که بحران سوریه به دور از خونریزی و دور از درگیری‌ طایفه‌ای که موجب درگیری‌ها در سوریه عراق و یمن شده حل بشود. همچنین امیدواریم که این بحران به گونه‌ای حل شود که حقوق مردم سوریه در آن رعایت شود چرا که حقوق مردم مهم‌ترین مسأله است. وی درباره روابط با ایران تصریح کرد: ما رابطه تاریخی با ایران داریم. این روابط همچنان وجود دارد اما در سال‌های اخیر به دلیل اختلاف درباره موضوع بحران‌ سوریه تأثیراتی از این اختلاف گرفته است. با این حال ما خواهان روابط خوب با تمامی کشورهای عربی و اسلامی هستیم.

 


تعداد بازدید :  447