شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از به هم خوردن توافق مربی پرتغالی با فدراسیون
کی روش، بین زمین و هوای فوتبال ایران
کی روش: یا امروز امضا می‌کنم یا برای همیشه می‌روم کفاشیان: پیشنهادی ندارد، کجا می‌خواهد برود؟!

گروه ورزش| سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی 2014 پس از یک ماه، پنجشنبه هفته گذشته به ایران آمد تا قراردادش را با فدراسیون نهایی کند. در روز نخست ورود او به ایران نیز همه چیز خوب به نظر می‌رسید اما به نظر می‌رسد هر چه مذاکرات دوجانبه کی‌روش و کفاشیان جلوتر می‌رود، سرمربی پرتغالی از نیمکت تیم‌ملی دورتر می‌شود، مسأله‌ای که می‌توان در مصاحبه‌های این 2 نفر کاملا مشاهده کرد. به نتیجه نرسیدن کی‌روش با فدراسیون پس از 4 روز جلسه متوالی هم گواه این اختلافات است که مشخص نیست درنهایت به کجا خواهد انجامید.
ناراحتی کی‌روش از بندهای جدید
پس از جلسه‌ای روز یکشنبه کفاشیان و کی‌روش در فدراسیون فوتبال که اکثر رسانه‌ها تصور می‌کردند قرارداد سرمربی پرتغالی در آن امضا خواهد شد، اختلافات بار دیگر میان رئیس فدراسیون فوتبال با مربی که خودش به ایران آورده، کلید خورد. طبق شنیده‌ها، کی‌روش در گفت و گو با یکی از اعضای کادر فنی تأکید کرد که فدراسیون فوتبال درحال بازی دادن وی است و هر روز بندهای جدیدی به قراردادش اضافه می‌کند. کی‌روش همچنین تأکید کرده است به اندازه کافی به فدراسیون فوتبال پوئن داده است چون دوست دارد در تهران بماند و در تیم‌ملی کار کند.  کفاشیان نیز که تقریبا هر روز و شاید هر ساعت موضعش نسبت به کی‌روش تغییر می‌کند، دراین‌باره می‌گوید: «قرارداد این مربی پرتغالی باید توسط وکلای حقوقی بررسی شود تا از نظر حقوقی مشکلی نداشته باشد و پس از آن نظرات نهایی اعلام خواهد شد.  بعید می‌دانم تهدید کی‌روش عملی شود و او از ایران برود، چراکه کی‌روش پیشنهاد خاصی ندارد. در مجموع باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم پاسخگوی وزارت ورزش، هیأت رئیسه و حتی خبرنگاران باشیم.»
نقش پررنگ وزیر در به‌هم خوردن توافق
محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان که ظهر روز یکشنبه و دقیقا قبل از قرار کی‌روش و کفاشیان برای توافق نهایی نشست خبری را برگزار کرد و بخش زیادی از صحبتهایش را به قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال اختصاص داد. وزیر ماجرای تمدید قرارداد سرمربی پرتغالی را از چند جهت مورد انتقاد قرارداد. از آنجایی که در فرودگاه همه از او درخواست نگه داشتن کی‌روش داشتند، تا جایی که چرا باید از باخت مقابل آرژانتین و تکرار نتیجه 8‌سال قبل خوشحال باشیم. حتی گودرزی در بخشی از صحبتهایش تیم‌ملی فوتبال را نیازمند داشتن مربیانی بهتر از کی‌روش دانست. این انتقادات، نظر کفاشیان را نیز هوایی کرد.  رئیس فدراسیون فوتبال که بیشتر به فکر حفظ جایگاه خودش است تا کی‌روش، وقتی از مخالفت وزیر با خبر شد، رفتار خود را در قبال کی‌روش عوض کرد و شاید علاقه به تمدید قرارداد او حتی کمتر شده باشد.
جلسه دیروز، توافق یا اختلاف
در حالی صبر رسانه‌ها و مردم به‌سر آمده، همگان منتظر این بودند که حضور روز گذشته کی‌روش در فدراسیون فوتبال، پایان مذاکرات باشد و کفاشیان و کی‌روش با خبر تمدید قرارداد سرمربی پرتغالی از جلسه بیرون بیایند اما باز هم این اتفاق رخ نداد تا حالا ماجرا برعکس شود. یعنی شانس تمدید نکردن کی‌روش بیشتر باشد تا ماندن او در ایران.  اختلاف اصلی نیز بر سربندی در قرارداد است که به گفته کفاشیان فدراسیون قصد دارد در صورت ناکامی تیم‌ملی در جام ملتهای آسیا کی‌روش را کنار بگذارد اما سرمربی پرتغالی آن را نمی‌پذیرد .
کی‌روش:
 یا امروز امضا می‌کنم یا برای همیشه می‌روم
کارلوس کی‌روش نیز بعد از جلسه دیروز به تهدید فدراسیون پرداخت و فقط تا پایان امروز برای تمدید قراردادش به مسئولان فرصت داد. او دراین‌باره می‌گوید:  «همان‌طور که قبلا اشاره کردم تنها مسأله   حایز اهمیت، توافق با کفاشیان است و این توافق وجود دارد. حالا نیز هم من و هم کفاشیان آمادگی امضای این قرارداد را داریم. تا آنجایی که من اطلاع دارم فدراسیون درحال انجام کارهای اداری برای تمدید قرارداد است. یک مطلب که صددرصد قطعی شده این است که امروز(دیروز) آخرین روزی بود که به‌عنوان میهمان به فدراسیون فوتبال آمدم و اگر بعد از این به این‌جا بیایم برای امضا کردن قرارداد خواهم آمد، در غیراین صورت دیگر به فدراسیون نمی‌آیم.  اگر باور می کنید یا نه، باید بگویم همیشه در کمال صلح آمده‌ام که اگر اتفاقی بیفتد در کمال صلح هم خواهم رفت.»
خداحافظی یا شروع مجدد؟
در نهایت به نظر می‌رسد امروز ماجرای تمدید قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال به پایان برسد. برخی منابع آگاه خبر دادند که کفاشیان صبح امروز به وزارت ورزش خواهد رفت تا پس از مشورت با وزیر ورزش تصمیم نهایی را دراین‌باره بگیرد. در هر صورت باید منتظر ماند و دید که سرمربی پرتغالی پس از 4‌سال از ایرانی‌ها خداحافظی می‌کند یا این‌که کارش را برای جام ملت‌های آسیا استارت خواهد زد.

وزیر ورزش، کفاشیان را تهدید کرد
راه را اشتباه بروی، برکنارت می‌کنم!

محمود گودرزی، وزیر ورزش روز گذشته پس از آشکار شدن اختلاف میان فدراسیون و کی‌روش برای تمدید قرارداد در جمع خبرنگاران گفت: «چه کسی گفته من با حضور وی مخالفم؟! برای من سرمربی اسکواش، اسکیت،‌ هاکی و کشتی با کی‌روش تفاوتی نمی‌کند. درباره مسأله سرمربی تیم‌ملی فوتبال باید فدراسیون مربوط تصمیم‌گیری کند. هر تصمیمی که از سوی فدراسیون گرفته شود، ما به آن توجه کرده و آن را اجرایی می‌کنیم اما اگر فدراسیون اشتباه کند، مجمع می‌گیریم و درباره مشکلات تصمیم‌گیری می‌کنیم و اگر مشکلات بزرگ باشد، رئیس فدراسیون تغییر می‌کند.» این صحبت‌های وزیر ورزش شاید بیش از آن‌که از ابهامات  را کاهش دهد، بر ابهامات درخصوص موضع وزارت ورزش نسبت به سرمربی تیم‌ملی و حتی فدراسیون فوتبال بیفزاید. به نظر می‌رسد گودرزی با این صحبت‌ها کفاشیان را غیرمستقیم تهدید کرده که اگر قرارداد کی‌روش را تمدید کند، حتی احتمال برکناری خودش هم وجود دارد.


تعداد بازدید :  81