شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
رئیس سازمان میراث فرهنگی:
درآمد 5/5 میلیارد دلاری ایران از گردشگران خارجی

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان
 میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ارایه بسته‌های تشویقی و تخفیف‌های ویژه در ایام غیرفعال سفر به منظور مدیریت زمانی و مکانی گردشگری داخلی خبر داد.
مسعود سلطانی‌فر گفت:  در عرصه گردشگری داخلی با جابه‌جایی ده‌ها‌میلیون نفر در کل کشور و استفاده هموطنان از تمامی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و زیارتی، تحرک ویژه‌ای در این بخش به‌وجود آمده است.
او در ارتباط با جذب گردشگر خارجی به‌عنوان یکی از رویکردهای جدی سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: با توجه به تعامل مثبت دولت با کشورهای دنیا، دیپلماسی قوی برای حفظ منافع ملی و رسیدن به حقوق حقه مردم، امروز شاهد اشتیاق قابل توجه در بین گردشگران خارجی برای ورود به ایران و استفاده از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، زیارتی، طبیعی و سلامت هستیم.
او افزود:  در 5ماه اول‌ سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل، ورود گردشگران خارجی به کشور بیش از 200‌درصد رشد داشته است، هتل‌های 4 و 5 ستاره شهرهای اصفهان، شیراز، یزد و کاشان تا ماه‌های آبان و آذر رزرو شده‌اند و براساس اعلام جامعه تورگردانان ظرفیت بسیاری از هتل‌های کشور برای‌ سال 2015هم در حال تکمیل شدن است.
معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در بخش گردشگری رونق قابل توجهی ایجاد شده است، تصریح کرد: ورود گردشگران خارجی ایجاد اشتغال را هم به همراه دارد. هر گردشگر اروپایی در کشور حدود 1400 تا 1500 دلار و گردشگران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تا 3000دلار هزینه  می‌کنند.
او افزود:  در‌ سال 1392 در مجموع 4میلیون و 800‌هزار نفر ورودی داشتیم که از این تعداد 4میلیون و 500‌هزار نفر گردشگر بودند که از این تعداد یک‌میلیون و 600‌هزار نفر از عراق، 500‌هزار نفر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و تعداد بسیاری از گردشگران از کشورهای اروپایی وارد ایران شدند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که از محل ورود این تعداد گردشگر به کشور رقمی بالغ بر 5میلیارد و 500‌میلیون دلار نصیب کشور شده است، تصریح کرد: با وجود محدودیت‌ها امیدواریم روزبه‌روز آمار گردشگران خارجی را که برای استفاده از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، زیارتی و بخش بهداشت و درمان وارد کشورمان می‌شوند را افزایش دهیم.  سلطانی‌فر در تشریح دلیل هزینه بالای سفر در داخل کشور اظهار داشت:  این نکته در رابطه با تعدادی از شهرها درست است، در گردشگری دنیا دو فصل فعال و غیرفعال سفر وجود دارد که کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست، فصل گردشگری فعال در کشور ما بین 105 تا 110 روز است که این ایام شامل تعطیلات نوروز، 2ماه پایانی تابستان و برخی تعطیلات چند روزه است.
او در ادامه گفت:  ارایه بسته‌های تشویقی در فصل غیرفعال که شامل 250روز از‌ سال می‌شود، موجب رونق گردشگری داخلی و پویایی بخش‌های خدماتی در بخش گردشگری خواهد شد.
او با بیان این‌که ساماندهی مکانی و زمانی سفر یکی از رویکردهای جدی سازمان میراث فرهنگی در بخش گردشگری داخلی است از برنامه‌ریزی برای ارایه بسته‌های تشویقی و تخفیف‌های ویژه به 4‌میلیون بازنشسته برای ترغیب آنها به سفر در ایام غیرپیک، خبر داد و یادآور شد: براساس توافق‌های انجام شده این بسته‌های تشویقی به بازنشستگان و دانشجویان ارایه می‌شود.  معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که مجموعه بخش خصوصی باید در این راستا برنامه‌ریزی و جهت‌گیری درستی داشته باشد، اضافه کرد: هزینه اقامت در هتل دارای یک سقف مشخص است که هتلداران باید آن را رعایت کنند، مدیران مراکز اقامتی و هتل‌ها می‌توانند با ارایه تخفیف 30 تا 40‌درصدی در ایام غیرفعال سفر، ظرفیت اشغال هتل خود را افزایش دهند.  رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: حدود یک‌میلیون سایت، بنا و محوطه تاریخی در کشور وجود دارد که از این تعداد 31‌هزار و 100 اثر شناسایی و ثبت ملی شده و 17 اثر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
سلطانی‌فر یادآور شد: بیش از 95‌درصد گردشگران ورودی به کشورمان برای استفاده از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، زیارتی و فرهنگی وارد ایران می‌شوند و در بدو ورود از طریق تور لیدرها با ملاحظات فرهنگی و ایدئولوژیک کشور ما آشنا می‌شوند.  او تصریح کرد: در 7ماه گذشته حتی یک گزارش از تورهای خارجی مبنی بر عدم‌رعایت ملاحظات فرهنگی ارایه نشده است بلکه تمامی توریست‌ها خودشان را ملزم به رعایت مسائل فرهنگی و ایدئولوژیکی کشور  ما می‌دانند.
معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد:  بیش از 99‌درصد گردشگرانی که به ایران می‌آیند با ورود به کشورمان ساختارهای ذهنی منفی که رسانه‌های صهیونیستی ایجاد کرده‌اند در آنها فرو می‌ریزد و زمانی که به کشورشان بازمی‌گردند مروج فرهنگ، تاریخ و تمدنمان می‌شوند.


تعداد بازدید :  90