شهروند| یک ماه پیش بود که «محمد دیمهور»، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش از توسعه کمی و کیفی مراکز پیشدبستانی خبر داد اما گفت وزارت آموزش و پرورش تا چند سال آینده، آموزش کودکان در مراکز پیشدبستانی را اجباری میکند. آن زمان حرفهای او اینطور برداشت شد که بعد از تمام نقدهایی که درباره اجباری نبودن گذراندن دوره پیشدبستانی وجود دارد، آموزش و پرورش همچنان برنامهای برای اجباری کردن پیشدبستانیها ندارد. حالا و بعد از آن صحبتها، آماری منتشر شده که نشان میدهد فقط10درصد کودکان به پیشدبستانی میروند. این آمار را دیروز «فاطمه دعایی»، مدیرعامل کانون همیاری و توسعه مهد کودکهای کشور اعلام کرده. او با اشاره به پراکندگی مراکز آموزش کودکان پیش از دبستان گفته است: «آمارها نشان میدهد که اکنون تنها 10درصد کودکان، تحت پوشش آموزشهای پیش از دبستان قرار گرفتهاند که نسبت به سالهای گذشته که این آمار 50درصد بوده با افت قابل توجهی روبهرو است.» او درحالی این آمار را اعلام کرده که یک ماه پیش معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفته بود پوشش پیشدبستانی در سال گذشته ٣٦درصد برای نوآموزان چهارساله و بالاتر بوده است.
به گفته او «امروزه، شهرداری، وزارت ارشاد، دارالقرآنها و امور مساجد بدون نظارت سازمان بهزیستی برای مراکز نگهداری و آموزش کودکان مجوزهایی را صادر میکنند که سبب پراکندگی نیرو در این زمینه میشود.»
او این حرفها را دیروز در نشست برنامه تربیت و مراقبت از کودکان که با حضور جمعی از کارشناسان حوزه کودک برگزار شد، زده است. علاوه بر او، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم که یکی از شرکتکنندگان در این نشست بود دراینباره گفت: «متاسفانه شناخت خانوادهها از آموزشهای مربوط به کودکان پیشدبستانی و مهدکودکی چندان مطلوب نیست. بنابراین ما موظفیم در این زمینه برنامهریزیهای لازم را انجام دهیم.»
احمد میدری ادامه داد: «سال اول دولت یازدهم، سال طراحی سیاستهاست و دولت براساس چارچوبهایی که پذیرفته، باید برنامهریزیهای لازم را انجام دهد.»
او با بیان اینکه رشد کودکان و تأثیر آن بر رشد و توسعه اقتصادی و مراقبت از کودکان در دوران پیش از دبستان مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: «چگونگی مراقبت از کودکان در دوران پیش از دبستان یکی از مباحث مهمی است که بر شاخص توسعه، فقر و رفاه اجتماعی تأثیر دارد و اگر ما برای دوران کودکی نتوانیم اقدام روشنی انجام دهیم، چرخه فقر بین نسلی خواهد شد، اما متاسفانه سیاستگذاری در این حوزه روی میز سیاستگذاران ما قرار ندارد.»
میدری با تأکید بر اینکه برای این دوران باید برنامهریزیهای درست و روشنی صورت گیرد، گفت: هزار روز اول زندگی، سرنوشت فرد را تعیین میکند. بنابراین دولت باید برنامه منسجم و مشخصی برای این دوران طلایی داشته باشد. نتایج مطالعات بینالمللی در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی روی کودکان نشان میدهد که شیوع کموزنی در کودکان ایرانی در سال ۱۹۹۰ حدود ۱۶درصد بوده که در سال ۲۰۱۱ به ۱/۴درصد رسیده است. در همین مطالعات، نرخ مرگومیر کودکان ایرانی در سال حدود ۶درصد بوده اما این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۵/۲درصد رسیده است.»
در ادامه این نشست «حمیدرضا الوند»، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی هم با بیان اینکه شکلگیری کارگروهی با حضور نهادهای مرتبطی مانند شهرداری و بهزیستی میتواند در وضع مراکز آموزش و تربیت کودکان زیر سن دبستان بسیار موثر باشد، گفت: «هدف اصلی ما داشتن خانوادههایی متعادل در کشور است.»
براساس مصوبه شورايعالي آموزش و پرورش، مراكز پيشدبستاني به جز در مناطق محروم و عشايري، به شكل غيرانتفاعي اداره میشوند و شهريه آنها هم براساس دستورالعملهاي مدارس غيرانتفاعي تعيين ميشود؛ همین بالا بودن شهریههای این مراکز و غیردولتی بودن آنها هم باعث شده تعداد زیادی از کودکانی که در سن پیشدبستانیاند از آموزش در این دوره محروم باشند.