شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
با ابطال مصوبه 8 بندي دوره احمدي‌نژاد توسط شورای عالی شهرسازی و معماری؛
افزایش تراکم ساختمان‌ در تهران متوقف شد

شهروند|  شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه 8 بندی که در آخرین روزهای کاری دولت احمدی نژاد به تصویب رسیده و مغایر همه طرح های بالادستی و سیاست های کنترل جمعیتی تهران بود را لغو کرد و بر این اسا س افزایش تراکم ساختمان در تهران متوقف شد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سه بند از مصوبه هشت‌بندی طرح تفصیلی تهران اصلاح شد که براین اساس از افزایش 17‌درصدی جمعیت جلوگیری و افزایش تراکم ساختمان‌های تهران متوقف می‌شود.
پیروز حناچی در نشست خبری که دیروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد درباره تخلفات شهرداری در ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: «دولت ظرف 10‌سال گذشته وظیفه حاکمیتی خود را اجرا نکرده و رغبتی برای برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز نداشته و بستر شروع این ساخت‌وسازها در دولت قبل فراهم بوده است.
او با بیان این‌که چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، افزود: ‌ در شرایط بی‌نظمی هستیم که این چالش‌ها به وجود می‌آید اما مصوبات شورایعالی شهرسازی باید اول اجراپذیر باشد، دوم اجرا شود و سوم مانیتورینگ آن صورت گیرد.
به گزارش ايسنا معاون شهرسازی وزیر
 راه و شهرسازی ادامه داد: مصوباتی داشتیم که‌ سال
 91 در شورایعالی شهرسازی مطرح و این مصوبات مراحل تخصصی و کارشناسی را پشت سر نگذاشته بود به این معنا که معمولا مصوباتی که مطرح می‌شوند مشاوران، آنها را مطالعه می‌کنند و مراحل دفاتر تخصصی خود را گذرانده و بعضا در کمیته فنی هم بررسی می‌شوند و نهایتا به تصویب شورایعالی شهرسازی می‌رسند. او تأکید کرد:  مصوبه هشت‌بندی همان مصوبه‌ای است که در آن مشخص می‌شود به ساختمان‌های شهر تهران یک‌یا دوطبقه اضافه شده‌است و با فضای مفاهمه در جلسه صبح دیروز به‌صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت؛ به‌طوری که توانستیم بخش اول را مورد بررسی قرار دهیم و از این دستورالعمل هشت‌بندی سه‌بندش را به توافق رسیدیم و برای مابقی‌اش چالش جدی نداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طرح کنترل شعاع 120متری در اطراف کلانشهر تهران را داشته‌ایم و حدود هشت‌سال است که این مسأله کنار گذاشته شده است، تصریح کرد: نتیجه انجام این کار این است که هم شهرک‌های صنعتی دیگر متقاضی ندارند و هم پیوستگی صنعتی و تمرکز و افزایش جمعیت بیشتر در اطراف کلانشهرها اتفاق می‌افتد. در مجموعه شهری تهران از شمال از فیروزکوه تا هشتگرد و از جنوب از قم تا حسن‌آباد حدود 21‌درصد مساحت کشور نزدیک به 30‌درصد تولید ناخالص ملی به شکل متمرکز در این محدوده وجود دارد و بسیاری از مشکلاتی که کلانشهر تهران پشت‌سر می‌گذارد مثل آلودگی هوا، ترافیک و...  ناشی از همین مشکلات و تمرکز مضاعف است.
حناچی با بیان این‌که به‌طور طبیعی سیاست‌هایی که تغییر می‌کنند، سیاست‌های عدم تمرکز است، تصریح کرد:‌ نمی‌توانیم با اجبار افراد را از شهرها بیرون کنیم و اگر می‌خواهیم که جمعیت زیادی در شهرها تمرکز نکنند باید قطب‌های رقیبی ایجاد شوند تا امکان رقابت وجود داشته باشد. حناچی درباره افزایش تراکم در بافت‌های فرسوده گفت:  بافت‌های فرسوده ضوابط خود را دارند به‌طوری که دبیرخانه بنا بر پیشنهاد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ضوابط جدیدی را تعیین می‌کند. وی با بیان این‌که سه موضوع ناپایداری، نفوذپذیری و ریزدانگی در بافت‌های فرسوده مطرح شده است، افزود: قرار است به این سه موضوع آیتم‌های دیگری هم اضافه کنیم به‌طوری که شرایط خاصی برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده به وجود بیاید اما به‌طورکلی بافت فرسوده از ضوابط خود پیروی می‌کند. معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که جهت‌گیری عمومی شورایعالی شهرسازی و معماری به سمت کاهش جمعیت پیش می‌رود‌، تأکید کرد: اگر سه بند از مصوبه هشت‌بندی اجرا می‌شد جمعیت تهران 17‌درصد افزایش پیدا می‌کرد چراکه مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن برای افزایش طبقات به‌طوری که به اجبار محدوده شهرها افزایش پیدا می‌کرد.
کنترل جمعیت‌پذیری تهران
 با اصلاح مصوبه 8 بندی دولت سابق
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران هم ديروز با اشاره به جلسه دیروز شورایعالی شهرسازی و معماری کشور از ابطال و اصلاح بندهای مصوبه 4/2/91 شورایعالی شهرسازی و معماری دولت سابق خبر داد.
او گفت:  این مصوبه در دولت قبل با حضور رئیس‌جمهوری وقت، طی چند ساعت به تصویب رسیده بود که عملا باعث افزایش قابل توجه جمعیت شهر تهران و به هم خوردن تناسبات کالبدی پایتخت و از بین رفتن باغات به‌هم پیوسته می‌شد که با این اصلاحیه، جلو تبعات این تصمیم غیرکارشناسی تا حد زیادی گرفته شد. او افزود: این اصلاحیه با رویکرد کاملا کارشناسی و مبتنی بر خرد جمعی و اجماع نظرات حاضرین در جلسه، گرفته شد که باید از وجود چنین فضای کارشناسی در شورایعالی شهرسازی و معماری، به‌ویژه وزیر راه قدردانی کرد. به گفته سالاری در راستای تعامل ایجادشده بین شورای شهر تهران و دولت یازدهم به‌ویژه شورایعالی شهرسازی، کارگروهی شامل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی، شهرداری و شورای شهر تهران برای بررسی‌های بیشتر کارشناسی و تأثیرات تمامی بندهای مصوبه مذکور در افزایش جمعیت‌پذیری شهر تهران تشکیل شد تا با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی ناشی از هرگونه تصمیم‌گیری، موارد اصلاحی را پیش‌بینی کنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: نهایتا پس از حدود 6 ماه کار کارشناسی متمرکز و همکاری متقابل، امروز با مدیریت شایسته وزیر راه و شهرسازی و تعامل مثبت آقای قالیباف شهردار تهران، تغییراتی در بندهای 1و 2 و 3 و 4 این مصوبه با در نظر گرفتن حقوق شهروندان ساکن در زیرپهنه‌های مسکونی این مناطق در جهت ساماندهی به فضای کالبدی شهر و صیانت از باغات تهران، انجام شد. محمد سالاری افزود: ابطال بند 5 این مصوبه در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری صورت گرفت. این بند مربوط به زیر پهنه 241 R (باغات به‌هم پیوسته شهر تهران ازجمله باغات کن و سوهانک) است که با پیشنهاد شورای شهر تهران و شورایعالی شهرسازی، ابطال شد.  
او تصریح کرد:  در جلسه شورایعالی شهرسازی سابق کل اراضی به هم‌پیوسته باغات که به موجب قانون حداکثر 15‌درصد بارگذاری به آنها تعلق می‌گرفت، دارای بارگذاری 4 طبقه 30‌درصدی (مجموعا 120‌درصد) شدند که این امر موجب از بین رفتن بسیاری از باغات به هم پیوسته شهر تهران می‌شد.  
محمد سالاری ادامه داد:  بند ششم این مصوبه را که باعث شده بود، کلیه اراضی دولتی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در بندهای طرح تفصیلی جدید شهر تهران که اساسا اراضی توسعه ذخیره شهری بودند، به زیر پهنه‌های M,R یعنی تجاری و مسکونی با هدف درآمدزایی برای دولت تبدیل کنند، در جلسه دیروز با ابطال این بند از مصوبه دولت سابق، عملا این اراضی ذخیره توسعه شهری برای ارتقای زندگی شهروندان تهران باقی ماندند. رئیس کمیسون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با بند 7 مصوبه گفت: شورای شهر تهران به منظور کمک به تعادل و توسعه شهر تهران و جهت تسهیل در احیای بافت‌های فرسوده برای جنوب محور خیابان انقلاب، 180‌درصد تراکم رایگان در نظر گرفته بود که این بند از سوی اعضا شورایعالی تأیید شد و این بند تغییری نکرد.  
محمد سالاری در مورد بند 8 این مصوبه اظهارداشت:  با توجه به این‌که در راستای اجرای مفاد طرح جامع شهر تهران باید تمامی شهرک‌های شهر تهران با بارگذاری موجود و عدم احداث اضافه طبقه تثبیت می‌شدند و با عنایت به این‌که تعدادی از شهرک‌های مذکور در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران گنجانده نشده‌اند، اعضای شورایعالی مصوب کردند تا این شهرک‌ها مورد بازبینی قرار گرفته و طبقات آنها تثبیت شود و لذا قرار شد این بند مورد بارگذاری
 قرار گیرد.


تعداد بازدید :  133