شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
روی میز خبر

رئیس سازمان محیط‌زیست مطرح کرد
سدسازی غیراصولی و برداشت بی‌رویه آب عامل اصلی خشکسالی
ایرنا| معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، احداث سدهای آبی غیراستاندارد، برداشت بی‌رویه از منابع سفره‌های آبی زیرزمینی و کاهش بارندگی را از عوامل مهم بروز خشکسالی فعلی در کشور عنوان کرد.  معصومه ابتکار افزود: متاسفانه در بحث مدیریت کلان آب به‌خصوص احداث سدهای آبی در مناطق مختلف کشور ملاحظات و ارزیابی زیست محیطی لازم انجام نشده است.  او ادامه داد:  احداث سدهای بیش از نیاز به دلیل نوع سازه‌هایی که در ساخت آنها استفاده شده است مانع از جاری شدن آب‌ها در منابع طبیعی و سیراب شدن رودخانه‌ها و سفره‌های زیر زمینی در مناطق مختلف کشور
شده اند.  ابتکار گفت: علاوه بر سدسازی با سازه‌های غیراصولی، کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی به‌خصوص در دهه اخیر و عدم نظارت شایسته دولت در این‌خصوص از عوامل بروز خشکی رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور و بروز خشکسالی فعلی است.   او، همچنین با تأکید بر لزوم بازنگری جدی در سیاست‌های کلان بخش کشاورزی اظهارکرد: بخش کشاورزی در کشور در شرایط فعلی نیازمند یک انقلاب و تحول اساسی در زمینه شیوه‌ها و روش‌های مصرف بهینه آب و همچنین توجه به الگوی صحیح کشت است و در غیراین صورت مشکل کم آبی کشور و خشکسالی حادتر می‌شود.  معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست خاطرنشان کرد:  سیاست‌های کلان دولت درخصوص حفظ منابع آبی کشور و همچنین تغییر رویکرد و شیوه مردم درخصوص استفاده بهینه از آب در بخش‌های مختلف در مبارزه با پدیده خشکسالی بسیار اهمیت دارد.  ابتکار، همچنین درخصوص علت آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های استان گلستان اظهار کرد: براساس گزارش‌های واصله بخشی از این آتش‌سوزی عمدی و بخشی نیز سهوی بوده است که در این‌خصوص یک گزارش از طرف سازمان به دولت ارایه شده است.  

پایان قطعی مهلت خودروسازان برای تولید محصول با استاندارد یورو 4
ایرنا| معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مهلت خودروسازان برای تولید محصول با استاندارد یورو 4 به پایان رسیده و دیگر تمدید نمی‌شود.  سعید متصدی اظهار کرد:  براساس مصوبه 10 اردیبهشت 1393 هیأت دولت و خودروسازان مکلف شده بودند تمام محصولات خود را از اول شهریور با استاندارد یورو 4 تولید کنند و اکنون این مهلت به پایان رسیده و دیگر تمدید نمی‌شود.  او افزود:  براساس مصوبه هیأت دولت، خودروسازان موظف شده بودند سنسورهای اکسیژن را روی خودروها نصب کنند و دوم این‌که سیستم EODB را در تولیدات خود فعال کنند که این کار انجام شده است.  متصدی گفت:  EODB سیستم کنترل‌کننده ویژگی‌های خودرو به منظور پایداری استانداردهای یورو 4 است، بعد از این‌که خودرو مسافتی را طی کرد این سیستم اعلام می‌کند که خودرو استاندارد یورو 4 را رعایت کرده است یا خیر.  متصدی ادامه داد: همچنین با استفاده از این سیستم می‌توان وضع کاتالیست‌های موجود در خودرو را بررسی کرد و زمان تعویض آنها تعیین می‌شود.  معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:  با توجه به بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها، خودروسازان از اول ‌سال‌جاری خروجی خودروها (اگزوز) را براساس استاندارد یورو 4 تولید کردند که مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست است.  او اظهار کرد:  اکنون خودروسازان اقدامات سه‌گانه ذکر شده را روی تولیدات خود انجام داده‌اند و سازمان حفاظت محیط‌زیست از اول شهریورماه اقدام به آزمایش خودروها با استاندارد یورو 4 کرده است و تا یک ماه آینده میزان مطابقت خودروها با این استاندارد را اعلام می‌کند.  متصدی گفت: اکنون خودروهایی که تولید می‌شوند دارای استاندارد یورو 4 هستند و با هماهنگی که با نیروهای پلیس انجام داده‌ایم، از این پس اگر خودرویی فاقد استاندارد یورو 4 باشد شماره‌گذاری نمی‌شود.

یک ایرانی برنده جایزه یونسکو در حوزه علوم زیستی شد
شهروند| جایزه بین‌المللی یونسکو – گینه‌استوایی که به افراد، موسسات و سازمان‌های مردم‌نهادی که پژوهش‌هایی در حوزه علوم‌زیستی انجام داده باشند تعلق می‌گیرد به یک ایرانی داده شد. کمیسیون ملی یونسکو در ایران پس از اطلاع‌رسانی این جایزه در ‌سال 2014 و دریافت درخواست‌های متقاضیان، 3نفر واجد شرایط را به یونسکو معرفی کرد که از میان آنها حسین بهاروند، رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان همراه 2نفر دیگر از کشورهای عضو یونسکو به‌طور مشترک برنده جایزه بین‌المللی یونسکو – گینه‌استوایی در ‌سال 2014 - 2015 شدند.  این نخستین‌بار است که از کشورمان فردی جایزه بین‌المللی یونسکو – گینه‌استوایی را دریافت می‌کند.  کمیسیون ملی یونسکو این موفقیت را به حسین بهاروند تبریک می‌گوید و برای ایشان آرزوی موفقیت روزافزون دارد.


تعداد بازدید :  135