شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
روایت پورمحمدي از اقتصاد کشور و پیگیری مفاسد اقتصادی؛ از کرسنت تا بدهی‌های معوق
بدبینی وزير دادگستري براي وصول كامل بدهی بابک زنجانی
دولت حقوق بيت‌المال را برمي‌گرداند یارانه دولتی برای شیر کم‌چرب؛ برنامه کمکی دولت به دامداران

گروه اقتصادي شهروند| شاید شما هم باور داشته باشید که سیاست و اقتصاد دو مقوله درهم‌‌تنیده‌اند و تحلیل یکی، بدون توجه به دیگری ممکن نیست؛ این‌گونه است که می‌گویند سمت و سوی تمام مسائل اقتصادی، از سیاست آب می‌خورد و بالعکس. اما حال قدری این گزاره دستخوش تغییر شده است و چنانچه در ماه‌های اخیر دیده‌ایم، مسائل مرتبط با حوزه اقتصاد کلان و خبرهای مهم این حوزه ارتباط مستقیمی با وزارت دادگستری و قوه قضائیه پیدا کرده است! این را از آن جهت می‌گوییم که آخرین صحبت‌های وزیر دادگستری، اظهاراتی بي‌پروا و شفاف در راستای کشف رمز از پرونده‌های اقتصادی کشور بوده است. پرونده‌هایی نظیر کرسنت، بابک زنجانی، بدهی‌های معوق و مبارزه با فساد اقتصادی. نگاهی به صحبت‌های حجت‌الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری در نشست خبری صبح روز دوشنبه نشان می‌دهد که پرونده کرسنت که این روزها وارد فضای غبارآلودی شده است، پیچیدگی گسترده‌ای دارد که حتی معاون حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری نیز از آن اظهار بي‌اطلاعی کرده و وزیر نفت نیز درباره آن سخن نمی‌گوید. چرا که سیاسی‌کاری مخالفان دولت و اتهام‌هایی که به شخص وزیر نفت در این حوزه وارد می‌کنند داستان را پیچیده‌تر از قبل کرده و اظهارنظر‌ها را گزیده‌تر از قبل کرده است؛ اظهارنظرهایی که به گفته وزیر دادگستری باید در جهت منافع ملی و کمتر شدن آسیب به دولت و منافع کشور باشد. به هر سو فرآیند طولانی که ذکر شده، درحال پیمودن است و به گفته پورمحمدی، با جدیت دولت، سرانجامی برای این پرونده مشخص می‌شود. دیگر موضوع مهم صحبت‌های وزیر دادگستری در مورد‌ میلیاردر جوان، آقای ب. ز یا همان بابک زنجانی است که تأسف‌برانگیز می‌نماید. پورمحمدی در این خصوص با ناامیدی خاصی گفته است که «پیچیدگی‌های این پرونده باعث شده تا تنها 6 و نیم‌میلیارد دلار از حق مردم به بیت‌المال برگردد و وصول باقی بدهی با بدبینی مواجه باشد.» در ادامه گزیده صحبت‌های وزیر دادگستری را که بیشتر در حوزه اقتصاد بوده است در ادامه می‌خوانید:
پیچیدگی کرسنت نیازمند فرآیند طولانی
 پرونده کرسنت پرونده پیچیده‌ای است و فرآیندهای خاص خود را دارد. این پرونده در یک مرحله ابتدایی رسیدگی شده اما نهایی نیست و ادامه فرآیند رسیدگی طولانی است.
 هیچ‌یک از اعدادی که درباره محکومیت ایران می‌گویند درست نیست و محکومیتی در این پرونده وجود ندارد و این اعداد صحت ندارد.
 متأسفانه در سال‌های گذشته جدیت کافی برای پیگیری این پرونده وجود نداشته اما همت دولت این است با کمترین حاشیه و هزینه برای دولت پرونده را به سرانجام برسانیم.
بدبینی به وصول بدهی‌های بابک
 برای پرونده بابک زنجانی و پیگیری اموالش در خارج از کشور کار فراوانی شد؛ این پرونده یک پرونده بزرگ ملی است و پول فراوانی در این پرونده جابه‌جا شده است؛ این همه کلنجار و فشار سنگین وارد شده و تازه توانستیم 6 و نیم‌میلیارد دلار از حقوق مردم را پس بگیریم.
 موضوع خروج حدود 2میلیارد و 600‌میلیون یورو وجوه نقد مطرح است. ادعاهای زیادی شده که پول در خارج است یا می‌توانیم بدهکاری را بپردازیم که البته خیلی خوشبین نیستیم، اما کوچکترین احتمالات را هم پیگیری می‌کنیم و پرونده درحال رسیدگی است.
اهمیت به قاچاق سوخت
 برخی نسبت به بندهایی از قانون مبارزه با قاچاق اعتراض داشتند و تلقی این بود که مانع کسب و کار می‌شود اما توضیح داده شد که چنین نیست، باید گفت که مهم‌ترین موضوع قاچاق سوخت است.
 قرار شده کمک مشترکی با همه دستگاه‌های مرتبط با هم انجام دهیم و مدیریت کنیم و قاچاق مواد سوختی و سایر کالاها را مدیریت کنیم.
 درآمد گمرکی‌مان 60‌درصد افزایش پیدا کرده و آن هم به دلیل شفاف‌سازی خدمات گمرکی و سرعت در خدمات گمرکی بوده است.
اسناد به قوه قضائیه ارسال کنند
 مسأله واگذاری یک معدن به همسر یکی از مسئولان در ‌سال 81 از سوی برخی نمایندگان مطرح شده و چنانچه مستنداتی دارند باید آن را به قوه قضائیه، سازمان بازرسی یا دولت ارایه دهند تا مسأله مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
جلسه با وزیر ورزش برای واگذاری سرخابي‌ها
 قانون ‌سال 93 مطرح کرده که تمام شرکت‌ها را دولت باید واگذار کند و ما با وجود این‌که در باشگاه‌های استقلال و پیروزی مشکلاتی را داشتیم ولی به دلیل عدم شفافیت اقدامی را انجام ندادیم.
 این هفته قرار است همراه با وزیر ورزش و وزیر اقتصاد و دارایی که جزو هیأت واگذاری هستیم در مورد این موضوع به جمع‌بندی برسیم و روش‌هایی را براي انتقال باشگاه‌های دولتی به‌خصوصی قرار دهیم.
مجازات برای گرانفروشان بیمه
 در بحث گرانفروشان بیمه شخص ثالث مجازات‌هایی که تعزیرات برای گرانفروشان در نظر گرفته و برخی معتقدند بازدارنده نیست باید گفت، بیمه شخص ثالث را با برآوردهایی که کردیم فکر می‌کنیم باید زیر 20‌درصد افزایش داشته باشد درحالی‌که بیمه‌ها حدود 30‌درصد افزایش داده‌اند. ما ادعای آنها را قبول نداریم و این همه هزینه برای خدمات بیمه‌ای را قبول نداریم.
تلاش برای توقف رشد معوقات بانکی
 تلاش جدی ما در بحث معوقات این است که این اموال به بیت‌المال و بانک‌ها بازگردد. از ابتدای دولت به شدت مراقبت کردیم معوقه جدیدی ایجاد نشود هرچند ادعا نمی‌کنیم ایجاد نشده اما سنگین نبوده است.
  نکته مهم آن است که برخی معوقات بهره‌های آن بالا رفته و در نتیجه معوقات بیشتر شده است و برخی از حالت معوقه به اشکال دیگر تبدیل شده است که البته دولت اصرار به شفاف‌سازی در این زمینه دارد.
 دولت و بانک‌ها برای استرداد وجوه اقدام کنند، این وظیفه خود بانک‌ها و دولت است و نباید خیلی به قوه قضائیه در این زمینه فشار وارد کنیم.
 روند استرداد معوقات بهبود پیدا کرده است البته متاسفانه آنچه برای ما مشکل است در گذشته تسهیلاتی داده شده که ضمانت دقیق اخذ نشده و گیر کار ما هم همین است.
 دولت در این مدت نه‌تنها در جرایم بزرگ بلکه در جرایم خرد و کوچک هم تلاش کرده تا تخلفی رخ ندهد.
 توزیع شیر کم‌چرب یارانه‌ای
افزایش قیمت شیر کنترل شده است اما 25‌درصد تورم داشتیم و 20‌درصد افزایش قیمت دستمزد بنابراین طبیعی است که قیمت‌ها افزایش پیدا کند ولی ما فشارهای زیادی آوردیم برای کنترل قیمت. بحثی در دولت مطرح است که شیر کم‌چرب را با یارانه توزیع کنیم که حداقل دامدارها ضرر نکنند.
تصمیم بهبود فضای کسب و کار
 دولت مصمم به بهبود و ارتقای فضای کار و پیشرفت اقتصادی کشور است. امروز اقتصاد دنیا و پیشرفت دنیا مبتنی بر دانش بنیانی است و باید به حقوق مالکیت فکری توجه کنیم تا از توسعه عقب نمانیم.


تعداد بازدید :  79