شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

حمایت وزارت امورخارجه از حل‌وفصل مسالمت‌آمیز تحولات جاری در پاکستان
شهروند| سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات پاکستان طی روزهای اخیر، ضمن اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از پیشبرد روندهای دموکراتیک در این کشور، ابـراز امیدواری کرد هرگونـه اختلاف نـظر میـان احزاب و گروه‌های مختلف پـاکستانی در راستای تأمین منـافع مردم پـاکستان به گونه‌ای مسالمت‌آمیز و بدون تشنج و درگیری خاتمه یابد.

سفر هیأت پارلمانی دومای روسیه به تهران
سفارت روسیه در تهران از سفر یک هیأت پارلمانی از دومای روسیه برای دیدار با مقامات ایران و گسترش هر چه بیشتر روابط پارلمانی و تجاری میان دو کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، براساس اعلام سفارت روسیه در تهران این هیأت پارلمانی روز گذشته وارد تهران شده است. این هیأت متشکل از نمایندگان محافل سیاسی و تجاری روس است که ریاست این هیأت را رئیس کمیسیون دومای فدرال این کشور برعهده دارد.  این هیأت پس از انجام تماس‌ها به‌خصوص در حوزه بررسی بازار ایران و روابط تجاری روز پنجشنبه تهران را به مقصد مسکو ترک می‌کند.  همچنین هیأتی از کلیسای ارتدوکس روسیه به تهران آمده است.  هیأتی نیز از خبرگزاری راشا تودی به مدت سه روز به تهران آمده است که در جهت گسترش همکاری‌های رسانه‌ای از شبکه خبری پرس تی‌وی صبح امروز بازدید کردند. همچنین دیداری با شریعتمداری مدیر مسئول کیهان دارند.  

ظریف و اشتون در مورد برنامه هسته‌ای مذاکره می‌کنند
«مایا کوچیانسیس» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد که وزیر امور خارجه کشورمان و اشتون هفته آینده در بروکسل دیدار و در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت وگو می‌کنند. به گزارش رویترز، کوچیانسیس گفت: تأیید می‌کنم که اشتون اول سپتامبر (دهم شهریورماه) برای گفت و گو در مورد برنامه هسته‌ای ایران با وزیر خارجه ایران در بروکسل ملاقات می‌کند.  
محمدجواد ظریف نیز پیش از این در
گفت وگو با خبرگزاری ایرنا، ضمن تأیید خبر سفرش به سه کشور اروپایی در چند روز آینده، گفت: با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل درباره مذاکرات هسته‌ای دیدار و گفت‌وگو می‌کنم.   دیدار ظریف و اشتون نخستین دیدار آنها پس از مذاکرات وین 6 است که به دلیل پاره‌ای اختلافات بر سر موضوعاتی همچون میزان غنی‌سازی، به توافق نهایی منجر نشد و شرکت‌کنندگان در آن، مدت مذاکرات جامع هسته‌ای و نیز توافق اولیه ژنو را برای چهار ماه دیگر تمدید کردند.  

ظریف در پایان دیدار با آیات عظام عراق:  همه تلاش‌ها باید به نجات مردم عراق بینجامد
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه گفت:  امروز همه تلاش‌ها باید به کمک و نجات دولت و مردم عراق بینجامد تا به امید خدا منجر به مبارزه با تروریسم شود.  به گزارش ایرنا، پس از دیدار با مراجع و آیات عظام عراق که در جریان سفر سه‌روزه وی به این کشور صورت گرفت در جمع خبرنگاران گفت:  هدف ایران همان‌طور که اعلام شد تأکید بر ضرورت وحدت ملی، تمامیت ارضی، توسعه و امنیت عراق است که من در این زمینه با مقامات و مسئولان مختلف در عراق صحبت کرده‌ام. وی درباره دیدارهای خود با آیات عظام شیعه در شهر نجف اشرف گفت: امروز هم فرصتی شد تا از نظرات مراجع و آیات استفاده کنم. وی تأکید کرد: همه تلاش‌ها و اقدامات باید برای نجات و کمک به مردم و دولت عراق باشد تا به امید خدا منجر به مبارزه با تروریسم شود.  رئیس دستگاه دیپلماسی و هیأت همراه که برای دیدار با مقامات و مسئولان بلندپایه شیعه، اهل سنت و اقلیم کردستان عراق به این کشور سفر کرده‌اند بعد از دیدار با آیت‌الله بشیر نجفی، آیت‌الله محمدسعید حکیم، آیت‌الله فیاض و همچنین آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق برای زیارت به حرم حضرت علی (ع) رفتند.
 
وزارت خارجه تعرض پهباد رژیم صهیونیستی به حریم هوایی کشورمان را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص رهگیری و سرنگونی یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم متجاوز صهیونیستی در فضای کشورمان، ضمن محکومیت شدید تعرض به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، این اقدام خصمانه را نقض تمامیت سرزمینی و حاکمیت کشورمان تلقی و تأکید کرد ما در مقابل نقض آشکار تمامیت سرزمینی خود، اقدام دفاعی متناسب و پیگیری موضوع در سطح مراجع حقوقی و بین‌المللی را براساس نتایج بررسی‌های لازم و در چارچوب قواعد بین‌المللی حق خود می‌دانیم.


تعداد بازدید :  101