شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
اختلاف عمیق نامزد‌ها بار دیگر اعلام نتیجه انتخابات افغانستان را به تعویق انداخت

دیروز موعد معرفی رئیس‌جمهوری آینده افغانستان بود، هرچند  اختلاف‌نظر نامزد‌ها بار دیگر اعلام نتایج این انتخابات را به تأخیر انداخت و نخستین انتقال قدرت دموکراتیک افغانستان به ماه سپتامبر موکول شد.
عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمد‌زی، رقبای دور دوم انتخابات افغانستان به‌عنوان بخشی از توافقی که با میانجی‌گری آمریکا درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان کردند باید یک دولت وحدت ملی تشکیل دهند و در بازشماری 8‌میلیون رأی مردم افغانستان همکاری کنند تا نگرانی‌ها درخصوص تقلب گسترده در انتخابات افغانستان برطرف شود.
افغانستان پس از اعلام نتایج دور اول انتخاباتش با چالشی مواجه شد که تا به امروز همچنان ادامه دارد.  اتهام تقلب گسترده در انتخابات افغانستان حتی اگر مقامات و کمیسیون انتخابات در این کشور را  زیر سوال نبرده باشد، معرفی رئیس‌جمهوری این کشور را برای ماه‌ها به تأخیر انداخته‌ است که این خود ضربات غیرقابل انکاری به اقتصاد و امنیت این کشور وارد کرده‌ است. بن‌بست سیاسی انتخابات امید‌ها را درخصوص شکل‌گیری روندی آرام برای انتقال قدرت در افغانستان نقش برآب کرد و جانشین حامد کرزی که از‌ سال 2001 قدرت را در دست دارد همچنان مشخص نیست.
کرزی پیش‌تر از انتخاب رهبر جدید افغانستان تا 25آگوست خبر داده ‌بود، اما سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان روز گذشته عنوان کرد: این تاریخ برای آغاز به کار رئیس‌جمهوری افغانستان در نظر گرفته نشده ‌بود. با این‌ حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز دوشنبه همچنان مشغول بررسی آرای دور دوم این انتخابات جنجالی بود که باز‌شماری آن از 14 ژوئن و تحت نظارت سازمان‌ملل آغاز شده‌ است.  در حقیقت به‌عنوان بخشی از راهکار خروج از بن‌بست سیاسی افغانستان، کمیسیون انتخابات این کشور وظیفه دارد با بررسی 8‌میلیون رأی در صندوق‌ها، آرای بی‌اعتبار و مشکوک به تقلب را ابطال کند.
نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون در این خصوص می‌‌گوید: «کمیسیون مستقل انتخابات تمام توان خود را به کار گرفته تا این روند را هرچه سریع‌تر به پایان برساند.» تاریخ جدیدی که برای آغاز به کار رئیس‌جمهوری آینده افغانستان در نظر گرفته شده  2سپتامبر است. در صورتی که کمیسیون انتخابات افغانستان تا آن زمان موفق به اعلام نتایج شود رئیس‌جمهوری افغانستان قادر است پیش از نشست سران ناتو در ولز کار خود را آغاز کند، نشستی که 2روز پس از آن و در 4سپتامبر برگزار خواهد شد.  قرار است سران ناتو در این نشست درخصوص میزان کمک‌ها به افغانستان، پس از خروج بخش اعظم این نیرو از این کشور به گفت‌وگو بپردازند.
انتقال قدرت مسالمت‌آمیز در افغانستان به ایالات متحده آمریکا و دیگر متحدان غربی افغانستان اجازه می‌دهد تا حضور 13ساله خود در جنگ بی‌نتیجه افغانستان را موجه جلوه دهند و روی این موفقیت پافشاری کنند.  با این حال مسئولان ستاد‌های انتخاباتی عبدالله و اشرف‌غنی، همگام با کمیسیون انتخابات افغانستان از اعلام نتایج انتخابات تا 2سپتامبر چندان مطمئن نیستند. موجیب رحمان رحیمی، سخنگوی عبدالله عبدالله در این‌باره می‌گوید: «در حقیقت من نمی‌توانم با قطعیت در این خصوص صحبت کنم، اما امیدوارم. این‌جا افغانستان است و اوضاع غیر‌قابل پیش‌بینی است.»
یکی از مقامات ستاد اشرف‌غنی که نخواست نامش فاش شود نیز از پیشرفتی مختصر در تعیین چارچوب توافق تقسیم‌ قدرت خبر داد.  او در این خصوص می‌گوید: «هنوز چیزی به چارچوب سیاسی افزوده نشده‌ است و کمیسیون نیز قادر نیست در بسیاری از موضوعات به توافق دست‌ یابد.» او همچنین از دیدار نامزد‌ها برای خروج از این بن‌بست خبر داد.
بسیاری از دیپلمات‌های غربی نیز معتقدند این پروسه در موعد مقرر به نتیجه نخواهد رسید.  یکی از این مقامات معتقد است: «من جایی را برای مصالحه نمی‌بینم، چرا افراد بسیاری هستند که به دنبال مقامی برای خود می‌گردند.»


تعداد بازدید :  82