شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

خبرنگار آمریکایی ربوده شده  پس از 2‌سال آزاد شد
یک خبرنگار آمریکایی پس از 2‌سال اسارت در دست گروه‌های تکفیری، دیروز با میانجیگری دولت قطر آزاد شد. به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری الجزیره، «پیتر کورتیس» خبرنگار آمریکایی اهل بوستون که 2‌سال پیش در شهر «انطاکیه» ترکیه و در راه سفر به سوریه، توسط گروه‌های تروریستی ربوده شده بود، امروز با میانجیگری دولت قطر آزاد و به مقامات سازمان ملل در سوریه تحویل شد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا با تأیید خبر آزادی کورتیس، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که واشنگتن برای آزادی وی با 20 کشور رایزنی کرده است. این خبر به تأیید کاخ‌سفید نیز رسیده است. سازمان ملل هم امروز بیانیه‌ای صادر و عنوان کرده است که در جریان آزادی کورتیس، ایفای نقش کرده است.

نخست‌وزیر فرانسه استعفا داد
دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، نخست‌وزیر این کشور استعفای دولت سوسیالیست خود را دیروز تقدیم کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دفتر فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه استعفای خود را به اولاند تقدیم کرده و دولت جدید امروز با توجه به خط‌مشی‌ای که رئیس‌جمهوری برای فرانسه ارایه کرده، تشکیل خواهد شد. استعفای دولت مانوئل والس یک روز پس از آن صورت گرفت که آرنو مونتبورگ، وزیر اقتصاد چپ‌گرای فرانسه خواستار سیاست‌های جدید اقتصادی شد و درخواست کرد تا بودجه با وسواس بیشتری تنظیم شود.

لاوروف: غرب دیگر خواهان برکناری اسد نیست
وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته گفت: غرب دیگر خواهان برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیست و مبارزه با تروریسم را هدف اصلی خود می‌داند. به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف در ادامه عنوان کرد ما خواهان تشکیل جبهه‌ای مشترک برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی هستیم و از عراق و سوریه در جنگشان علیه تروریست‌ها حمایت می‌کنیم. وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: مسکو می‌خواهد به اوکراینی‌ها کمک کند تا در میان خودشان به توافق برسند. لاوروف در آستانه دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و پترو پوروشنکو، همتای اوکراینی وی تأکید کرد: روسیه مایل است تا از هر نوع شکل و فرم دیپلماسی برای پایان درگیری‌ها در اوکراین استفاده کند.

کنترل داعش بر فرودگاه نظامی الطبقه در سوریه
تلویزیون دولتی سوریه در روز گذشته اعلام کرد ارتش این کشور از فرودگاه نظامی «الطبقه» در استان الرقه عقب‌نشینی کرده است و به دنبال آن این فرودگاه پس از 6 روز مقاومت در برابر نیرو‌های تروریستی داعش سقوط کرد. تخلیه و عقب‌نشینی از این فرودگاه توسط خبرگزاری رسمی سوریه نیز تأیید شده ‌است. گفته می‌شود 100 نفر از داعش و 25 نفر از نیروهای ارتش سوریه در درگیری‌های فرودگاه کشته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، با عقب‌نشینی نیروهای ارتش سوریه از آخرین مناطق استان الرقه در شمال سوریه، استان الرقه به صورت کامل به اشغال داعش درآمد. استان الرقه نخستین استان سوریه است که به‌طور کامل به کنترل داعش درآمده است. ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز در روز گذشته با بیان این‌که دمشق از قطعنامه شورای امنیت درباره مقابله با گروه‌های مسلح در سوریه و عراق استقبال می‌کند، اعلام کرد: سوریه آماده است با جامعه بین‌الملل در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشد.

گردان‌های قسام كنترل یک پهپاد اسراییلی را به دست گرفت
گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که كنترل یک پهپاد اسراییلی را به دست گرفته است. به گزارش ایلنا، گردان‌های قسام اعلام کرد که یک پهپاد اسراییلی را در شرق منطقه «الشجاعیه» در نوار غزه به کنترل خود درآورده است. در همین حال، هواپیماهای اسراییلی یک منزل را در منطقه «القراره» در شمال شرق شهر «خان یونس» بمباران کردند. در بمباران یک خودرو در مرکز نوار غزه نیز یک فلسطینی شهید و 3 فلسطینی دیگر زخمی شدند. هواپیماهای اسراییلی همچنین یک منزل را در مرکز منطقه «النصیرات» در مرکز نوار غزه بمباران کردند.

«عمر الحاسی» نخست‌وزیر جدید لیبی شد
کنگره ملی لیبی عمر الحاسی را مسئول تشکیل کابینه جدید این کشور کرد. به گزارش اسکای‌نیوز عربی، نوری ابو سهمین، رئیس کنگره ملی لیبی که دوره قانونی آن به اتمام رسیده طی حکمی عمر الحاسی را به‌عنوان نخست‌وزیر مکلف مسئول تشکیل کابینه کرد. کنگره ملی لیبی عالی‌ترین نهاد تصمیم گیرنده در این کشور است و علاوه بر وظیفه قانون‌گذاری، در نبود نخست‌وزیر اداره کشور را نیز برعهده دارد.


تعداد بازدید :  133