شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
ذره‌بين

ایلام 643 بار لرزید
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 8/4 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین «مورموری» ایلام را لرزاند.  شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت 10:31:36 امروز این زمین‌لرزه را ثبت کردند.
 مختصات این زمین‌لرزه که در عمق 11کیلومتری زمین رخ داده، 68/32 درجه عرض شمالی و 74/47درجه طول شرقی ثبت شده است. این زمین‌لرزه در 7کیلومتری مورموری، 39کیلومتری موسیان و 45کیلومتری آبدانان در استان ایلام رخ
داده است.
با وجود برپا شدن کمپ‌های اسکان عمومی به تعداد 10 کمپ، به تمامی خانوارهای مورموری و آبدانان چادرهایی نیز تحویل داده شده است. تعداد و شدت پس‌لرزه‌ها حتی در ثانیه‌های گذشته به‌حدی است که مردم خانه‌های خود را رها کرده‌اند و در خیابان‌ها، پارک‌ها و فضاهای آزاد سکنی گزیده‌اند.
وضع مردم در شهرستان‌های آبدانان، دهلران و دره شهر که جزو شهرستان‌های جنوبی استان ایلام هستند یک هفته‌ای است که به صورت بحرانی درآمده است.
تلاش مسئولان استانی و شهرستانی و ستاد بحران برای رسیدگی به مردم قابل توجه بوده است، اما مهم‌ترین خواسته مردم این مناطق جبران خسارت‌ها و رسیدگی به وضع کنونی معیشتی آنان است. مردم مناطق زلزله‌زده باید از نظر روحی و روانی نیز رسیدگی شوند چراکه ترس و وحشتی که بر کودکان این مناطق غالب شده است به‌زودی برطرف نمی‌شود.  

مديرعامل جمعيت هلال‌احمر لرستان خبر داد
نجات زن روستايي از مرگ
با تلاش تيم امداد هوايي جمعيت هلال‌احمر لرستان زن بيمار روستايي كه از ناحيه قفسه سينه دچار درد شديد و تنگي نفس  بود از مرگ حتمي نجات يافت.   
   حسين رضامرادي، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر لرستان گفت: ساعت 10:45 روز شنبه اول شهریورماه، مركز كنترل و هماهنگي جمعيت هلال‌احمر لرستان  در جریان   بیماری زنی قرار گرفت که در روستایی صعب‌العبور  گرفتار شده بود. با دريافت اطلاعات موقعيت جغرافيايي محل سكونت بيمار، اعزام بالگرد به روستاي چنارشول‌آباد از توابع شهرستان اليگودرز انجام شد.  
      وي گفت: پراكندگي و صعب‌العبور بودن اكثر روستاهاي تابعه اين شهرستان و نبود راه دسترسي زميني، مدت زمان لازم را براي امدادرساني محدود مي‌کرد. اين منطقه داراي ارتفاعات بسيار دشوار  است.  تنها وسيله مناسب جهت امدادرساني و انتقال، بالگرد بود. تيم امدادهوايي لرستان در يك عمليات نفسگير 7ساعته توانست اين زن بيمار را که مشكل تنفسي شديد داشت از مرگ حتمي نجات دهد.  

ازدحام مرگبار در معبد هندی
10 نفر قربانی ازدحام جمعیت در یکی از معبدهای هند شدند. بنا بر اعلام مقامات محلی هند، هزاران نفر در این معبد برای برگزاری مراسم مذهبی جمع شده بودند که بر اثر ازدحام جمعیت 10 تن کشته و تعداد دیگری نیز مجروح شدند.  به گفته مقامات محلی، علت این حادثه مشخص نیست هرچند به نظر می‌آید عبور برخی افراد از موانع تعیین‌شده، موجب ازدحام جمعیت شده است.
یک مقام ارشد پلیس هند گفت:  برخی افراد روی زمین افتادند که خود موجب ترس و وحشت شد. به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، در ماه اکتبر گذشته نیز حدود 91 نفر که بیشتر زن و کودک بودند به دلیل ازدحام جمعیت در یکی از معبدهای ایالت «مادهیا پرادش» جان خود را از دست دادند.


تعداد بازدید :  106