شماره ۶۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
روي خط خبر

«غار یخ‌مراد» سرویس بهداشتی کارگران شد
ایسنا|‌ «غار یخ‌مراد سرویس بهداشتی کارگرانی شده است که درحال اجرای طرح توسعه گردشگری و ساخت جاده در محدوده‌ این غار یخی هستند.» عملیات جاده‌سازی با هدف توسعه گردشگری غار «یخ‌مراد» از حدود 15 روز پیش آغاز شده، اما اکنون دهیار روستای «کهنه دِه» که غار یخ‌مراد در نزدیکی آن است، از وقوع اتفاق جدیدی در این غار یخی خبر می‌دهد که سبب اعتراض و فرار گردشگران شده است.  حسین خداکرمی می‌گوید: در نزدیکی غار یخ‌مراد سرویس بهداشتی وجود ندارد، برای همین کارگرانی که مشغول ساخت جاده‌ یخ‌مراد هستند از آن به‌عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند که این مسأله باعث شده گردشگران نتوانند به داخل غار وارد شوند. برخی از آنها حتی به دهیاری مراجعه کردند و به بوی نامطبوعی که مانع ورود گردشگران به غار شده است، معترض شده‌اند.  او ادامه می‌دهد: مسئول این اتفاق اداره میراث فرهنگی و گردشگری البرز است که بدون هماهنگی با دهیاری دست به اجرای طرح توسعه گردشگری غار یخ‌مراد زده است. ما این موضوع را به مسئولان این اداره اطلاع دادیم که سریع‌تر مسأله را پیگیری و رفع کنند.  این اتفاق از منظر دیگری هم قابل هشدار است. به‌گفته دهیار «کهنه دِه»، این غار به‌طور غیرمستقیم در تأمین آب روستا نقش دارد. خداکرمی یادآوری می‌کند که در پایین دست غار، رودخانه‌ «آزاد بَر» قرار دارد که به باور محلی غار یخ‌مراد در کمی و زیادی آب این رودخانه که یکی از سرشاخه‌های رودخانه کرج است، تأثیر دارد. پایین‌تر از غار هم چند چشمه وجود دارد که آب آن به رودخانه می‌ریزد، این درحالی است که فضولات رها شده در غار به‌ دلیل دمای داخل آن، قابل‌ تجزیه نیست و در آینده ناقل بیماری‌های قارچی و عفونی خواهد شد. این اتفاق حتما گردشگران بیشتری را از یخ‌مراد دور می‌کند.  
او سپس از بی‌اطلاعی دهیاری برای اجرای طرح توسعه گردشگری یخ‌مراد سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: اردیبهشت‌ماه امسال هیأتی از استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری و حفاظت محیط‌ زیست البرز به همراه فرماندار و بخشدار برای بازدید از غار یخ‌مراد آمده بودند. به آنها پیشنهاد دادیم پیش از انجام هر اقدامی حتما کارشناسی و برگشت هزینه‌ها را بررسی کنند و دهیاری را در جریان قرار دهند، ولی حدود دو هفته پیش متوجه شدیم گروهی از اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز آمده‌اند تا طرحی را در این غار اجرا کنند. مانع آنها شدیم، اما آنها کار خود را انجام دادند.

رطوبت در دو شهر خوزستان به ۹۰‌درصد رسيد
تنفس سخت شد
مهر| مديرکل هواشناسی خوزستان گفت:  میزان رطوبت در شهر ماهشهر به ۹۳‌درصد و در شهر شادگان نيز به ۹۰‌درصد رسيد. كوروش بهادری ادامه داد:  بررسی نقشه‌های هواشناسی استقرار جریانات جنوبی تا آخر هفته را روی خوزستان نشان می‌دهد که به تناوب موجب بالارفتن رطوبت و پدیده شرجی به‌ویژه در مناطق جنوبی، ساحلی و مرکزی این استان خواهد شد. او افزود:  به‌دليل وجود توده مرطوبی كه در شمال و شمال شرقی است، احتمال افزايش ابر، رگبار پراكنده و در برخي نقاط نيز ناپايداری به صورت وزش باد قابل ملاحظه پيش‌بينی می‌شود. بهادری در ارتباط با ميزان رطوبت شهرهای استان گفت: میزان رطوبت در شهرهای استان به ترتيب در ماهشهر ۹۳ درصد، شادگان ۹۰ درصد، آبادان ۸۸ درصد، اهواز ۸۳ درصد، بستان ۸۲درصد، هندیجان ۷۴ درصد، بهبهان ۷۲ درصد، امیدیه ۶۵درصد و شوشتر هم ۶۱‌درصد است.

حکم تخریب طبقات اضافی هتل آرینا در صورت ابلاغ اجرا می‌شود
ایرنا|‌فرماندار شهرستان شمیرانات با تأکید بر این‌که حکم دیوان عدالت اداری درخصوص پرونده هتل آرینا باید به استانداری تهران و سپس به فرمانداری شمیرانات ابلاغ شود، افزود: این حکم تاکنون ابلاغ نشده و درصورت ابلاغ اجرایی می‌شود.
عزت‌الله خان‌محمدی گفت: کمیسیون ماده 99 در‌ سال گذشته حکم تخریب طبقات اضافی هتل آرینا در بخش رودبار قصران را صادر کرده بود اما مالک دادخواستی در دیوان عدالت اداری تنظیم و دستور به توقف اجرای رأی این کمیسیون داد.او با بیان این‌که منتظر ابلاغ نهایی رأی دیوان عدالت اداری درخصوص پرونده هتل آرینا هستیم، گفت:  دیوان عدالت اداری براساس روال قانونی باید حکم این پرونده را برای اجرا به استانداری تهران و استانداری نیز این حکم را به فرمانداری ابلاغ کند.خان‌محمدی قانون را ملاک دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در اجرای احکام دانست و برخی اظهارات مبنی بر وجود پشت‌پرده‌هایی در پرونده هتل آرینا و دفاع فرمانداری شمیرانات از این پرونده را دروغ خواند و خواستار رسیدگی دستگاه‌های نظارتی شد. فرماندار شهرستان شمیرانات با اشاره به این‌که بخش زیادی از ساخت‌وسازها در این شهرستان با تشکیل کارگروه ویژه مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز کنترل شده است، خاطرنشان کرد:  در سال‌های گذشته یکصد حکم قلع و قمع ساخت‌وساز غیرمجاز در این شهرستان اجرایی و 165 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است. هتل آرینا در بخش رودبار قصران از توابع شهرستان شمیرانات ساخته شده و پیش از این کمیسیون ماده 99 رأی تخریب سه طبقه اضافی این هتل و پرداخت جریمه 46‌میلیارد ریالی برای آن را صادر کرده بود.


تعداد بازدید :  403