شماره ۶۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
اوج هنر تکواندوکاران

پیام خانلرخانی  سرمربی تیم‌ملی تکواندوی گرجستان

مسابقات گرندپریکس تکواندوی روسیه در سطح بالایی برگزار شد که ورزشکاران ایرانی نیز نسبتا توانستند نتایج قابل قبولی کسب کنند و یک گام دیگر به المپیک نزدیک‌تر شوند. با توجه به نتایج به‌دست آمده در اوزان 58 و 80 کیلوگرم کسب سهمیه توسط ایران قطعی شد و در 2 وزن دیگر نیز در مسابقات آتی می‌توانیم به سهمیه برسیم. فرزان عاشورزاده که باید به درخشش او در مسابقات بین‌المللی عادت کنیم، طبق معمول طلا گرفت. ابوالفضل یعقوبی هم که سن کمی دارد، در نخستین تجربه‌اش به نتیجه خوبی رسید. کادرفنی از حالا باید به فکر آماده کردن اسبقی و مردانی باشد تا بتوانیم در 2 وزن باقیمانده نیز نتایج بهتری گرفته و به سهمیه المپیک برسیم. البته علیرضا نصرآزادانی که کاپیتانی تیم‌ملی را برعهده دارد، حذف غیرمنتظره‌ای را تجربه کرد اما نباید انتظار داشت یک ورزشکار همواره در اوج باشد.
در بخش بانوان اما به جز 2 نماینده ایران که متاسفانه حذف شدند، کیمیا علیزاده که شرایط مشابه عاشورزاده در بانوان دارد، توانست بدرخشد و اولین طلای خود را در گرندپریکس کسب کند. نمایش فوق‌العاده این نوجوان نشان داد که او شانس اصلی تکواندوی بانوان برای کسب سهمیه المپیک است. حدود یک‌سال وقت تا المپیک مانده و باید از همین حالا با برنامه‌ریزی مسئولان فدراسیون از این پدیده تکواندوی بانوان نگهداری شود و او به مسابقات متعدد بین‌المللی اعزام شود چون تجربه بسیار کمی دارد. ابتدا باید هدف این تکواندوکار کسب سهمیه باشد و سپس در صورت صعود به المپیک، با آمادگی بالا می‌تواند برای اولین‌بار در بخش بانوان در ریو کسب مدال کند. حتی کسب مدال طلا برای کیمیا علیزاده دور از دسترس نیست.
اعتقاد شخصی‌ام بر این است که در بخش بانوان فقط یک سهمیه کسب کنیم و در بخش آقایان با وجود سخت‌بودن کار 4 سهمیه را به‌دست آوریم. البته جدا از بحث سهمیه چون ما به فکر مدال هستیم، باید از همین حالا برای المپیک ریو برنامه‌ریزی شود تا ورزشکاران بتوانند تعداد مدال‌های تکواندو و کاروان ورزش ایران را بالا ببرند. همواره توقعات از تکواندو بالا است و باید تا همین حد نیز امکانات در اختیار این رشته بگذارند. تکواندوی ایران این روزها در اوج خود قرار دارد و باید طوری برنامه‌ریزی شود که‌ سال آینده در همین مقطع خیلی بالاتر از این هم باشیم.

 


تعداد بازدید :  304