شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تصویب اعلامیه حقوق بشر
225‌سال پیش، برابر با بیست و ششم آگوست 1789 میلادی، اعلاميه حقوق بشر در مجلس انقلاب فرانسه به تصویب رسید.  این اعلامیه پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب دسامبر 1948 است. طبق مصوبه مجمع ملي فرانسويان، انسان كه آزاد به دنيا مي‌آيد، در طول عمر با داشتن حقوق برابر بايد آزاد زيست كند. در اين مصوبه آمده است از روز تصويب اين اصول مردم بايد در فكر كردن، گفتن و نوشتن آزاد باشند. براي انشای اين اصول، از افكار و نظريه‌هاي «ژان ژاك روسو» فيلسوف و ديگر انديشمندان عهد روشنگري الهام گرفته شده بود.

افتتاح راه‌آهن سراسری ايران
76‌سال پیش، برابر با چهارم شهریور 1317 خورشیدی، اولین راه‌آهن سراسری ایران افتتاح شد. طول راه‌آهن سراسري ايران در‌سال 1317 ش، 1392 كيلومتر بود كه بندر امام خميني(س) (شاهپور سابق) را در جنوب از طريق اهواز، دزفول، اراك، قم، تهران، گرمسار، فيروزكوه، قائم‏شهر و بهشهر به بندر تركمن در شمال متصل مي‏كرد. اولين راه‌آهن ايران در منطقه‌ای حدود‌ سال 1267 خورشیدی بين تهران و شهرري به طول هشت كيلومتر توسط يك شركت بلژيكي احداث شده بود.  

درگذشت مهدی اخوان‌ثالث
24‌سال پیش، برابر با چهارم شهریور 1369 خورشیدی، مهدی اخوان‌ثالث شاعر معاصر ایران در 62سالگي در تهران درگذشت و پيكرش در جوار آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي در طوس به خاك سپرده شد. اخوان‌ثالث كه «م. اميد» تخلص مي‏نمود در‌سال 1307 در مشهد به دنيا آمد.  از 16سالگي به شاعري پرداخت.  او در سرودن شعر به سبك كلاسيك، در قصيده‌سرايي و غزل‌سرايي و سبك نو، طبع‌آزمايي كرده است. مهدي اخوان‌ثالث در اواخر عمر خود به‌عنوان استاد زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‏هاي تهران تدريس مي‏كرد. ارغنون، آخر شاهنامه، برگزيده شعرها و حريم سايه‏هاي سبز ازجمله آثار اوست. 


تعداد بازدید :  158