شماره ۶۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
معاون دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت:
80‌درصد مطلقه‌ها زیر 30 سال هستند
14.2‌درصد طلاق‌ها مربوط به یک سال اول زندگی و 50‌درصد مربوط به 5 ‌سال اول زندگی است

شهروند|  همایشی با موضوع ازدواج و سلامت جوانان این بار نه در تهران که در سیستان و بلوچستان برگزار شد و در آن اطلاعات و آماری درباره طلاق، ازدواج و باروری اعلام شد که بخشی از آنها تکراری و بخشی هم تازه بود. از جمله محمد اسلامی، معاون دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت:  در ‌سال 93 به ازای هر ساعت 19 طلاق در کشور ثبت شد و متاسفانه 80‌درصد مطلقه‎های کشور زیر 30‌سال هستند.
او 5‌ سال اول زندگی را حساس‌ترین دوران دانست و افزود:  50‌درصد طلاق‌ها در این دوره اتفاق می‌افتد و نیاز به مراقبت خانواده‌ها و کسب مهارت‌های لازم احساس می‌شود.
او با بیان این‌که ازدواج بر بهبود سلامت روان و اجتماعی اثر می‌گذارد، اضافه کرد: ازدواج از بدو وجود انسان به شکل‌های مختلف وجود داشته است و پدیده جدیدی نیست. دختران و پسران اگر امید به آینده داشته باشند و امید به این‌که با ازدواج به وضع بهتری خواهند رسید، این امید منجر به تشکیل خانواده و ازدواج جوانان می‌شود.
معاون اجرایی دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت تأکید کرد:  والدین باید امید را برای تشکیل خانواده و ازدواج در بین جوانان
به وجود آورند.
او دعوا و جر و بحث در خانواده را یکی از دلایل فراری بودن فرزندان از ازدواج دانست و گفت:  ازدواج و تشکیل خانواده جلوی ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه را می‌گیرد. براساس نتایج بررسی‌های انجام شده، افراد متاهل نسبت به مجردها از سلامت عمومی بالایی برخوردارند. افراد مجرد بیشتر دچار افسردگی، اختلال در خواب و اختلال در کارکرد اجتماعی می‌شوند.
او با بیان این‌که ازدواج در ارتقای شاخص سلامت عمومی جامعه نقش بسزایی دارد، افزود: توان مالی افراد با ازدواج افزایش پیدا می‌کند زیرا به علت احساس مسئولیت از منابع مالی خود در مسیر مشخص استفاده می‌کنند.
اسلامی علت بالا رفتن سن ازدواج را بالا بودن سطح توقعات، مهریه‌های سنگین، ازدواج‌های پرهزینه، بی‌توجهی به مسائل اخلاقی، فاصله فرهنگی خانواده‌ها، بالا رفتن سن تحصیلات دختران، آزادی بیش از حد جوانان و نداشتن مسکن دانست.
سالی 440‌هزار فرصت فرزندآوری
 در کشور از دست می‌رود
در این همایش، محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت:  سالانه 440‌هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می‌رود که 410‌هزار فرصت در زنان ازدواج نکرده است و 10‌هزار فرصت مربوط به افراد فوت شده و 20‌هزار فرصت مربوط به افرادی است که طلاق می‌گیرند.
او متاهل بودن را در سلامت فرد بسیار موثر دانست و افزود:  تاهل در سلامت افراد اهمیت بیشتری نسبت به متغیرهایی چون سن، تحصیلات و درآمد خانواده دارد.
به عقیده اسماعیل مطلق، حمایت و پشتیبانی همسر نقش بسیار موثری در افزایش سلامت و تقویت قدرت مقابله با فشارهای روانی ایفا می‌کند. افرادی که از ازدواج خود ناراضی هستند از سلامتی کمتری نسبت به افراد مجرد برخوردار هستند که باید برای مقابله با این مشکل برای کیفیت زندگی خود بیشتر کار کنند.
او نقش خانواده سالم در سلامت جامعه را بسیار مهم دانست و گفت: اگر خانواده از سلامت کافی برخوردار نباشد شاهد ورود افراد بیمارگونه به جامعه، سرایت بیماری خویش به دیگران، به هم خوردن ساختار جامعه و تبدیل یک رفتار نابهنجار به هنجار در جامعه خواهیم بود.
مدیر کل جمعیت، خانواده و مدارس در ادامه گفت: طلاق در کشور از ‌سال 1385 تا ‌سال 1393، به تعداد 163‌هزار و 572 نفر افزایش داشت که این رقم نگران‌کننده است.
او ادامه داد: 6.5‌درصد کاهش ازدواج در‌ سال 1393 نسبت به‌ سال 1392 داشتیم و همچنین در ‌سال 1393، 5.3‌درصد افزایش طلاق را داشتیم. در ‌سال 91 در کشور در هر ساعت 16 طلاق، در ‌سال 92، 18 طلاق و در ‌سال 93، 19 طلاق داشته‌ایم.
او افزود:  14.2‌درصد طلاق‌ها مربوط به یک سال اول زندگی و 50‌درصد مربوط به 5‌ سال اول زندگی است.
اسماعیل مطلق مشکل بعدی جامعه را تک‌فرزندی دانست و افزود: تک فرزندی باعث به هم‌خوردن تعادل و توازن نسل، افزایش احتمال طلاق و کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی خواهد شد.
او گفت: در استان سیستان و بلوچستان شاهد افزایش مرگ‌ومیر مادر و کودک هستیم که باید بیشتر به سلامت مادر و کودک توجه کرد. مرگ کودکان یک تا 59 ماهه زاهدان و ایرانشهر نیز نسبت به کشور بالاتر است که باید کاهش داده شود.
به گفته او، امید در زندگی بین خانم‌ها 74‌سال و در آقایان 72.8‌ سال است و هر کودک باید از زمانی که به دنیا می‌آید تا 85‌ سال زندگی کند.
وی گفت:  در کشور یک‌میلیون و 750‌هزار باروری انجام می‌شود که از این تعداد یک‌میلیون و 530‌هزار منجر به فرزندآوری می‌شود و بقیه به دلایل متفاوتی سقط می‌شوند.

 


تعداد بازدید :  508