شماره ۶۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
روی میز خبر

مشاور سازمان محیط ‌زیست:  باغ‌های تجریش و دربند نابود شده‌اند
شهروند|  مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تنها درصورت تصویب و اجرای قوانینی که در راستای حفظ محیط ‌زیست باشد، می‌توان باغ‌ها را حفظ کرد.
 به گزارش «شهروند» به نقل از کمپین حفاظت از باغ‌های تهران، اسماعیل کهرم گفت: سال‌ها پیش زمانی که زمین ارزش افزوده امروز را نداشت، به شهرداری توصیه شد تا باغ‌های مناطق 1، 5 و 22 را بخرد و حفظ کند، اما متاسفانه این اقدام عملیاتی نشد تا این‌که هم‌اکنون سر به فلک کشیده و دیگر باغی نمانده که حفظ شود.
این بوم‌شناس و فعال محیط‌ زیست ایرانی تصریح کرد: گسترش فضای سبز منحصر به توسعه فضای سبز در کنار شاهراه‌ها و حاشیه اتوبان‌ها است، در صورتی که باید به دنبال حفظ باغ‌های باقی مانده بود، بنابراین این کمپین می‌تواند موثر واقع شود. او گفت: در سال‌های دور مناطق شهرداری تهران با نام باغ‌ها ازجمله باغ طوطی، باغ شمرون، باغ امیریه و منیریه، باغ لاله‌زار و غیره شناخته و نام برده می‌شد، اما قانونی که مجوز ساخت‌وساز در باغ‌ها را صادر کرد، سبب شد تا ساختمان‌های عریض و طویل جای باغات شهر را پر کنند. کهرم با تأکید بر این‌که قوانین فضای سبز باید به نفع محیط‌ زیست و باغ‌ها باشد، گفت: تنها در صورت تصویب و اجرای قوانینی که در راستای حفظ محیط ‌زیست باشد، می‌توان باغ‌هار ا حفظ کرد. قانون شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها که سال‌ها مسکوت مانده یکی از آن قوانینی است که می‌تواند موثر واقع شود. مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته از میدان تجریش تا دربند و سربند مملو از باغ بود، گفت: امروزه تمامی باغ‌های این مسیر نابود شده است، اما باغ‌های مانده در محله‌های قدیمی تهران باید مورد توجه قرار گیرد. کهرم تأکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران باید شهرداری را مکلف به حفظ باغات کند؛ در حقیقت شورای اسلامی شهر تهران باید از تبدیل باغات به مجتمع‌های تجاری و مسکونی توسط شهرداری  جلوگیری کند.

5 هکتار از جنگل‌های رودبار در آتش سوخت
ایلنا|  فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان رودبار استان گیلان خبر داد. سرهنگ قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، با اعلام این‌که یکشنبه‌شب بخشی از جنگل‌های رودبار دچار آتش‌سوزی شد، گفت:  آتش‌سوزی از روستای امانلو در شهرستان رودبار استان گیلان آغاز شد.  به گفته او این آتش‌سوزی 3 تا 4 ساعت بعد با همت و تلاش نیروهای یگان حفاظت و کمک‌های مردمی مهار شد. او با بیان این‌که آتش‌سوزی از حاشیه اراضی و باغات مردمی شروع شد، خاطرنشان کرد: البته این آتش‌سوزی مراتع ملی و جنگل را نیز در برگرفت.
سبزعلی گفت: کل وسعت حریق نزدیک به 5 هکتار است.


تعداد بازدید :  362