شماره ۶۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
‌تاثیر و تاثر جامعه و هنر

حسین شریفیان آهنگساز

تاثیر جامعه بر هنر، موضوعی دووجهی است. اگر قرار باشد به یک سوال با این محتوا که جامعه چه تاثیری بر کار هنری دارد، پاسخ دهیم، می‌توان گفت هم تأثیر دارد و هم ندارد. خود من همیشه ازجمله افرادی هستم که درباره تأثیر متقابل هنر و جامعه حرف‌های بسیاری در کلاس‌های درس زده‌ام اما واقعیت این است که جامعه تأثیر دارد اما این تأثیر به‌گونه‌ای است که باید آن را انتخاب کرد. هنرمند باید به گونه‌ای در ارتباط با جامعه قرار گیرد که بداند کجا باید تأثیر جامعه را قبول کند و بپذیرد و کجا نباید به آن توجه کند.
این نکته واضح و مبرهن است که بهترین شیوه برای انتقال رویدادهای گذشته و حال به نسل‌های جدید، استفاده از هنر است. همان‌طور که از طریق نویسندگی و نقاشی می‌توان رویدادهای گذشته را برای نسل‌های جدید، باقی نگاه داشت. در این حالت مشاهدات نویسنده و نقاش از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود زیرا او باید تمام مشاهدات خود را به‌صورتی عینی به مخاطبان خود منتقل کند. یعنی او باید جامعه پیرامونی خود را به خوبی ببیند و تاثیرات لحظه‌ای هم که از جامعه می‌پذیرد بر نوع انتقال مفهوم کمک می‌کند. علاوه بر این، خلاقیت، غریزه‌ای انسانی است که درنهایت بروز خواهد کرد. قالب‌ها و زیرشاخه‌های گسترش‌یافته هنرهای مختلف، نشان می‌دهند که مانعی برای خلاقیت طبع انسانی وجود ندارد.
اما هنر هم بر جامعه تاثیرگذار است. هنر به جامعه تازگی می‌بخشد و درهای جدیدی برای نگاه کردن به اشیا باز می‌کند. پیش از این، میزان کیفیت هنری به‌عنوان زیبایی در نظر گرفته می‌شد اما درحال حاضر تعاریف زیبایی در حال گسترش هستند و دیگر امکان تعریف هنر از لحاظ زیبایی وجود ندارد. نقل و شرح رویدادها و تجربه‌ها، هدف اولیه هنر است و هنرمندان قرن‌هاست که به این کار مشغولند. در عین حال آنچه که از اهمیت برخوردار است، این است که باید یاد بگیریم ارزش تمام این قالب‌های مختلف هنری را درک کنیم. اگر تشویق و تحسینی وجود نداشته باشد، این قالب‌های هنری نیز مثل فن ترسیم حروف، از بین خواهند رفت. درک ارزش هنر، امری ضروری است زیرا بیننده این هنرها، آنها را براساس عقاید و چارچوب ذهنی خود درک و مشاهده می‌کند. به این معنی که یک قطعه هنری ممکن است برای بینندگان مختلف، معانی متفاوتی داشته باشد. درک منظور همه هنرمندان و دریافت پیام همه آثار هنری برای همه بینندگان امکان‌پذیر نیست، از این‌رو انتخاب یک هنر مشخص، به شما کمک می‌کند که به جزییات آن بپردازید و مفاهیم مربوط به آن هنر را استخراج و درک کنید. درست آن است که یک هنر را در نظر بگیرید و سعی کنید علل گرایش خود به آن هنر را پیدا کنید. در همه هنرها، زیبایی همیشه عامل جذب
 نیست.


تعداد بازدید :  2354