شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
قیمت بالای زعفران سودجویان را وسوسه می‌کند
4 روش برای تشخیص زعفران تقلبی

شهروند| پیدا کردن زعفران اصل شاید یکی از سخت‌ترین کارها در بازار مواد غذایی باشد. هر گرم زعفران حدود 3 تا 5‌هزار تومان قیمت دارد و همین موضوع عده زیادی را وسوسه می‌کند تا با روش‌های متقلبانه سود بیشتری به جیب بزنند. در این‌جا رایج‌ترین تقلب‌هاي زعفران و روش‌های شناسایی آن را برایتان آورده‌ایم.
زعفران عسلی، زعفران روغنی: متقلبان کلاله زغفران را به روغن یا عسل آغشته می‌کنند و به این روش وزن آن را افزایش می‌دهند. اگر ديديد کلاله زعفران براق به نظر می‌رسد آن را بین انگشتانتان یا یک تکه کاغذ له کنید. اگر دستتان چرب شد یا رسوبی بر جا ماند، بدانید با زعفران تقلبی مواجه‌اید.  
روش تشخیص زعفران رنگ شده: یکی از رایج‌ترین روش‌های تقلب در فروش زعفران، رنگ کردن آن است. برای تشخیص زعفران تقلبی مقدار کمی از آن را با آب جوش و بنزین امتحان کنید. وقتی زعفران رنگ شده را در آب جوش می‌اندازید در ازای رنگ دادن نباید تارهای آن سفید شود. همچنین با کمی بنزین نیز می‌توان از اصل بودن زعفران مطمئن شد. چرا که زعفران اصل درون بنزین حل نمی‌شود و هیچ رنگی نمی‌دهد.  
ظاهر زعفران اصل شبیه میخک است: تقلب رایج دیگر مخلوط کردن زعفران اصل با گیاهان دیگر است. برای آن‌که متوجه شوید تمام محصولی که می‌خرید تارهای زعفران است کمی از آن را در دست تان بریزید و از یکسان بودن شکل تارها مطمئن شوید. زعفران اصل به گلبرگ گل میخک شباهت دارد.  قسمت پایین آن باریک و میله‌ای شکل و انتهای آن پهن و دندانه‌دار است.  
زعفران طعم تلخ دارد: مزه زعفران اصل کمی تلخ، اما مطبوع است و بوی تندی دارد. رنگ زعفران اصل نیز قرمز تند است و زعفرانی که رنگ قرمز روشن دارد تقلبی است.


تعداد بازدید :  89