شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
کبد چرب قابل بهبود است

|  دکترقباد سلیمی  |   متخصص بیماری‌های داخلی|

افزایش رسوب چربی در کبد چنانچه از حد طبیعی بگذرد کبد چرب نامیده می‌شود که در مراحل اولیه فقط در حد رسوب چربی می‌ماند، اما به مرور زمان با التهاب سلول‌های کبد و آسیب پیش رونده این سلول‌ها همراه است.  
این روند طی یکی، دو روز صورت نمی‌گیرد و ممکن است چندین‌سال به طول بینجامد.  
کبد چرب ممکن است در هر فردی اتفاق بیفتد.  برخی عوامل مساعد‌کننده چرب شدن کبد هستند که چاقی، اضافه وزن، سابقه ابتلا به دیابت، افزایش چربی خون و تا حدودی ژنتیک ازجمله این موارد است.  
سیستم تغذیه افراد مهم‌ترین عامل در بروز کبد چرب است.  در جوامع پیشرفته که افراد خصوصا افراد در سن رشد تغذیه مناسبی ندارند، شاهد افزایش آمار چرب شدن کبد هستیم.  
براساس آمار بیش از 30‌درصد افراد به نوعی با رسوب چربی در کبد مواجه هستند.  
چرب‌شدن کبد معمولا علامت خاصی ندارد، اما به ندرت با احساس سنگینی در سمت راست و بالای شکم یا دردهای مبهم در این ناحیه همراه است.  
افراد چاق به هیچ‌وجه نباید ناگهانی وزن خود را پایین بیاورند چرا که کاهش وزن ناگهانی نیز ازدیگر دلایل بروز کبد چرب است که باعث می‌شود چربی از دیگر بافت‌های بدن وارد کبد شود.  
سونوگرافی یکی از دقیق‌ترین راه‌های تشخیص کبد چرب است و از طریق این روش قادریم میزان رسوب و درجه آن را گزارش کنیم.  
آزمایش آنزیم‌های کبد نیز از دیگر راه‌های تشخیص کبد چرب است.  افرادی که به چاقی و دیابت نوع 2مبتلا هستند در معرض خطر کبد چرب قرار دارند و باید چند وقت یکبار آزمایشات را انجام دهند تا از پیشروی بیماری جلوگیری شود.  
کبد چرب یک پروسه پیش رونده دارد و درنهایت با پدیده التهاب همراه خواهد بود.  
چنانچه کبد چرب درمان وکنترل نشود یکی از اصلی‌ترین عوامل سیروز غیرالکلی است.  
در خصوص راهکارهایی که می‌تواند از بروز کبد چرب یا روند پیشرفت آن جلوگیری کند می‌توان به رژیم غذایی مناسب، مهار و کنترل دیابت و فعالیت بدنی اشاره کرد.  
همه این عوامل می‌تواند از پیشرفت کبد چرب جلوگیری کند و حتی مصرف دارو نیز در برخی موارد مفید است.  
کبد چرب می‌تواند خوب شوداما فرد باید صبوری کند و یک دوره درمان طولانی با رژیم تغذیه ای، فعالیت بدنی و مصرف دارو را حتی تا چند‌سال رعایت کند. 


تعداد بازدید :  72