شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
در حاشیه مراسم روز پزشک مطرح شد
شناسایی «فقرا» ادامه دارد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: روزانه 5 تا 10‌هزار نفر برای گرفتن بسته‌های حمایتی دولت مراجعه می‌کنند

شهروند| وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی می‌گوید 7‌میلیون و 200‌هزار ایرانی تحت پوشش بسته غذایی خانوار قرار گرفته‌اند، پیش از این اعلام شده بود این بسته‌ها تنها برای گروه‌های نیازمند است. به گفته علی ربیعی، 7‌میلیون و 500‌هزار نفر به‌عنوان افراد نیازمند در ایران شناسایی شده‌اند که با توجه به بودجه این وزارتخانه، 7‌میلیون و 200‌هزار نفر از آنها تحت پوشش بسته حمایت غذایی قرار گرفته‌اند و درنهایت شاید بتوان تنها 2‌میلیون نفر دیگر به این جمعیت اضافه کرد. به استناد صحبت‌های وزیر، از میان 76‌میلیون جمعیت ایران، تنها 7‌میلیون و 500‌هزار نفر هستند که به این بسته‌ها نیاز دارند و مابقی کسانی هستند که به دلیل رفاه و توانایی مالی، نیازی به استفاده از این بسته‌ها ندارند! او تأکید می‌کند که در کشور شناسایی ثروتمندان کار سختی است، اما شناسایی افراد فقیر راحت است. او که در حاشیه مراسم بزرگداشت روز پزشک صحبت می‌کرد، می‌گوید: «من هر روز کنترل می‌کنم، روزانه 5 تا 10‌هزار نفر برای گرفتن این بسته‌ها مراجعه می‌کنند، البته هنوز مسیر کند است، اما به محض تأمین اعتبار، مطالعاتمان را برای شناسایی افراد بیشتری که در معرض فقر غذایی قرار دارند، آغاز می‌کنیم.» وزیر کار منابع مالی این وزارتخانه را محدود توصیف می‌کند. «ما حدود 2‌هزار و 400‌میلیارد تومان اعتبار داریم که علاوه بر طرح حمایت غذایی، 300‌میلیارد تومان را برای شیر مدارس اختصاص دادیم، به‌طوری‌که قرار است شیر هفته‌ای دوبار در مدارس توزیع شود.» او درباره تجمیع بیمه‌ها هم تأکید می‌کند که این یک اتفاق قانونی است. «هرکسی که تصور کند تجمیع بیمه‌ها اقدامی یکشبه و عجولانه است، می‌خواهد بیمه‌ها از هم پاشیده شوند.» ربیعی به برنامه‌های وزارت کار برای تجمیع بیمه‌ها اشاره می‌کند. «اقدام اولیه ما برای تجمیع بیمه‌ها الکترونیکی‌کردن خدمات ارایه‌شده در مراکز درمان ملکی خودمان است. گام دوم نیز الکترونیکی کردن دفترچه‌های بیمه است.»
او از در دستورکار قرار گرفتن اجرای بیمه پایه برای ایرانیان خبر می‌دهد. «این طرح را تا چند وقت دیگر به دولت ارایه می‌کنیم، چرا که این اقدام نیاز به کار کارشناسی دارد و باید بدون تنش اجتماعی انجام شود.»
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه درباره پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و مؤسسات و مراکز درمانی نیز می‌گوید: «سازمان بیمه تأمین‌اجتماعی تا تیرماه بدهی داروخانه‌ها و مراکز مختلف درمانی را پرداخت کرده است. بیمه سلامت نیز تا پایان اردیبهشت‌ماه مطالبات را پرداخت کرده، البته هر مرکزی که اسنادش را به سازمان بیمه سلامت ارایه داده، مطالبات آن مرکز نیز تا خردادماه پرداخت شده است.» او خبرهایی هم برای بیمه شدن معتادان دارد. «در آخرین جلسه شورایعالی بیمه پروتکل‌هایی را تصویب کردیم و با هماهنگی وزارت کشور اقدامات مربوطه آغاز شده است. بیمه سلامت نیز متکلف بیمه معتادان شده است.»
 از بودجه «درمان» برداشت کردیم و به «بهداشت» دادیم
تجمیع بیمه‌ها موضوعی بود که در حاشیه مراسم بزرگداشت روز پزشک، مورد توجه قرار گرفت. موضوعی که وزیر بهداشت به شدت با آن موافق بود. حسن‌هاشمی تأکید می‌کند: «ما علاقه داریم که بیمه‌ها تجمیع شوند تا بتوانیم برنامه‌های حوزه سلامت را پیش برده و اهدافمان را محقق کنیم.» او از اختصاص بیش از 200‌میلیارد تومان از اعتبارات حوزه درمان به بخش بهداشت برای آغاز طرح تحول بهداشت خبر می‌دهد. وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به اجرای طرح تحول بهداشت اشاره می‌کند. به گفته ‌هاشمی یکشنبه هفته آینده رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دور هم جمع می‌شوند و برنامه‌های حوزه بهداشت را اعلام می‌کنند. «اعتبارات این طرح هم از حوزه درمان تأمین می‌شود، به‌طوری‌که حدود 200‌میلیارد تومان از این بخش به حوزه بهداشت اختصاص داده شد.» او درباره امکان امدادرسانی پزشکی به مردم غزه که سئوال یکی از خبرنگاران بود، توضیح می‌دهد: «براساس آخرین پیگیری‌هایی که انجام دادیم، هنوز این امکان فراهم نشده است. ادعای وزارت خارجه مصر آن بوده که گروه‌هایی را به غزه فرستاده‌اند و امیدواریم این امکان فراهم شود که بتوانیم خدمات خود را به غزه ارسال کنیم.» به گفته او، ایران از لحاظ اعزام پزشک و همچنین ارسال تجهیزات و دارو به غزه آمادگی دارد. همچنین می‌توان مجروحان غزه را جهت درمان در کشور پذیرش کرد. این آمادگی‌ها را نیز از قبل اعلام کرده‌ایم و همه ما علاقه‌مندیم در این زمینه کمک کنیم. بنابراین امیدواریم هرچه سریع‌تر امکان کمک‌رسانی به غزه فراهم شود.
او در پاسخ به پرسش «شهروند»، درباره حمایت‌های جدی مجلس از وزارت بهداشت و اعلام این‌که در صورت محقق نشدن وعده‌های وزیر، در ‌سال 93، در‌ سال 94 حمایتی از این وزارتخانه نمی‌شود، تنها به گفتن این جمله بسنده می‌کند که: «رضایت مردم شرط است، مجلسی‌ها هم نماینده مردم هستند!»  اختصاص یک‌درصد از ارزش‌افزوده به بخش سلامت هم سئوال دیگری بود که وزیر بهداشت می‌گوید: «هنوز این اعتبار اختصاص نیافته، پولی هم از خزانه به هیچ دستگاهی داده نشده است.»
وزیر بهداشت در مراسم روز بزرگداشت پزشک هم حرف‌هایی زد. او حسن روحانی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری سلامت‌محور معرفی کرد با این توضیح که در یک‌سال گذشته به اندازه تمام رؤسای‌جمهور به موضوع سلامت توجه ویژه شده است. او معتقد است که پس از چنددهه، سلامت جزو اولویت‌های دولت قرار گرفته. وزیر بهداشت در ادامه نقش وزارت بهداشت را در تأمین نیازهای حوزه سلامت، 20‌درصد عنوان می‌کند. «سایر دستگاه‌ها نیز باید با همكاري‌هاي بین بخشی در تأمین سلامت مردم به وظايف خود عمل كنند. چون وزارت بهداشت به تنهايي، نه با پول و نه با قدرت و قانون نمی‌تواند برقراری عدالت در سلامت را تحقق بخشد.» او نیز به سبک وزیر سابق بهداشت، ‌سال آینده را‌ سال سختی برای حوزه سلامت توصیف می‌کند. «شرایط در ‌سال پیش رو سخت است، البته نه برای پزشکان چرا که وضع معیشت پزشکان قطعا در آینده ارتقا می‌یابد اما ما بايد به‌عنوان دستگاه‌های اجرایی، نظارت کافی داشته و با متخلفان در جهت منافع مردم، برخورد جدی داشته باشیم.» وزیر بهداشت تأکید می‌کند که باید حرمت لباس سفید پزشکی حفظ شود.
 دیالوگ دولت قبل جبرآمیز بود
علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی دراین مراسم به وضع پزشکان در دولت قبل و دولت فعلی اشاره می‌کند و دیالوگ‌هایی که پیش از این پزشکان را خطاب می‌کرد، گلایه می‌کند. «قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم دیالوگ دولتی‌ها با پزشکان جبرآمیز بود اما اکنون این دیالوگ محترمانه شده است.» او اشاره‌ای هم به مشکلاتی که در انتخابات دور گذشته نظام پزشکی ایجاد شده بود می‌کند. «خوشبختانه پس از برطرف‌شدن مشکلات به‌دست رئیس‌جمهوری اکنون در 212 شهر نظام پزشکی مستقرشده است.» زالی درباره برخی مشکلات صنفی پزشکان هم می‌گوید: «نداشتن امنیت شغلی پایدار، مشکلات مالیاتی، تابلوهای مطب‌ها و موضوع پزشکان جوان، بخشی از مشکلاتی است که اکنون جامعه پزشکی با آن مواجه است.» در پایان این مراسم از تعدادی پیشکسوت عرصه بهداشت و درمان
 تقدیر شد.


تعداد بازدید :  98