شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
محمدعلی نجفی در جلسه معارفه‌اش به‌عنوان سرپرست وزارت علوم:
پرونده بورسیه‌های غیرقانونی را با همان شدت دنبال می‌کنم
معاون اول رئیس جمهوری: 10 وزیر علوم دیگر هم بیاید، بورسیه‌ها را ول نمی‌کنیم

شهروند| چهارشنبه تاریخی گذشت، یکشنبه تاریخی آمد. دیروز «محمدعلی نجفی» برای بار دوم به یکی از ساختمان‌های دولتی دولت یازدهم رفت تا جای وزیری را بگیرد که نمایندگان مجلس در یکی از سیاسی‌ترین استیضاح‌های وزرا در دولت‌های گذشته، او را در چهارشنبه‌ای که گذشت از کار کنار گذاشتند؛ رضا فرجی دانا.
دیروز وزارت علوم بعد از گذشت 9 ماه از ریاست رضا فرجی‌دانا، رئیس دیگری به خود دید که البته این‌بار آمده تا حداقل برای سه‌ماه سرپرست این وزارت باشد. محمدعلی نجفی به‌همراه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها و اعضای هیأت دولت دیروز به وزارت علوم رفت تا هم سکان این وزارت را با حکمی که حسن روحانی روز چهارشنبه گذشته به او داد در دست بگیرد و هم بگوید از نتیجه استیضاح ناراحت است. او حرف مهم‌تری هم دیروز داشت؛ نجفی در جلسه معارفه‌اش گفت که برنامه‌های دولت با تغییر وزیر علوم عوض نشده و پرونده بورسیه‌های غیرقانونی شفاف دنبال می‌شود؛ موضوعی که از آن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل استیضاح فرجی‌دانا به دلیل افشای 3‌هزار و 700 بورسیه غیرقانونی دکترا در دولت دهم یاد می‌شود.
نجفی، سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ادامه حرف‌هایش دراین‌باره گفت: «بورسیه و مدرس شدن افرادی با هوش کمتر از متوسط، باعث نگرانی دولت از وزارت علوم است، ما به پرونده‌های بورسیه‌های وزارت علوم حساس هستیم. ما برنامه‌های خود را با شفافیت دنبال می‌کنیم و با شفافیت به پرونده بورسیه‌ها رسیدگی می‌کنیم و همه را در جریان نتایج بررسی‌های خود قرار می‌دهیم.»
او در ادامه با اشاره به شخصیت اخلاقی و علمی فرجی‌دانا گفت: «اگر من در جلسه استیضاح بودم از کوره در می‌رفتم اما فرجی‌دانا کاملا به اصول اخلاقی توجه می‌کرد. استیضاح فرصتی برای فرجی‌دانا شد تا وقت خود را صرف علم و پژوهش کند اما به هرحال لطمه‌ای به نظام آموزش عالی وارد شد. برای ما استیضاح تمام شده است گرچه از نتیجه آن خوشحال نیستیم اما از حالا به بعد نگاه ما به آینده و توسعه و پیشرفت و حل مشکلات کشور است.»
او ادامه داد: «ما باید تلاش کنیم‌ سال تحصیلی با نشاط آغاز شود. فرجی‌دانا در دانشگاه‌ها و وزارت علوم همکاران خوبی انتخاب کرده و جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. البته دانشگاه‌ها مشکلاتی هم دارند و امیدوارم دولت کمک کند تا بخش عمده دغدغه دانشگاهیان صرف مسائل آموزشی و علمی و نه مسائل مالی شود. برنامه‌های دولت با تغییر وزیر علوم عوض نشده است. فرجی‌دانا سیاست‌های دولت و رئیس‌جمهوری را دنبال می‌کرد و تا زمانی که روحانی رئیس‌جمهوری باشد هر وزیری برنامه‌های دولت را ادامه می‌دهد.» او دو روز پیش هم در مصاحبه‌ای گفته بود که در وزارت علوم کمیته‌ای برای بررسی «بورسیه‌های غیرقانونی» تشکیل خواهد شد.
نجفی در ادامه در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت علوم گفت: «در هشت‌سال گذشته بخشی از اختیارات دانشگاه‌ها از آنها گرفته شد که اکنون باید این اختیارات بازگردانده شود و استقلال دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد. البته باید حدود و ثغور استقلال دانشگاه‌ها مشخص شود. بخشی از اختیارات وزارت علوم از آن گرفته شده که باید با تعامل و استدلال با سایر دستگاه‌ها این اختیارات را بازگرداند.»
به گفته او باید تصمیمات وزارت علوم براساس یک نظام تصمیم‌ساز گرفته شود که این نظام باید براساس خردجمعی حوزه آموزش عالی طراحی شود: «در سال‌های گذشته توجه به کمیت در آموزش عالی به این نظام لطمه وارد کرده که اکنون باید به کیفیت آموزش عالی نیز توجه بیشتری کرد.»
جهانگیری: ۱۰ وزیر علوم هم تغییر کند «بورسیه‌های غیرقانونی» پیگیری می‌شود
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که چهارشنبه هفته پیش رضا فرجی‌دانا را در جلسه استیضاحش در مجلس همراهی کرده بود دیروز به ساختمان وزارت علوم آمده بود تا این‌بار هم نجفی را در اولین روز سرپرستی‌اش بر وزارت علوم همراهی کند و هم فرجی‌دانا را «تکریم» کند. او گفت که حتی اگر 10 وزیر علوم در این دولت تغییر یابند اما باز هم موضوع بورسیه‌های غیرقانونی پیگیری خواهد شد: «نباید به‌سادگی از بحث بورسیه‌ها گذشت. علم کشور همواره از رانت و فساد به دور بوده و هیچ‌گاه در دانشگاه‌ها سخنی از این مسائل نبوده است.»
او با بیان این‌که همه مردم و مسئولان از سهمیه‌ای که به برخی از گروه‌ها داده شده انتقاد کرده‌اند، گفت: «240‌هزارنفر در آزمون دوره دکتری شرکت می‌کنند و 12‌هزار نفر از آنها در این دوره پذیرش می‌شوند؛ چرا باید بورسیه‌ای که از ابتدا معلوم است در داخل تحصیل کند؟ کسانی که حداقل‌ها را نیز ندارند جانمایی شده و عضو هیأت علمی شوند و دولت هزینه تحصیل آنها را پرداخت کند.»  معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: «نجابت فرجی‌دانا و همکارانش باعث شد تا بسیاری از مسائل را در جلسه استیضاح نگوید ولی حتما این دولت موضوع بورسیه‌های غیرقانونی را پیگیری می‌کند حتی اگر 10 وزیر علوم تغییر کند.»
او گفت: «ضرورت مردم‌سالاری ایجاب می‌کند که حق استیضاح مجلس را بپذیریم اما نباید حق و حقیقت را از یاد ببریم. در روز استیضاح و در مجلس شورای اسلامی برای همگان روشن شد که فرجی‌دانا با نهایت اخلاق و در پیش گرفتن روشی علمی از خود و برنامه‌هایش دفاع کرد.»
در مراسم تکریم فرجی‌دانا و معرفی محمدعلی نجفی علاوه بر معاون اول رئیس‌جمهوری، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشک، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی یونسی دستیار رئیس‌جمهوری در امور اقلیت‌ها و محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، معاونین، مشاورین و مدیران کل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از روسای دانشگاه‌های مهم کشور حضور داشتند.
جهانگیری در ادامه درباره علل حضور نداشتن حسن روحانی در جلسه استیضاح وزیر علوم توضیح داد. او گفت که از روزهای اول دولت قراری بین او و رئیس‌جمهوری گذاشته شد و تقسیم کاری صورت گرفت که بر مبنای آن رئیس‌جمهوری در جلسات استیضاح وزرا شرکت نکنند و جهانگیری به جای روحانی حضور یابد: «در آن مقطع به آقای روحانی گفتم که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامي، معاون اول رئیس‌جمهوری نمی‌تواند در جلسات استیضاح سخنرانی کند اما ایشان گفتند که هیچ موردی نیست چون در دولت‌های آیت‌الله ‌هاشمی و حجت‌الاسلام خاتمی روسای‌جمهور برای استیضاح به مجلس رفته ‌اند و این مسأله در دولت گذشته باب شد.»  معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: «در روز شروع به کار دولت آقای روحانی 16‌میلیارد تومان پول را به یک دانشگاه غیرانتفاعی دادند؛ دانشگاهی که هنوز مجوزهای لازم را نگرفته بود. در آخرین فرصت اداری چکی صادر می‌شود و می‌مانند تا مبلغ آن وصول شود بعد می‌گویند سیستم خوب اداره شده است. این پول ریال به ریالش پول بیت‌المال است. اگر آقای خاتمی به جای 16‌میلیارد تومان، 16‌میلیون تومان برده بود برخی از روزنامه‌های مدعی آبرو و حیثیتش را می‌بردند.»
فرجی‌دانا: استیضاح مرا ناامید نکرد
در ادامه جلسه معارفه نجفی و تکریم فرجی دانا، نوبت به رضا فرجی‌دانا رسید که حالا از او با نام وزیر سابق علوم یاد می‌شود. او با بیان این‌که نا امید کردن مردم از نتیجه رأی 24 خرداد 92 یکی از سناریوهایی است که روی آن کار می‌شود، گفت: «دولت دستاوردهای بزرگی داشته است اما عده‌ای می‌خواهند امید به دولت را از بین ببرند و در این راستا در حوزه دانشگاه‌ها فعال شده‌اند.»
او ادامه داد: «رئیس‌جمهوري خواهان حداکثر مشارکت دانشگاهیان است. من در این زمینه هر کاری را که بتوانم انجام می‌دهم و استیضاح در من ناامیدی ایجاد نکرده؛ بلکه من نسبت به گذشته امیدوارتر شده‌ام.» فرجی‌دانا گفت: «دشمن تلاش می‌کند تا جوانان را نسبت به انقلاب ناامید کند، اما ما باید باور کنیم می‌توانیم به قله‌های علمی برسیم و دانشگاه‌ها را از فضای سیاسی بیرون از دانشگاه جدا کرده و این امید را به آنان بدهیم که فعالیت آنها در دانشگاه‌ها مورد قضاوت عده‌ای بیرون از دانشگاه قرار نمی‌گیرد. در جلسه دیدار با مقام معظم رهبری در ماه رمضان جمعی از اساتیدی که در گذشته از حضور در این جلسه محروم بودند دعوت شده بودند و آنها با حضور خود ثابت کردند طرفدار نظام هستند و با کسانی که خود را یکه طرفدار نظام می‌دانند تفاوتی ندارند و یکی از دستاوردهای من این بود که همه سلایق را زیر خیمه نظام جمع کردم.»
حلالیت‌طلبی
 یک موافق استیضاح از فرجی‌دانا
در ادامه این جلسه سعدالله نصیری‌قیداری، معاون پارلمانی و حقوقی وزارت علوم سخنرانی کرد. او با اشاره به حواشی روز استیضاح فرجی‌دانا گفت: «در جریان استیضاح، دکتر فرجی‌دانا می‌توانست مطالب زیادی را پشت تریبون مجلس بگوید، چراکه تمام آنها را در اختیار داشت و در مقابل حرکاتی که انجام گرفت، مقابله به مثل کند، اما ایشان اهل افشاگری نیست و در تمام این مدت توصیه می‌کردند که میز وزارت را به قیمت آن‌که آبروی کسی خدشه‌دار شود، نمی‌پذیرند. او در این مدت تمام تلاش خود را کرد تا جایگاه وزارت علوم را ارتقاء دهد. به درستی فرجی‌دانا جایگاه وزارت را ارتقاء دادند نه آن‌که وزارت جایگاه ایشان را.»
معاون پارلمانی و حقوقی وزارت علوم گفت: «آن روز فرد دیگری از سخنرانان موافق استیضاح، نزد من آمد و درخواست کرد که از دکتر فرجی‌دانا عذرخواهی و حلالیت بطلبم. اما من به ایشان گفتم که فرجی‌دانا در آن‌جا حضور دارد و او با فرجی‌دانا در یک فضای کاملا اخلاقی روبوسی کردند. همچنین فرجی‌دانا به سمت یکی دیگر از نمایندگان رفت و با او مصافحه انجام داد که این نوع حرکات نشان از منش و اخلاق‌مداری دکتر فرجی‌دانا دارد.»

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
مخالف 0 - 0 موافق
درود بر نجابت وتربيت خانوادگي دكتر فرجي دانا اي كاش بعضي ها يادبگيرند

تعداد بازدید :  149