شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
در انتظار تبدیل مدال‌های برنز به طلا
بوکس، بی‌پول اما پرامید

گروه ورزش| اولین رشته‌ای که تصمیم به بررسی شرایط آن پیش از حضور در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره‌جنوبی گرفتیم، بوکس است که روز گذشته 6 ورزشکار خود را برای شرکت در این رقابت‌ها معرفی کرد. بوکس همواره در بخش بودجه مورد بی‌مهری مسئولان ورزش قرار گرفته اما همچنان با یکی از قدیمی‌ترین مدیران ورزشی یعنی احمد ناطق‌نوری که بیش از 2 دهه است مسئولیت فدراسیون را برعهده دارد، کارش را پیش می‌برد. این تیم در دوره قبلی این بازی‌ها موفق به کسب 3 مدال برنز شد که کادرفنی امیدوار است برای این دوره با وجود کمبودها این مدال‌ها تبدیل به طلا شود تا نتیجه تاریخی در این رشته رزمی رقم بخورد.
2 طلای باقیمانده از تاریخ
با نگاهی به تاریخ بوکس ایران درمی‌یابیم که این رشته که این روزها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، خالی از افتخار هم نیست و اولین مدال طلای خود را توسط ایوب قوشچی در‌ سال 1994 در بازی‌های آسیایی هیروشیما به دست آورده است. تکرار این افتخار برای مردان داخل رینگ ایران 12‌سال به طول انجامید و برای دومین بار علی مظاهری موفق شد در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه بر سکوی قهرمانی قرار بگیرد. او که در دوره قبلی به مدال برنز رسید، در این دوره نیز حضور دارد و یکی از شانس کسب مدال طلاست.  
3 مدال برنز، طلایی می‌شوند؟
در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو تیم‌ملی بوکس کشورمان با هدایت مربی خارجی خود یعنی ولادیمیر دورتسوف که اتفاقا امکانات بسیار خوبی نیز در اختیار داشت، نتوانست به قدر کافی انتظارات را برآورده کند و به 3 مدال برنز توسط علی مظاهری، محمد ستارپور و روح‌الله حسینی رسید. برای این دوره اما مسئولان فدراسیون به کمیته المپیک قول حداقل یک مدال طلا را داده‌اند. با تصمیم کادرفنی که در رأس آنها اکبر احدی قرار دارد، 6 بوکسور به نام‌های وزن 60کیلوگرم: فروتن گل‌آرا، وزن 69 کیلوگرم: امین قاسمی‌پور، وزن 75کیلوگرم: سجاد محرابی، وزن 81کیلوگرم: احسان روزبهانی، وزن 91کیلوگرم: علی مظاهری و وزن +91 کیلوگرم: جاسم دلاوری در بازی‌های آسیایی 2014 شرکت می‌کنند که البته همه آنها شانس کسب مدال دارند.
بلاتکلیفی و بی‌پولی، نقاط سیاه
فدراسیون بوکس مدت‌ها بود که به دلیل پایان دوره احمد ناطق‌نوری با سرپرستی او اداره می‌شد. انتخابات این فدراسیون به دلیل بازنشسته بودن رئیس سابق چند ماهی عقب افتاد تا این‌که ناطق‌نوری توانست مجوز بگیرد و بالاخره در اردیبهشت‌ماه این فدراسیون نیز دوباره صاحب رئیس شد تا از بلاتکلیفی خارج شود. این بلاتکلیفی باعث شده بود تا بوکس نتواند در فاصله چند ماه تا بازی‌های آسیایی تدارکات مناسبی داشته باشد و اختلافات نیز به اوج خود رسید اما تثبیت ناطق‌نوری آرامش را به فدراسیون بازگرداند و همه قهرمانان نیز با انتخابی توانستند به تیم‌ملی بازگردند. بی‌پولی همچنان در فدراسیون بوکس ادامه دارد و شاید فقط یک نتیجه فوق‌العاده بتواند توجهات را به این فدراسیون بیشتر کند. توجهاتی که خیلی‌ها تصور می‌کردند بعد از پخش مستقیم رقابت‌های بوکس المپیک و درخشش نسبی بوکسورهای کشورمان در آن رقابت‌ها بیشتر شود اما انگار فقط مدال‌های زرین طلا می‌تواند نظر مسئولان نسبت به این رشته را تغییر دهد.
احدی: هر 6 بوکسورمان شانس مدال طلا دارند
اکبر احدی، سرمربی تیم‌ملی بوکس در رابطه با وضع تیمش در آستانه بازی‌های آسیایی به «شهروند» می‌گوید: «در دوره قبل که بوکس 3 برنز به دست آورد، امکانات بسیار بیشتری نسبت به شرایط فعلی ما داشت و حدود 3‌سال تمرین کرده بود اما ما کارمان را از فروردین آغاز کردیم. با این وجود به تمام بوکسورهایی که برای این بازی‌ها انتخاب شدند، اعتقاد دارم و مطمئنم که همه آنها می‌توانند به مدال برسند. البته نباید از کنار این کمبودها به این سادگی گذشت. این بچه‌ها 6 ماه است حقوق نگرفتند و در خوابگاهی زندگی می‌کنند که اصلا در شأن یک ورزشکار نیست. من هر 6 نفر را درحد مدال طلا می‌بینم.» وی همچنین می‌افزاید: «کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی همان سختی کسب طلای جهانی را دارد. قزاقستان، ازبکستان و چین از عنوان‌داران جهانی هستند. ما نیز سعی کردیم با یک فرآیند انتخابی عادلانه نفرات اصلی را مشخص کنیم. تنها در اوزان 81 کیلو و سنگین‌وزن نگرانی داشتم که خدا را شکر با قضاوت عادلانه داوران حق به حقدار رسید. در این میان فقط مسئولان به وعده‌شان عمل نکردند و از یک‌میلیارد و 400 میلیونی که برای ما مصوب شده بود، فقط 300‌میلیون پرداخت کردند.»


تعداد بازدید :  109