شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزیر امور خارجه: در روزهای آخر طرف مقابل به راه‌حل برد- برد خواهد رسید
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما که شنبه شب پخش شد، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: «در روزهای آخر طرف مقابل به این نتیجه خواهد رسید که باید با ملت ایران از مسیر تکریم و راه حل برد-برد کار را به پیش ببرد.»  محمدجواد ظریف، درباره آخرین وضع پرونده هسته‌ای ایران و این‌که آیا به توافق جامع می‌رسید؟ گفت: در صورتی که اراده لازم در طرف مقابل باشد، امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد، ولی اگر هدف پرداختن به امیال سیاسی گروه‌های فشار در کشورهای غربی باشد، این امکان نیست. ظریف ادامه داد: کسی نمی‌تواند ایران را متهم کند که مذاکره را برای مذاکره و خریدن وقت دنبال می‌کند. ما نشان دادیم به دنبال راه حل هستیم.  طرف مقابل به این قناعت رسیده که تحریم راه برخورد با ایران نیست.  تحریم‌ها توفیقی نداشتند و مردم نشان دادند که از طریق تحریم نمی‌شود بین مردم و دولت جدایی انداخت. وی تصریح کرد: کشورهای 1+5 در هر توافقی باید متعهد شوند که تحریم‌های شورای امنیت را بردارند.  توافق با 1+5 باید منجر به این شود که به شورای امنیت مراجعه کنند و قطعنامه‌ای را ارایه دهند و آن قطعنامه را به تصویب برسانند که تحریم‌ها لغو شود. وزیرخارجه درباره تقویت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، نیز عنوان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تأکید کردیم که کشورهای همسایه برای ما اولویت دارند و خلیج فارس رگ حیاتی ماست و نیاز به منطقه‌ای آرام و باثبات در خلیج فارس داریم.  ممکن است برخی کشورهای بیرون منطقه نیاز به منابع انرژی خلیج فارس داشته باشند و ممکن است از برخی بی‌ثباتی‌ها در منطقه نفع ببرند. وی گفت:  ما و کشورهای منطقه یک آینده مشترک داریم و امنیت این کشورها را امنیت خودمان می‌دانیم.  اولین سفر من به عراق بود و بعد به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کردم. هنوز این آمادگی را داریم که با کشورهای این منطقه براساس حسن همجواری همکاری کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و اروپا نیز افزود: کشورهای اروپایی و حتی تا حدی افراد عاقل‌تر در آمریکا به این واقعیت پی بردند که هیچ راهی نیست جز این‌که با ایران تعامل داشته باشند و ایران باثبات‌ترین کشور در منطقه است و ناگزیرند با این قدرت تعامل کنند. ظریف درباره حضور رئیس‌جمهوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که هنوز رئیس‌جمهوری تصمیم نگرفته در این نشست شرکت کند.

ایران حمله تروریستی به نمازگزاران در دیاله را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله تروریستی روز جمعه به نمازگزاران مسجدی در شمال شرق بعقوبه در استان دیاله عراق را به شدت محکوم و ضمن تسلیت به دولت و ملت عراق با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کرد.  به گزارش ایسنا، مرضیه افخم دامن زدن به درگیری‌های مذهبی را رویکرد نخ‌نمای تروریست‌ها و حامیان آنان در عراق و نیز جهان اسلام توصیف کرد و افزود: در شرایطی که با هدایت مراجع عظام و علمای برجسته و نخبگان سیاسی عراق، عزم ملی در مبارزه با تروریسم تکفیری شکل گرفته است، تروریست‌ها قصد دارند با اتخاذ رویکردهای فتنه‌آمیز نظیر حمله به نمازگزاران مساجد شیعی و سنی، در روند انسجام ملی ملت عراق خدشه وارد کنند.  وی ابراز امیدواری کرد که در بستر تقویت انسجام و عزم ملی، دولت و ملت بزرگ عراق بتواند شرایط سخت کنونی را با سربلندی پشت سر گذارد و بر فتنه تروریسم فائق آید.

تکذیب حضور نیروهای نظامی ایران در عراق
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین برخی ادعاهای منتشره مبنی بر حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در عراق را به شدت تکذیب کرد. مرضیه افخم گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه نیروی نظامی به عراق اعزام نکرده و برنامه‌ای نیز در این رابطه ندارد. وی افزود: در عین حال جمهوری اسلامی ایران به دلیل همکاری‌های دوجانبه و تعهدات بین‌المللی با حساسیت تحولات میدانی عراق را دنبال کرده و همکاری با دولت این کشور را در تمامی زمینه‌ها مورد توجه قرار می‌دهد.  

شرکت ظریف در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ترکیه
رسانه‌های ترکیه صبح دیروز از سفر وزیر امورخارجه ایران به آنکارا برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «رجب طیب اردوغان» خبر دادند.  به گزارش مهر، در تاریخ 28 آگوست مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ترکیه انجام می‌شود و قرار است از ایران نیز «محمدجواد ظریف» در این مراسم شرکت کند. براساس اخبار اعلام‌شده ترکیه از رهبران آمریکا و آلمان نیز دعوت کرده تا در این مراسم شرکت کنند. وزیر امور خارجه ایران در هفته‌های آینده ساعات پرکاری را خواهد داشت به طوری‌که بعد از اعلام برنامه سفر وی به اروپا، رسانه‌های روسی نیز به نقل از «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، اعلام کردند که محمدجواد ظریف روز جمعه به روسیه سفر می‌کند.


تعداد بازدید :  91