شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
جلالی در پاسخ به «شهروند»:
فراکسیون رهروان ریزش نداشته است
نمایندگان برای رأی به استیضاح براساس پاسخگویی در شب اول قبر تصمیم می‌گیرند

شهروند| رئیس فراکسیون رهروان از کلیت اين فراکسیون دفاع کرد. کاظم جلالی می‌گوید فراکسیون رهروان ولایت ریزش نداشته و همچنان اکثریت مجلس، در اختیار این فراکسیون است. هرچند این‌بار او هم با احتیاط این جمله را می‌گوید و تأکید می‌کند برای قضاوت درباره این‌که تبدیل به اقلیت شده‌ایم زود است.
کاظم جلالی پس از جلسه علنی روز گذشته مجلس به میان خبرنگاران آمد تا از علی لاریجانی در برابر اتهاماتی که زاکانی به او زده بود دفاع کند. او بحث درباره انتخابات عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات و صداوسیما را بحث اختلافی دانست و در عین حال تأکید کرد: آقای لاریجانی از این بی‌حرمتی‌ها در طول سالیان گذشته زیاد دیده‌اند و هزینه مشی معتدل و اخلاقی خودشان را زیاد پرداخت کرده‌اند اما اگر حادثه 22 بهمن‌ سال گذشته قم مورد بررسی درست قرار می‌گرفت و با عوامل آن برخورد می‌شد، طبعا دیگر شاهد بی‌حرمتی‌ها نمی‌شدیم ولی متاسفانه با آن حادثه هم به شکل ریشه‌ای برخورد نشد.  
رأی‌گیری شتاب‌زده بود نمایندگان متوجه نشدند چطور رأی دادند
رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در پاسخ به این سوال که چرا اقلیت مجلس درحال تبدیل شدن به اکثریت هستند، گفت:  امروز به نظر می‌رسد رأی‌گیری استمزاجی شتابان انجام شد و بسیاری از نمایندگان دقیقا متوجه نشدند که چگونه باید رأی دهند، بنابراین شتاب آلودگی در بحث رأی‌گیری وجود دارد.  جلالی ضمن تأکید بر این‌که باید بیشتر نظم فراکسیونی را بتوانیم داخل فراکسیون حفظ کنیم، گفت: سرمایه‌ای که الان با دولت جدید در داخل کشور ایجاد شده، عبارت است از یک نوع وفاق و ایجاد یک نوع ثبات و آرامش در عرصه سیاست داخلی کشور لذا این سرمایه را باید مغتنم شمرد و نباید این سرمایه را به ورطه هلاکت و نابودی برد که متاسفانه برخی‌ها بدون توجه به این سرمایه اقداماتی را انجام می‌دهند.  
اگر می‌خواهند فراکسیون جدیدی تشکیل بدهند مخالف نیستیم
جلالی درباره تشکیل فراکسیون جدید در مجلس هم اظهار کرد:  اگر نمایندگان واقعا علاقه‌مند هستند که فراکسیونی تشکیل دهند ما هیچ‌گاه مخالفت نکرده‌ایم اما آیا مشکل تعامل دولت و مجلس با تشکیل فراکسیون دیگر حل می‌شود؟ ما انتظار نداریم کسی بر سر ما منت بگذارد.  جلالی درباره رأی نمایندگان در روز استیضاح و این‌که چرا درنهایت فراکسیون نتوانست آنان را متقاعد کند که براساس نظر هیأت رئیسه فراکسیون رأی بدهند، تصریح کرد:  همه کسانی که می‌خواهند رأی دهند می‌گویند ما شب اول قبر باید جواب دهیم، لذا هرکسی براساس پاسخگویی شب اول قبرش رأی می‌دهد.  ما نمی‌توانیم به افراد بگوییم که شب اول قبر شما را هم ما جواب می‌دهیم.  
او در توضیح این‌که چرا برخی از نمایندگان به سمت سوال و استیضاح از وزرا تمایل پیدا می‌کنند، گفت: درحال حاضر شرایط کشور شرایط سختی است و نمایندگانی هم که در دوره نهم انتخاب شده‌اند خیلی نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات منطقه‌ای مردم خودشان باشند.  چرا که از‌ سال 90 به این سمت میزان تحقق بودجه بسیار کاهش یافته است و در نتیجه این کاهش تحقق بودجه نمایندگان نمی‌توانند آن گونه که باید به مردم خودشان در حوزه‌های انتخابیه پاسخ دهند. در نتیجه مطالبات مردم جمع می‌شود و خود را در تذکر به وزرا و استیضاح نشان می‌دهد.  
جلالی اظهار کرد: سنتی از گذشته در دولت‌ها وجود دارد که دولت‌ها و وزرا معمولا به صداهای بلندتر و افراد پیگیرتر در این مسائل زودتر پاسخ می‌دهند. بنابراین افراد هم وقتی می‌بینند سوال کردند و به سوال آنها پاسخ داده شده است به این موضوع تشویق می‌شوند که این کار را انجام دهند. بنابراین در این موضوع دولت و مجلس باید چاره‌ای بیندیشند.  وی در پایان تأکید کرد: بخشی از سوال و استیضاحی که مطرح می‌شود را سیاسی نبینید این مطالبات هم بعضا از دولت گذشته به وجود آمده و امروز این دولت باید پاسخ دهد و نهایتا منجر به یک نوع تصادم بین نماینده و وزیر در سطح حوزه انتخابیه می‌شود و بعد در صحن خود را نشان می‌دهد.


تعداد بازدید :  64