شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
برابر تهدیدها دست روی دست نمی‌گذاریم
عدالت و اعتدال را حتی در دفاع فراموش نمی‌کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز گذشته در مراسم روز صنعت دفاعی، گفت: به‌رغم همه حرف‌ها، دکترین نظام جمهوری اسلامی ایران روشن است. ما در برابر تهدید دست روی دست نمی‌گذاریم و آرام نمی‌نشینیم اما درعین‌حال اخلاق، عدالت و اعتدال را حتی در دفاع فراموش نمی‌کنیم. به گزارش ایسنا، حسن روحانی در این مراسم به استراتژی ایران در صنعت دفاعی مبنی بر این‌که چگونه دفاع کنیم یا چگونه دشمن را از تجاوز باز داریم، اشاره کرد و گفت: استراتژی ما بازدارندگی موثر است درحالی‌که کشورهایی هستند که سلاح‌ها، بمب‌ها، ناوها و امکاناتشان بر مبنای تجاوز و تصرف و دخالت سلطه است، اما ما نه قصد دخالت داریم، نه سلطه و تجاوز و نه می‌خواهیم منابع دیگران را غارت کنیم چون ما اهل غیرت هستیم و اهل غارت نیستیم. رئیس دولت یازدهم با بیان این‌که دقت در سلاح تنها غرور نیست، بلکه اخلاق است، گفت: بی‌دقتی در تولید سلاح ممکن است فرد بی‌گناهی را از بین ببرد پس دقت در تولید سلاح علاوه بر کار علمی کاری اخلاقی و ایمانی است. دکترین دفاعی ما بر مبنای دفاع است یعنی ما بر مبنای تجاوز هیچ سلاحی را طراحی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.
دشمن هوای تجاوز به سرش نزند
رئیس‌جمهوری در ادامه به اهمیت مسأله بازدارندگی و توسعه و ارتقای صنعت دفاعی اشاره کرد و افزود: علت آن جلوگیری از جنگ است و اساس توسعه صنعت دفاعی این است که جنگ نشود و دشمن هوس تجاوز به سرش نزند البته اگر دشمن خطا کند ما هم مقابله خواهیم کرد که حق ماست و کاری اخلاقی و دفاعی مشروع است. روحانی با بیان این‌که توسعه در صنعت دفاعی، نه‌تنها باعث امن شدن ایران می‌شود، بلکه اطراف ما هم امن خواهد شد، افزود: قدرت دفاعی و صنعت دفاعی ما علیه همسایگان، دوستان و کشورهای اسلامی نخواهد بود، بلکه به نفع و کمک آنها خواهد بود.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که ما مخالف حضور نظامی بیگانگان در منطقه هستیم، خاطرنشان کرد: خودمان با همسایگانمان می‌توانیم امنیت این منطقه حساس را تأمین کنیم پس به دنبال رقابت تسلیحاتی و نظامی در منطقه نیستیم، اما در دفاع از خودمان هر چه لازم بدانیم انجام می‌دهیم و از کسی اجازه نمی‌گیریم چون خودمان برای دفاع خودمان تصمیم می‌گیریم و اجرا و عمل می‌کنیم و از کشورمان حراست خواهیم کرد. روحانی با بیان این‌که من قدر کار بزرگ صنعت دفاعی کشور را می‌دانم و اجر کار آن با خداست، گفت: دولت یازدهم در حد توان پشتیبان شما عزیزان در صنعت دفاعی کشور خواهد بود چون رئیس این دولت در طول دفاع مقدس و از‌ سال 58 همیشه در تماس با این نوع تلاش‌ها و جهادها بوده و به خوبی قدر کار شما را درک می‌کند و ملت قدرشناس ما و رهبری معظم ما همیشه در کنار شما هستند.
شاهد جنگ آب خواهیم بود
روحانی با اشاره به این‌که دنیای امروز با مشکلات فراوانی مواجه است، گفت: در گذشته کسی فکر نمی‌کرد روزی جنگ آب در دنیا شکل بگیرد، اما امروز در بسیاری از کشورها شاهد معضل آب برای کشاورزی و صنعت و آشامیدن هستیم. به صراحت می‌گویند در آینده‌ای نه چندان دور در بسیاری از مناطق شاهد جنگی به نام جنگ آب خواهیم بود. او با اشاره به اهمیت مسأله انرژی در زندگی بشر، گفت: روز به روز منابع انرژی جهان کاسته می‌شود و در آینده با معضل انرژی روبه‌رو خواهیم بود، چون بخشی از انرژی فسیلی صادرشدنی در دنیا درحال کاهش است و فقط به منطقه خلیج فارس محدود می‌شود و هر منبعی که بشر نیاز داشته باشد و کمیاب شود می‌تواند عاملی برای درگیری و جنگ شود.
رونمایی از چهار دستاورد دفاعی با حضور حسن روحانی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز گذشته در دومین روز از هفته دولت با حضور در سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح از چهار دستاورد جدید دفاعی رونمایی کرد. این دستاوردها شامل دو فروند موشک کروز دریایی و دو فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) است. «پهپاد رهگیر کرار 4» که در این مراسم رونمایی شد، نسل جدید پهپادهای جت جمهوری اسلامی ایران است که در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. پهباد کرار 4 ماموریت رهگیری هوایی، پرنده‌های متجاوز را برعهده دارد.
نیروهای مسلح ایران با در اختیار داشتن پهباد رهگیر کرار 4، قابلیت‌های عملیاتی مختلفی را برای پدافند هوایی در ارتفاع بالا و دفاع از حریم هوایی کشور خواهند داشت. موشک غدیر که از دیگر دستاوردهایی است که دیروز توسط رئیس‌جمهوری رونمایی شد نسل جدیدی از موشک‌های کروز جمهوری اسلامی ایران است که تا برد 300 کیلومتر اهداف دریایی دشمن را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم می‌کند. «موشک کروز دریایی نصر بصیر» نیز علاوه بر قابلیت چالاکی و قدرت عملیاتی با داشتن سر جست‌جوگر بدون انتشار، به ویژگی‌های عملیات در سکوت و هوشمندی نیز مجهز شده است.


تعداد بازدید :  75