شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
بانک مرکزی پرداخت وام 80‌میلیون تومانی را به 3شرط منوط کرد
سنگ‌های بزرگ پیش پای طرح وزیر شهرسازی

شهروند| سند طرح جامع مسکن که چگونگی ساخت واحدهای مسکونی و نیازهای آینده کشور را مشخص کرده است، سرانجام پس از 9‌سال در 25شهریورماه ‌سال‌جاری رونمایی می‌شود.  
عباس آخوندی، وزیر مسکن با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن اعلام این خبر گفت: این سند که پشتوانه 5دهه مطالعه کارشناسی در حوزه مسکن را دارد به‌عنوان یک اصل کلی برای تعیین سیاست‌های دولت در بخش مسکن در نظر گرفته می‌شود.  
او همچنین از ارایه وام 80میلیونی به خانه اولی‌ها خبر داد و تأکید کرد:  این وام در قالب طرح صندوق پس‌انداز مسکن اعطا می‌شود و افراد می‌توانند با پس‌انداز 70‌میلیون تومان در این صندوق‌ها و دریافت وام 80میلیونی صاحب خانه شوند.  
گفته‌های آخوندی در شرایطی است که اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی ضمن اعلام موافقت با صندوق پس‌انداز مسکن، راه‌اندازی این صندوق را مشروط به رفع 3 دغدغه بزرگ بانکی می‌داند. به گفته کمیجانی این صندوق نباید باعث تورم شود، جذب منابع بانک‌ها به بخش مسکن نباید مزاحم ارایه تسهیلات به سایر بخش‌ها و تولید باشد و همچنین اختصاص اعتبار از سوی بانک‌ها و بدهی ناشی از تسهیلات نباید نظام بانکی به‌ویژه بانک‌های خصوصی و کوچکتر را دچار ریسک کند. غیر از سنگ‌های بزرگ بانک مرکزی برای اجرای طرح صندوق پس‌انداز مسکن، به نظر می‌رسد کارکرد طرح جامع مسکن در دولت یازدهم نیز تنها در حکم یک بانک اطلاعاتی و آماری از بخش مسکن باشد زیرا دولت یازدهم و شخص عباس آخوندی بارها اعلام کرده‌اند قصد ندارند در بخش ساخت‌وساز مداخله کنند و تمام اعتبارات وزارت راه تا 4دولت آینده نیز صرف خدمات روبنایی مسکن مهر خواهد شد.  
وزیر راه و شهرسازی پیش از این نیز گفته بود تا پایان خدمات توسعه ای مسکن مهر وزارت راه طرح دیگری اجرا نمی کند.


تعداد بازدید :  90