شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز سنايي غزنوی
962 سال پیش، برابر با سوم شهریور 431 خورشیدی، ابوالمجد مجدودبن آدم سنايى غزنوي، شاعر بلند‌مرتبه‏ ايراني و عارف مشهور و از استادان مسلم شعر فارسي در غزنين به دنيا آمد. تاثير اشعار سنايى در تغيير سبك شعر فارسي و ايجاد تنوع و تجدد در آن غير قابل انكار است. آثار او سرشار است از معارف و حقايق عرفاني و انديشه‏هاي ديني، زهد، وعظ و تمثيلات تعليمي كه با بياني شيوا و استوار ادا شده است. او در سال 545 قمري در غزنين وفات يافت و در همان شهر به خاك سپرده شد. منظومه‏هاي حديقة الحقيقه، طريق التحقيق، سيرالعباد و... از جمله آثار اوست.

افتتاح ورزشگاه امجدیه
75 سال پیش، برابر با سوم شهریور 1318 خورشیدی، ورزشگاه امجدیه (شیرودی) در باغ اهدایی امجدالسلطنه افتتاح شد. این ورزشگاه محل بسیاری از رویدادهای تاریخی و به‌ یاد ماندنی فوتبال ایران بوده ‌است. نخستین راهیابی فوتبال ایران به بازی‌های المپیک توکیو (۱۹۶۴) با پیروزی بر هندوستان، نخستین قهرمانی جام ملت‌های آسیا با پیروزی بر اسرائیل و نخستین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در امجدیه صورت گرفت. ورزشگاه امجدیه پس از انقلاب ۵۷ به نام شهید علی‌اکبر شیرودی خلبان هوانیروز ارتش ایران در جنگ ایران و عراق نام‌گذاری شد.

اشغال نظامی ایران
73 سال پیش، برابر با سوم شهریور 1320 خورشیدی، نيروهاي نظامی شوروي و انگلستان از چند نقطه وارد ايران شدند و به این ترتیب اشغال کشور با وجود اعلام بی‌طرفی در جنگ توسط متفقین کلید خورد. انگلستان مدت‌ها بود كه مقدمات اين كار را آماده مي‌كرد و براي اين منظور از هند به عراق سرباز فرستاده بود. اندكي پس از عبور نيروهاي انگلستان و شوروي از مرزها و ورود به خاك ايران، نمايندگان سياسي دو كشور در تهران، در يادداشتي كه تسليم علي منصور نخست وزير وقت كردند جريان اين لشكركشي را به او اطلاع دادند.

 


تعداد بازدید :  162