شماره ۶۲۸ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
جزیيات ديدار فابيوس با آخوندي برای خرید هواپیما منتشر شد
مذاكره تکمیلی با ايرباس و حضور نمايندگان بوئينگ در تهران

شهروند| براساس مفاد توافقنامه 1+5 و پس از سه دهه تحریم غیرعادلانه، ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری برداشته می‌شود و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقای ایمنی پروازها فراهم خواهد شد. براساس یکی از بندهای توافق که مرتبط با صنعت هوانوردی است، تحریم‌ها و تدابیر محدود‌کننده درخصوص دسترسی به فرودگاه‌های اتحادیه اروپایی برای هواپیماهای باری ایرانی لغو می‌شود. از این‌رو ایران می‌تواند هواپیماهای نو خریداری کند و به مرور زمان عمر متوسط ناوگان خود را کاهش دهد. بر این اساس عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از نیاز به 400فروند هواپیمای صنعت هوایی ایران سخن گفته بود، ضمن این‌که سرپرست سازمان هواپیمایی چندی پیش از خرید سالانه 90 فروند هواپیما در ‌سال خبر داده بود. حال شرکت‌های هواپیمایی برای آن‌که از قافله رقابت عقب نمانند یکی پس از دیگری درخواست‌های خود را به ایران ارایه کرده‌اند که در این بین نام دو شرکت بوئینگ آمريكا و ایرباس فرانسه از همان ابتدا در فهرست متقاضیان همکاری با ایران قرار داشته‌اند، ضمن این‌که سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه جهت شرکت در نمایشگاه هوایی پیش از حصول توافق و اعلام خبر نوسازی ناوگان هوایی از مذاکرات با فرانسوی‌ها در این خصوص حکایت می‌کند. حال آن‌که سفر اخیر فابیوس به ایران و مذاکره با آخوندی احتمال همکاری دو کشور در صنعت حمل‌ونقل را بیش از گذشته قوت بخشید، به‌طوری که وزير خارجه فرانسه و وزير راه و شهرسازي كشورمان در مذاكره با يكديگر توافق كردند كه كارگروه‌هاي مشترك برنامه‌ها و زمينه‌هاي همكاري‌هاي اقتصادي را نهايي كنند و وزير راه و شهرسازي درعين آمادگي همكاري با فرانسوي‌ها از مذاكره با شركت زيمنس آلمان براي نوسازي ناوگان ريلي و شركت بوئينگ در حوزه ناوگان هوايي خبر داد. عباس آخوندي در مذاكره با لوران فابيوس با اشاره به زيرمجموعه‌هاي وزارت راه‌وشهرسازي در حوزه حمل‌ونقل و مسكن و سفر خردادماه خود به پاريس يادآور شد: در اين سفر علاوه بر ديدار با وزیر مسكن و دبیر دولت فرانسه در امور حمل‌ونقل و رئیس شركت ایر فرانس مذاكره و توافق كرديم كه پروازهاي تهران - پاريس توسعه يابد و ما از فعال شدن پروازها استقبال مي‌كنيم. آخوندي در ديدار با فابيوس اظهار داشت: حدود 50‌درصد ناوگان هوايي ايران ايرباس است و در سفر به فرانسه با رئيس اجرايي اين شركت گفت‌وگو كردم و خواستار ارایه برنامه اجرايي بازسازي ناوگان هوايي شدم و در عين حال با بوئينگ هم در ارتباط هستيم و نمايندگان آنها به زودي وارد ايران مي‌شوند.
 آمادگی جذب سرمايه‌گذار خارجي
  وي تصريح كرد: پيش از اين 100 دستگاه لكوموتيو از شركت آلستوم فرانسه خريداري و وارد ايران شد و براي همكاري در زمينه نوسازي ناوگان ريلي وزارت راه‌وشهرسازي آماده همكاري است.
وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: برقي كردن مسير تهران - مشهد به طول حدود 1000 كيلومتر از ديگر پروژه‌هاي در دست اجرا است كه اين خط ريلي درحال حاضر سالانه 13 ميليون نفر را جابه‌جا می‌كند و به دنبال افزايش ظرفيت آن به 25 ميليون نفر هستيم که اين موضوع را با شركت زيمنس آلمان نيز در ميان گذاشته‌ايم.
آخوندي تاكيد كرد: نوسازي ناوگان ريلي را از طريق فاينانس با تضمين دولت درحال پيگيري هستيم. در بخش نوسازي ناوگان جاده‌اي برنامه‌هاي مفصلي تدارك ديده شده و احداث بندر بزرگ چابهار ازجمله طرح‌هاي بندري وزارتخانه راه و شهرسازي است.
نگراني فوري فابيوس در مورد ارتباط هوايي
 وزير خارجه فرانسه در ديدار با وزير راه و شهرسازي كشورمان با ابراز خرسندي از توافق با ايران يادآور شد: توافق خوبي بود و اطمينان دارم نتايج خوبي را هم به بار خواهد آورد. اول ‌سال ميلادي جديد بايد تمام تحريم‌ها برداشته شود البته به كنگره و (مجلس) ايران هم بستگي دارد كه چه اتفاقي مي‌افتد.
وي با ابراز نگراني فوري خود از ارتباط هوايي تهران - پاريس و مشكل سوخت تصريح كرد: تنها خط هوايي اين مسير ايران‌اير است كه مشكل سوخت هم دارد كه البته بخشي از اين مشكلات قصور خود ما است و ما متوجه هستيم كه براي گسترش روابط، نياز به پروازهاي بيشتر داریم.  فابيوس پس از شنيدن طرح‌هاي حوزه راه و شهرسازي تصريح كرد: گستره اين فهرست و جزیيات آن من را شگفت‌زده كرد كه همه اين پروژه‌ها را قرار نيست فرانسه انجام‌دهد اما فرانسه هم می‌تواند همكاري داشته باشد و با فاينانس اين پروژه‌ها براي مردم (ايران)، اشتغال و رفاه را به همراه می‌آورد و براي ما افتخاري است كه در اين پروژه‌ها مشاركت كنيم. وي تاكيد کرد: تا پيش از ماه آگوست (9 شهريوماه) جمع‌بندي و در سپتامبر (شهريورماه) هيأتي از حوزه مسكن فرانسه به ايران سفر خواهند كرد.


تعداد بازدید :  102