شماره ۶۲۸ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
معاون وزیر خارجه:
پیام‌های مثبتی از عربستان دریافت کرده‌ایم

معاون وزیر امور خارجه گفت: در دیدار با عادل الجبیر، حرف‌های مثبتی از او شنیدیم که امیدواریم در آینده شاهد ترجمه عملی این حرف‌ها باشیم. معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با العالم، پیامدهای تفاهم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با 1+5 و نیز مهم‌ترین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار داد.
معاون وزیر امور خارجه که میهمان برنامه «من طهران» شبکه العالم بود، درباره روابط فعلی ایران و عربستان تصریح کرد: ما معتقدیم که توسل عربستان به زور برای حل مشکلات منطقه خصوصا مشکل یمن یک خطای استراتژیک است و هرچند این روش و رویکرد عربستان را قبول نداریم ولی معتقدیم که روابط تهران و ریاض باید به روابطی طبیعی و قابل قبول برگردد. ایران و عربستان ظرفیت‌هایی دارند که می‌توانند با همکاری و تعامل سازنده علاوه بر حل مشکلات فیمابین بحران‌ها و مشکلات منطقه را نیز حل‌وفصل کنند. در همین راستا وزیر خارجه ایران همزمان با آغاز به کار وزیر خارجه جدید عربستان پیام تبریکی برای ایشان فرستادند و این درحالی است که ایران تجاوز عربستان به یمن را محکوم کرده بود.
امیرعبداللهیان افزود: من در حاشیه اجلاس کنفرانس همکاری اسلامی در جده با عادل الجبیر وزیر خارجه جدید عربستان دیدار کردم و مطالب صریح و شفافی از آقای الجبیر درباره مسائل منطقه شنیدم و جواب‌ها با همان صراحت و شفافیت به ایشان داده شد. ما در این مذاکرات تأکید کردیم که برون‌رفت از سوءتفاهم‌ها و وضع موجود منطقه و کمک تهران و ریاض برای حل مشکلات منطقه از طریق سیاسی ضروری است و ایران و عربستان باید گفت‌وگوهای صریح و سازنده‌ و مؤثری را شروع کنند و همه نقش سازنده‌ای را برای مبارزه با افراط‌گری و تروریسم و رسیدن به منطقه‌ای امن، باثبات و پایدار ایفا کنند. حرف‌های مثبتی از آقای عادل الجبیر در این رابطه شنیدیم که امیدواریم در آینده شاهد ترجمه عملی این حرف‌ها باشیم و امیدواریم که سعودی‌ها با فاصله گرفتن از روش‌های خشونت و توسل به زور فرصت راهکار سیاسی در یمن، سوریه، لبنان و سایر کشورهای منطقه را
فراهم کنند.معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما برخی از اشارات مثبت را از عربستان در حد پیام دریافت کرده‌ایم اما رفتار عملی عربستان‌سعودی برای ما ملاک است، پاسخ رفتار عملی عربستان را در صورتی که نقش سازنده‌ای ایفا کند با قدم‌های سازنده خواهیم داد. نکته مهم این است که عربستان باید با بصیرت عمل کند، از جنگ فاصله بگیرد، کشتار مردم در منطقه به‌ویژه زنان و کودکان در یمن و محاصره انسانی یمن را متوقف کند و در همه پرونده‌های منطقه‌ای به رویکرد سیاسی تمرکز یابد.


تعداد بازدید :  93