شماره ۶۲۸ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا از شورشیان سوری در مبارزه با بشار اسد

شهروند| مقامات ایالات متحده آمریکا در روز یکشنبه از تصمیم خود برای پشتیبانی نیروی هوایی این کشور از شورشیان سوری آموزش دیده توسط کارشناسان نظامی آمریکا خبر داد. حمایتی همه‌جانبه که از این نیرو‌ها در برابر هر تهدید و تهاجمی دفاع می‌کند، حتی اگر این تهدید از سوی نیرو‌های حامی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه صورت گرفته ‌باشد. این تصمیم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با هدف حمایت از این گروه نوپای شبه‌نظامیان صورت گرفته‌ که برای نبرد با افراطیون داعش آموزش دیده‌ و مجهز شده‌اند. به نظر می‌رسد این اقدام درنهایت به افزایش نقش آمریکا در سوریه منجر شود، هرچند که مقامات واشنگتن مدعی‌اند این شبه‌نظامیان برای مبارزه با نیرو‌های وفادار به بشار اسد سازماندهی‌ نشده‌اند. اما امروز در سوریه بحران‌زده، داعش تنها یکی از تهدیدات پیش‌روی نیرو‌های تحت آموزش آمریکاست. اولین گروه از نیرو‌های تحت آموزش آمریکا که در شمال سوریه مستقر شده‌اند جمعه گذشته از سوی دیگر شبه‌نظامیان حاضر در این منطقه مورد حملات سنگینی قرار گرفتند و همین امر مقامات واشنگتن را به فکر حمایت هوایی از آنها انداخت. مقامات آمریکایی آگاه که حاضر به افشای نام خود نشدند ضمن تأیید این خبر درخصوص جزییات آن عنوان کردند که پشتیبانی نیرو‌ی هوایی آمریکا شامل حملاتی تهاجمی برای حفظ پیشروی‌ها علیه داعش
خواهد بود. نیروی هوایی ایالات متحده همچنین اقداماتی دفاعی را برای پشتیبانی و دفع هر گونه حمله علیه این نیرو‌ها انجام خواهد داد.
مقامات آمریکایی پیش‌تر بارها احتمال حمله نیرو‌های حامی دولت سوریه به شورشیان تحت حمایت آمریکا را رد کرده‌اند. با وجود این‌که نیرو‌های حامی بشار اسد تاکنون هیچ حمله‌ای را علیه هواپیماهای ائتلاف آمریکا علیه داعش صورت نداده‌اند، اما هنگامی که کار به مرحله اجرا می‌رسد طیف گسترده‌تری از احتمالات در نظر گرفته‌ می‌شود که بروز درگیری‌های ناخواسته و غیرعمدی نیز یکی از این موارد است. پنتاگون و کاخ سفید تا این‌جا از اظهارنظر درخصوص این تصمیم و جزئیاتش و همچنین تأیید سخنان مقاماتی که نام خود را فاش نکردند، خود‌داری کرده‌اند. «آلیستر بسکی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تنها به ذکر این موضوع که نیرو‌های تحت آموزش آمریکا از طیف گسترده‌ای از پشتیبانی نظیر «آتش نیرو‌های آمریکایی به منظور حمایت و حفاظت» از آنها بهره‌مند خواهند شد اکتفا کرد و به حملات هوایی روز جمعه آمریکا به‌عنوان شاهد عینی این پشتیبانی اشاره کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه عنوان کرد: «ما به جزییات قواعد تعامل خود دراین‌باره وارد نخواهیم شد، اما باید بگویم که ما برای حصول اطمینان از این‌که این نیرو‌ها ماموریت خود را با موفقیت به سرانجام برسانند، تمامی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد». «الیسا اسمیت»، سخنگوی فرمانده پنتاگون نیز در اظهارنظری موجز عنوان کرد که «اولین و مهمترین» برنامه ارتش آمریکا مبارزه با شبه‌نظامیان داعش است.


تعداد بازدید :  92