شماره ۶۲۸ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

رهبر حزب مخالف ترکیه:اردوغان مانع از تشکیل دولت ائتلافی می‌شود
«کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب مخالف ترکیه با اشاره به تشکیل دولت ائتلافی گفت: «احمد داوود اوغلو صادقانه عمل کرد اما رجب طیب اردوغان مانع تشکیل دولت ائتلافی می‌شود». به گزارش ایسنا، قلیچدار اوغلو در اظهاراتی عنوان کرد که رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تلاش‌های انجام شده توسط احزاب سیاسی در جهت شکل‌گیری یک ائتلاف، حتی زمانی که احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر این کشور صادقانه به دنبال تشکیل دولت بود را مسدود می‌کند. وی در گفت‌وگو با شبکه «هابرترک» گفت: «داوود اوغلو واقعا می‌خواهد که دولت را تشکیل داده و مشکلات کشور را حل کند اما کسی که صندلی ریاست‌جمهوری را اشغال کرده است چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. او مشکلات را بیشتر می‌کند». رهبر حزب مخالف ترکیه اضافه کرد که داوود اوغلو باید اراده لازم را برای تشکیل دولت ایجاد کند، حزب جمهوری‌خواه دراین‌باره اصول مدنظر خود را بیان کرده است و آمادگی کامل دارد که این مسئولیت را برعهده بگیرد. رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه در ادامه هشدار داد: «اگر هدف این است که با سیاست‌های خونین انتخابات برگزار کرد، در این صورت عواقب سنگینی در پیش‌رو است».

واکنش دولت افغانستان به اظهارات سرکرده تازه طالبان: با تمام توان و قدرت در برابر گروه‌های مسلح می‌ایستیم
کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان به‌دنبال اظهارات سرکرده جدید طالبان، مبنی بر مخالفت با گفت‌وگوهای صلح و ادامه حملات در افغانستان اعلام کرد که از این‌ پس با طالبان و دیگر گروه‌های مسلح، تنها به‌عنوان «گروه‌های مسلح مخالف دولت» برخورد خواهد کرد. به گزارش ایسنا، در اعلامیه‌ کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان به‌عنوان نماینده واقعی مردم افغانستان در سطح ملی و بین‌المللی، با قاطعیت اعلام می‌دارد که هیچ حرکت موازی و متضاد با نظام سیاسی کشور قابل قبول نبوده و در برابر آن با همه‎ توان و اقتدار مردمی خواهد ایستاد». پیش از این حکومت افغانستان از گروه‌های مخالف مسلح دولت با عنوان «برادران ناراضی» نام می‌برد و پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، این شیوه گفتار در برابر شورشیان نرم‌تر شد و چندین بار رئیس‌جمهوری از آنها، به‌عنوان مخالفان سیاسی یاد کرد. رئیس‌جمهوری افغانستان تاکنون از به‌کار بردن عبارت تروریست و شورشی برای طالبان امتناع کرده‌ بود، اما در اعلامیه کاخ ریاست‌جمهوری هشدار داده شده است در صورتی که مخالفان مسلح دولت به جنگ علیه دولت افغانستان ادامه دهند، مرتکب اعمال «جنایت بار» خواهند شد.

ارایه طرح تازه فرستاده سازمان ملل برای حل بحران یمن
«اسماعیل ولد شیخ احمد»، فرستاده سازمان ملل به یمن طرحی 7 بندی را برای حل این بحران و ارایه به شورای امنیت آماده کرده‌ و نسبت به موفقیت آن بسیار امیدوار است. به گزارش ایرنا، وی قرار است گزارشی از تحولات یمن را به‌زودی به شورای امنیت ارایه دهد و پس از آن به شهرهای عدن و صنعا برای مطرح کردن پیشنهادهای خود درباره راه‌حل سیاسی بحران این کشور، سفر کند. اسماعیل ولد شیخ احمد راهکار مذکور را شامل 7مرحله ذکر کرد که عبارتند از عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از شهرها همزمان با برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل، ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه به یمن بدون هرگونه مانع، صدور مجوز برای کشتی‌های تجاری جهت ورود به بنادر یمن، احترام به قوانین بین‌المللی حقوق بشر شامل عدم سربازگیری کودکان، حمایت از زندانیان و حفظ جان شهروندان و آزادی زندانیان، الزام دولت یمن به بازسازی زیرساخت‌ها و خدمات اصلی آب و برق، امضای قرارداد صلح بین همه طرف‌های یمنی و مقابله با تروریسم واقعی در این کشور و هماهنگی با جامعه بین‌المللی به منظور ریشه‌کنی تروریسم. درنهایت پس از ایجاد اعتماد و برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی نظامیان از شهرها، طرف‌های درگیری به میز مذاکره بازگشته و درباره برگزاری انتخابات و تکمیل قانون اساسی گفت‌وگو کنند. وی خاطرنشان کرد که بررسی این راهکار باید در فضایی عاری از تهدید نظامی صورت گیرد.

برنامه‌ سازمان ملل برای ریشه‌کن کردن فقر در جهان تا ‌سال 2030
نمایندگان و کارشناسانی از سراسر کشورهای جهان برنامه‌ بلندپروازانه‌ای را تصویب کردند که براساس آن تا ‌سال ۲۰۳۰ فقر در جهان در تمام اشکال آن باید از بین برود و دسترسی به آموزش و امکانات بهداشتی بهبود یابد. به گزارش ایسنا، دیپلمات‌ها و کارشناسانی از ۱۹۳ کشور جهان پس از یک هفته بحث و بررسی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، یک برنامه بلندپروازانه‌ ۳۰ صفحه‌ای را با عنوان «دنیای‌مان را تغییر دهیم - برنامه‌ای برای توسعه پایدار تا ‌سال ۲۰۳۰» تصویب کردند. این برنامه توسعه ازجمله می‌گوید فقر در جهان تا ‌سال ۲۰۳۰ باید در تمام اشکال آن از بین برود. این برنامه دربرگیرنده ۱۷ هدف پایه‌ای توسعه است. نخستین هدف آن، «پایان دادن به فقر در همه اشکال آن و در سرتاسر جهان» است.


تعداد بازدید :  133