شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
ذره‌بين

برخورد خونین با یک پاکبان
یک پاکبان قمی در هنگام انجام وظیفه جان باخت. مطلب الله‌قلی پاکبان ۷۰ساله از نیروهای شرکت دهکده سبزپوش ناحیه یک منطقه 3 قم درحال انجام وظیفه بوده که یک خودرو سمند سفید در حوالی پل رضوی برای سبقت اقدام و با این پاکبان برخورد کرد. راننده ۲۳ساله سمند، پس از برخورد با پیرمرد پاکبان توقف کرد اما زمانی توانست خودروی خود را مهار کند که مرد پاکبان جان باخته بود. سیدمحمد موسوی‌منش شهردار منطقه ۳ قم گفت: الله‌قلی در هنگام انجام وظیفه بوده و لباس پاکبانی به تن داشته است یعنی موضوعات ایمنی کار توسط این پاکبان رعایت شده بود. وی به نظر سایر همکاران خدماتی و حقوقی‌اش که در محل حضور داشتند اشاره دارد که راننده خودرو سمند با سرعت بالا تردد می‌کرده و نتوانسته خودرو را مهار کند. با این‌که نیروهای اورژانس بلافاصله در محل حادثه حاضر شدند ولی شدت برخورد خودرو با پاکبان به گونه‌ای بوده که پیرمرد ۷۰ساله درجا کشته شده بود.

سارق اسیدپاش دستگیر شد
زن سارقی که هنگام فرار اقدام به اسیدپاشی روی مردم می‌کرد، دستگیر شد. ظهر یکشنبه، دوم شهریورماه زن سارقی در ترمینال اتوبوسرانی شماره یک کرمانشاه اقدام به جیب‌بری کرد. مردم متوجه شدند و خواستند او را دستگیر کنند اما او برای فرار از دست مردم اقدام به اسیدپاشی روی آنان کرد. ماموران پلیس که در نزدیکی محل بودند بلافاصله این زن سارق را دستگیر کردند. در این سرقت هشت نفر بر اثر اسیدپاشی زن سارق مصدوم شدند. این 8 نفر که 2 نفر آنان مرد و 6 زن بودند بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند که حال عمومی آنان خوب است. زن سارق نیز دستگیر و برای تحقیق و بررسی موضوع به کلانتری منتقل شد.

گزارش جدید درباره مقصران حادثه اسکانیا
طبق گزارش هیأت کارشناسان رسمی دادگستری که مأمور پیگیری تصادف دو اسکانیا در آزادراه تهران - قم بودند، بی‌احتیاطی راننده، بی‌توجهی وزارت راه و سازمان استاندارد و تخلف شرکت سازنده، به‌عنوان ۴ علت اصلی وقوع حادثه معرفی شد. بعد از وقوع سانحه برخورد دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران -قم در‌ سال گذشته و جان باختن تعداد زیادی از مسافران دو اتوبوس در این حادثه، در کنار بررسی‌های ابعاد حادثه توسط ارگان‌‌های مختلف دست‌اندرکار جاده، بنا به درخواست بازماندگان و خانواده متوفیان این حادثه، در نامه‌ای با سربرگ قوه قضائیه و دادسرای عمومی و انقلاب قم، 9 نفر از کارشناسان خبره در این عرصه‌ مأمور شدند تا جوانب مختلف وقوع این حادثه را بررسی کنند.
در این نظریه کارشناسی آمده است:
برابر قرار صادره علل وقوع و عوامل تشدیدکننده و مقصران حادثه به شرح زیر تعیین می‌شود:
1- بی‌احتیاطی و نقض مفاد ماده 119 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی از جانب راننده اتوبوس با شماره انتظامی (978 ع 25 ایران 23) به علت تغییر مسیر و تجاوز به چپ.
2- عدم رعایت ضوابط فنی و ایمنی و نقص ساختار اتوبوس‌های 4212 کلاسیک موضوع تصادف به دلیل عدم رعایت استحکام لازم در استقرار صندلی‌های مسافران، نقص ایمنی در مخزن سوخت (عدم رعایت ظرفیت، ضخامت ورق و استقرار مناسب) و نقص ایمنی درب عقب (باز نشدن در مواقع اضطراری) به استناد تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از جانب شرکت عقاب‌افشان.
3- عدم رعایت نظامات دولتی به استناد تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از جانب وزارت راه و شهرسازی به دلیل نداشتن مقاومت و استحکام لازم حفاظ‌های میانی برای گروه «M3» ( وسایل نقلیه سنگین مسافری و از این قبیل) به علت نقص موثر راه در تصادف.
4- عدم رعایت نظامات دولتی و نقض مواد 3 و 4 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه تحقیقات صنعتی ایران مصوب دوم اسفندماه 1371 از جانب سازمان ملی استاندارد ایران به علت عدم تدوین مناسب استانداردها، عدم نظارت، عدم انطباق استانداردها به‌طور دقیق و فرآیندی در زمان تولید و ناکافی بودن استانداردهای ایمنی و عملکردی در صنعت خودرو و به‌ویژه خودروهای عمومی مثل اتوبوس.
همچنین در گزارش هیأت کارشناسان کانون کارشناسان رسمی دادگستری آمده است: راننده اتوبوس به شماره انتظامی 978 ع 25 ایران 23 نسبت به همه خسارات وارده به سواری هوندا آکورت مسئول است. این گزارش به امضای هیأت 9 نفره کارشناسان بررسی این سانحه‌ رسیده است.


تعداد بازدید :  182