شماره ۶۲۸ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
مشارکت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دانشگاه لبنان برای بهبود روند درمان جراحات ناشی از سلاح

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و دانشگاه لبنان برای راه‌اندازی مدل آموزشی جدیدی در دانشکده علوم پزشکی به منظور مدیریت بالینیِ جراحات جنگی، یک توافقنامه همکاری امضا کردند.
به گزارش دفتر کمیته صلیب‌سرخ در تهران، رئیس دانشکده علوم پزشکی، پروفسور بوتروس یارِد، در هنگام امضای این توافقنامه گفت: «با توجه به شرایط منطقه، نیازی مبرم وجود دارد تا کارکنان درمانی که مهارت‌های خاصی دارند بتوانند مجروحان سلاح‌های آتشین و منفجره را درمان کنند. این قبیل بیماران معمولاً جراحاتی پیچیده دارند که نیازمند دانش و تکنیک جراحی خاصی می‌باشد. این مدل آموزشی که در مشارکت با کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ راه‌اندازی می‌شود، اولین نمونه از نوع خود در لبنان می‌باشد و ما اطمینان داریم که به ما کمک خواهد کرد تا ظرفیت خود را برای ارایه کمک‌های درمانی موثر به مجروحان سلاح، چه در کشور خود و چه در منطقه، ارتقا بخشیم.»
مدل جدید، بخشی از برنامه درسیِ اجباری دانشکده خواهد بود و فارغ‌التحصیلان از سوی دانشگاه لبنان یک دانشنامه که توسط کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نیز گواهی شده است دریافت خواهند کرد. این دوره نه‌تنها در دسترس دانشجویان جراحیِ خود دانشکده است، بلکه دانشجویانی از دیگر دانشگاه‌های لبنان و نیز متخصصان جراحی از تمامی کشور و منطقه نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.پروفسور بوتروس افزود:  «امسال ما بخش تئوریِ این مدل را ارایه خواهیم داد که توسط کارشناسان کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و تعدادی از اساتید جراحی خود ما تدریس می‌شود.‌ سال بعد هم قصد داریم تا بخش عملی کار را که در بیمارستان‌ها اجرا خواهد شد ارایه دهیم. در ضمن خوشحالیم که این کار را در مشارکت با کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ انجام می‌دهیم، چراکه این سازمان در سطح جهان از اعتبار بالایی در زمینه جراحی جراحت‌های جنگی برخوردار است و تجربه‌ای یگانه و طولانی در این حوزه دارد.»
مشارکت بین کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و دانشگاه لبنان شامل ارایه دانش فنی از سوی کارشناسان این سازمان به اساتید دانشگاه است، البته با این چشم‌انداز که بخش تئوریِ این مدل ظرف سه تا پنج‌سال آینده به خود آنان واگذار شود. ماری ترز پاهود، هماهنگ‌کننده امور درمانیِ کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در لبنان گفت: «حتی پس از این دوره هم هرگاه لازم باشد به حمایت خود از دانشگاه ادامه خواهیم داد و امیدواریم که این همکاری با دانشگاه لبنان و دیگر تأسیسات درمانی این کشور به ما کمک کند تا زندگی مجروحان جنگی را نجات دهیم و روند مراقبت از آنها را نه فقط در لبنان بلکه در سراسر منطقه بهبود بخشیم.»کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از 1968 در لبنان فعال بوده و در طول این مدت در فعالیت‌های درمانی هم نقش داشته است. در سپتامبر 2014، این سازمان یک مرکز درمانی و آموزشی برای جراحات تسلیحاتی را در شهر شمالی طرابلس تأسیس کرد تا انواع جراحی (شامل جراحی ترمیمی) و خدمات توانبخشی جسمی را برای مجروحان سلاح انجام دهد و نیز دانش فنی در جراحی و توانبخشی جسمی را در اختیار جراحان محلی و دیگر متخصصان درمانی قرار دهد.


تعداد بازدید :  86