شماره ۶۲۸ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب: آب‌های سطحی کشور 2‌ میلیارد مترمکعب کمتر شد
تنها 46درصد سدهای کشور پر است
بازنگری در ساخت سدها همچنان ادامه دارد

شهروند| در سال‌های اخیر، با خشک تر شدن اقلیم ایران هر ساله از میزان بارش کشور کاسته شده است. بارش در سال ‌جاری نیز از این روند نزولی مستثنی نیست. براساس آمار موجود میزان میانگین بارندگی ‌سال‌ جاری تاکنون 188 میلی متر ثبت شده که این میزان در درازمدت نشان‌دهنده 20‌درصد کاهش است. البته با توجه به دامنه وسیع تغییرات و عدم تناسب بارش‌های سالانه در حوضه آبریز این کاهش در همه جا یکسان نیست. درهمین زمینه محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران می‌گوید: به‌طور نمونه تا امروز در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که بزرگترین حوضه آبی کشور برای منابع آبی و بارندگی‌هاست، 38‌درصد کاهش در بارش‌ها و برعکس، درحوضه دریای خزر هفت‌درصد افزایش بارش‌ها ملاحظه می‌شود که این عدم توزیع مناسب مدیریت بارندگی‌ها را در برخی حوضه‌ها با مشکل مواجه می‌کند.
او که روز گذشته در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت درباره ذخیره سدها افزود: این میزان بارش در رتبه‌بندی 47ساله کشور رده 39 را به دست آورده که تاکنون فقط در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان‌شرقی و غربی شرایط بارش‌ها مطلوب گزارش
شده است. همچنین تا امروز و با احتساب اندازه‌گیری 90‌درصد جریانات آب‌های سطحی کشور، مجموع روان آب‌های سطحی 38‌میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته دو‌میلیارد مترمکعب کاهش داشته و در رتبه‌بندی 47ساله در مکان چهل و پنجم قرار می‌گیرد. به این ترتیب از ابتدای‌ سال آبی جاری تاکنون 75‌درصد روان آب‌های کشور به سمت مخازن سدها روانه و در آنها ذخیره شده که براین اساس، حجم آب ورودی به سدهای کشور تاکنون 27‌میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با ‌سال گذشته کاهش چهار‌میلیارد مترمکعبی نشان می‌دهد. او تأکید کرد: آب موجود در مخازن سدهای کشور 22.8‌میلیارد مترمکعب است که نسبت به مدت زمان مشابه ‌سال گذشته کاهشی 6.5‌درصدی داشته است؛ با این وجود این حجم آب 46‌درصد حجم سدهای کشور را پر کرده است. به گفته معاون وزیر نیرو بارندگی‌های اخیر سطح کشور عمدتا در دشت‌ها اتفاق افتاده است.
حاج رسولی‌ها در بخش دیگری با اشاره به سدهای اطراف تهران به‌عنوان یک عامل بسیار موثر برای جلوگیری از بحران آب در تابستان گفت: اگر این سدها وجود نداشت بحران آب در تهران جدی بود. برای داشتن کیفیت آب مطلوب 60‌درصد آب از منابع سدها و 40‌درصد از آب‌های زیرزمینی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و این میزان به تناسب خشکسالی و ‌ترسالی تا 70‌درصد و 30‌درصد نیز در نوسان است و وضع آب ذخیره در سدهای تهران 775‌میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب نیرو در مورد طرح بازنگری ساخت سدها افزود: هم‌اکنون 119 سد درحال اجرا در کشور داریم. اما تغییر اقلیم باعث شد اولویت‌بندی در اجرای سدها پیش بیاید و در حوضه کرخه و سفیدرود – قزل اوزن - حساسیت بیشتری بود و در دیگر حوضه‌های آبریز نیز با تغییر احجام سدها مواجه خواهیم بود و 27 سد را تغییر اولویت دادیم و بازنگری در تغییر حجم سدها همچنان ادامه دارد. وی با اشاره به حوضه دریاچه ارومیه که از حساسیت خاصی در سال‌های گذشته برخوردار بوده گفت: در این حوضه شاهد کاهش 9‌درصدی بارش‌ها نسبت به دوره درازمدت هستیم و این درحالی است که افت سطح دریاچه ارومیه نسبت به‌ سال گذشته فقط چهار سانتیمتر بوده که در مقایسه با‌ سال گذشته حاکی از افزایش بارش‌ها می‌باشد.


تعداد بازدید :  389