شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
پس‌لرزه شدید 5/3ریشتری صبح روز یکشنبه زلزله‌زدگان مورموری را غافلگیر کرد
ایلام همچنان در کانون زلزله

گروه حوادث | 8 روز از اولین زلزله بزرگ ایلام گذشت اما هنوز سرزمین ایلام آرام نگرفته و همچنان وضع فوق‌العاده در شهر برقرار است. هنوز سرزمین غرب ایران زیر پا می‌لرزد و تپش‌های زمین هر 3 دقیقه یک‌بار وحشت را به جان مردم می‌اندازد. پس‌لرزه‌ها شدید‌تر شد. بعد از زلزله 2/6 ریشتری روز دوشنبه که مورموری و ایلام را لرزاند موسسه ژئو فیزیک و لرزه‌نگاری ایران 540 پس‌لرزه را تا ظهر روز شنبه در این منطقه ثبت کرد. اما جالبی ماجرا آن‌جا بود که این آمار هر چند دقیقه یک بار تغییر می‌کرد. تا این‌که پس‌لرزه‌های شدید‌تر بامداد و صبح روز یکشنبه دوباره زمین را لرزاند. شدت این پس‌لرزه اما با روزهای قبل متفاوت بود و این‌بار مردم غافلگیر شدند. بامداد امروز مورموری و حوالی آن بیش از 40 بار با شدت‌های مختلف لرزید که موجب رعب و وحشت در بین اهالی این مناطق شد. زمین مورموری و آبدانان از ساعت 35دقیقه بامداد روز یکشنبه تا 9:25 صبح، 43 بار لرزید. شدیدترین پس‌لرزه در مورموری 3/5 در مقیاس ریشتر به ثبت رسید و پس از آن زمین برای مدتی آرام گرفت. تا این‌که باز هم در ساعت 14:46،  پس‌لرزه 1/3 ریشتری مورموری را لرزاند. در  7 ساعت، زلزله 2بار دزفول را به لرزه درآورد. زلزله های صبح روز یکشنبه در دزفول ششمین زلزله در یک هفته گذشته بوده است. ساعت۰۰:۳۵بامداد روز یک شنبه بار دیگر زمین لرزه دزفول را به لرزه درآورد. به گزارش سایت مرکز لرزه نگاری کشور، زلزله ای به قدرت 3/5 ریشتری در منطقه مورموری ایلام به وقوع پیوست که امواج آن در دزفول حس شد.
 600 زمین‌لرزه
مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از روز دوشنبه تا صبح روز یکشنبه حدود 600 پس‌لرزه را در مناطق مختلف ایلام به ثبت رساند.
سرخپوشان هلال‌احمر
عملیات امدادرسانی و توزیع غذا در بین زلزله‌زدگان مورموری و آبدانانی همچنان ادامه دارد. مهدی سلیمانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آبدانان درباره شدت پس‌لرزه‌های روز یکشنبه 2شهریورماه به «شهروند» گفت: پس‌لرزه‌های روز یکشنبه صبح که بخش‌هایی از آبدانان و مورموری را لرزاند وحشت بین مردم راه انداخته بود. این پس‌لرزه‌ها نسبت به روزهای قبل شدت بیشتری داشتند و به همین دلیل مردم را نگران کرده بود. اما نیروهای ارزیاب که در منطقه حاضر بودند اعلام کردند که این پس‌لرزه‌ها هیچ خسارتی را به بار نیاورده است و تنها شاید ترک‌های خانه‌های شهر‌ها و روستاها را بیشتر کرده بود. روند امدادرسانی و توزیع غذا و چادر بین خانواده‌های زلزله‌زده در مناطق مختلف ایلام همچنان ادامه دارد.
اختصاص وام به زلزله‌زدگان
بعد از هر زلزله‌ای، با تخمین و ارزیابی میزان خسارات وارد شده، مسئولان از وام‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی صحبت می‌کنند که می‌تواند تا حدودی خسارت مالی ریالی وارد شده به واحدهای آسیب‌دیده را جبران کند. محمدفرید لطفی معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور بعد از 8 روز از گذشت زلزله در ایلام که ساکنان شهرها و روستاهای زیادی را آواره کرد حالا وعده تخصیص وام بلاعوض 3 تا 5‌میلیون تومانی را به زلزله‌زدگان داده است. به گفته محمدفرید لطیفی، پس از زلزله تیم‌های کارشناسی و ارزیابی از سوی بنیاد مسکن به محل حادثه اعزام می‌شوند و خسارات آن را ارزیابی می‌کنند، اما در مورد زلزله مورموری با توجه به لرزه‌هایی که رخ داد، ممکن است کمی نتایج ارزیابی‌ها تغییر کند. لطیفی ادامه می‌دهد: «درخصوص واحدهای آسیب‌دیده برابر قانون مدیریت بحران کشور، برای بازسازی هریک از این واحدها 3تا 5میلیون تومان وام بلاعوض داده خواهد شد و تا سقف 20‌میلیون تومان هم تسهیلات بانکی کم بهره تعلق خواهد گرفت.»
ماموران قلابی هلال‌احمر
مردان سودجو به زلزله‌زدگان نیز رحم نکردند و با ربودن کاورهای ماموران هلال‌احمر سناریوی سرقت از زلزله‌زدگان را اجرایی کردند. سرهنگ علی مهری فرمانده انتظامي آبدانان در رابطه با این خبر گفت: «2 کلاهبردار با پوشيدن لباس‌هاي ماموران امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر و سوءاستفاده از فضاي موجود در مناطق زلزله‌زده از آسيب‌ديدگان اين شهرستان اخاذي مي‌کردند. تا این‌که ماموران اين شهرستان در پي گزارش‌هاي مردمي و مراقبت عناصر اطلاعاتي، اين کلاهبرداران را هنگام ارتکاب جرم دستگير کردند. اين افراد که با پوشيدن کاور مخصوص کارکنان جمعيت هلال‌احمر، چادر، موادغذايي و مايحتاج زندگي زلزله‌زدگان را به سرقت مي‌بردند پس از طي مراحل قانوني همراه با پرونده تشکيل‌شده به مراجع قضايي معرفي شدند.»


تعداد بازدید :  96