شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
خارج از مرز

مبتکر کارزار «سطل آب یخ» غرق شد
یکی از مبتکران کارزار یک سطل آب یخ برای آگاهی از یک بیماری صعب‌العلاج در دریا غرق شد.
کوری گرفین جوان آمریکایی مبتکر «چالش سطل آب یخ» (Ice  Bucke)،  کمپینی که برای حمایت از بیماران ALS آغاز به فعالیت کرد، روز جمعه در آب‌های منطقه سترایت وارت جزیره «نانتوکیت» در ایالت ماساچوست آمریکا غرق شد.
این روزها افراد مشهور و معروف بسیاری در زمینه‌های گوناگون، در فعالیت بشردوستانه جدیدی با عنوان «چالش سطل آب یخ» برای حمایت از افرادی که دچار بیماری موسوم به ALS هستند شرکت می‌کنند. در این کمپین، افراد دعوت شده به آن لازم است ظرف ۲۴ ساعت یک سطل آب یخ را روی سر خود خالی کنند یا این‌که به جای آن مبلغی پول معمولا ۱۰۰ دلار برای مبارزه با بیماری موسوم به ALS اهدا کنند.  کوری گرفین ۲۷ ساله پس از پریدن از ساختمان به آب‌های ویژه غواصی در منطقه سترایت وارت، جان خود را از دست داد. بنا به گزارش‌ها بسیاری از جوانان در مکانی که گرفین از آن برای آخرین بار به سمت آب پرید، تجمع کردند. او پیش از مرگ توانست از طریق ابتکار «چالش سطل آب یخ» ۱۰۰‌هزار دلار برای مبارزه با بیماری ALS جمع‌آوری کند.

90 کشته در رانش زمين ژاپن
شمار جان‌باختگان و افراد ناپدیدشده بر اثر رانش زمین در ژاپن، به 90 نفر افزایش یافت.
بسیاری از مردم هیروشیمای ژاپن که خانه‌هایشان بر اثر بارندگی شدید و رانش زمین از بین رفته است، اکنون به دنبال سرپناه می‌گردند. نامساعد بودن آب و هوا نیز عملیات جست‌وجو برای یافتن بازماندگان این حادثه را دشوار کرده است.
حدود سه‌هزار امدادگر، نیروی ارتش و پلیس همچنان به تلاش برای یافتن ناپدیدشدگان این حادثه ادامه می‌دهند، اما با شروع دوباره بارندگی از اوایل صبح یکشنبه کار امدادرسانی و نجات متوقف شد. کارشناسان معتقدند احتمال زنده ماندن افرادی که بدون آب و غذا در میان گل و لای گرفتار شده‌اند پس از گذشت 72 ساعت به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

فوران آتشفشان ایسلند
فوران گدازه‌های آتشفشان «بارداربونگا» در ایسلند، این کشور را در وضع قرمز قرار داد.
وضعیت قرمز، خطرناک‌ترین وضع در سیستم درجه‌بندی ایسلند برای مواجهه با آتشفشان است. حریم هوایی این کشور در نزدیکی این آتشفشان بسته شده هرچند هنوز هیچ فرودگاهی تعطیل نشده است.
تاکنون گدازه‌های آتشفشان نتوانسته‌اند کلاهک یخی موجود در محل را ذوب کنند اما این خطر وجود دارد که با ادامه فوران، این کلاهک یخی ذوب شود. مخلوط شدن آب سرد درحال ذوب شدن و مواد مذاب آتشفشانی، باعث بروز انفجاراتی می‌شود که می‌توانند خاکستر ایجادشده در محل را به ارتفاعات بالاتر بفرستند. در این صورت با وزش بادهای شدید، این امکان وجود دارد که خاکسترهای آتشفشانی به سراسر اروپا فرستاده شود. از بیم فوران آتشفشان، صدها نفر از سکنه مناطق اطراف این قله فعال به مکان‌های امن منتقل شدند.

غرق شدن 170 مهاجر غیرقانونی در لیبی
قایق چوبی حامل 170 مهاجر آفریقایی در سواحل لیبی غرق شد. به گفته «ایوب قاسم» سخنگوی نیروی دریایی لیبی، سرنشینان این قایق قصد داشتند خود را به اروپا برسانند اما قایقشان در آب‌های ساحلی لیبی دچار حادثه و درنهایت غرق شد. دولت ایتالیا نیز هفته گذشته اعلام کرد: تعداد افرادی که از شمال آفریقا اقدام به مهاجرت می‌کنند طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. در ‌سال‌جاری میلادی (2014) مجموع افرادی که خود را از این طریق به سواحل ایتالیا رسانده‌اند از 100‌هزار نفر گذشته است. ایوب قاسم گفت: نیروهای گارد ساحلی 17 نفر از این مهاجران غیرقانونی را نجات داده‌اند و جست‌وجوها برای یافتن دیگر سرنشینان این قایق ادامه دارد.


تعداد بازدید :  114