شماره ۶۲۸ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
عوارض شایع جراحی

|  دکتر ایرج فاضل  |  

به‌طور متوسط یک‌سوم تا نیمی از مردم ممکن است در طول زندگی خود نیاز به نوعی عمل جراحی پیدا کنند یا به دلیل جراحی اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود به‌طور مستقیم با این مسأله درگیر شوند.
بی‌شک دیدگاه پزشک جراح به عمل جراحی با مردم عادی به‌خصوص بیمار و نزدیکان او در بسیاری از موارد کاملا متفاوت است. وقتی پزشک جراح انجام یک عمل جراحی را مطرح می‌کند، در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که خطر عمل‌نشدن بیمار بسیار بالاتر از عمل جراحی است و به نفع بیمار و حفظ سلامت اوست که با قبول خطر بالنسبه کم، عمل جراحی را بپذیرد. اما در بیشتر موارد بیمار در دنیای دیگری سیر می‌کند. از نظر او هر عمل جراحی یک رویداد بسیار مهم و بالقوه خطرناک است.
بارها شنیده شده است که بیماران پس از بیهوشی دیگر به‌هوش نیامده‌اند یا هنگام عمل جان خود را از دست داده‌اند و در پس فکر بیمار پیوسته این نگرانی وجود دارد که نکند از عمل جراحی جان سالم به در نبرد.
اما بسیاری از این توهمات که باعث ایجاد نگرانی و اضطراب‌های زیادی در بیمار می‌شود، بی‌اساس و ناشی از مطالبی است که دهان‌به‌دهان از سوی افراد ناآگاه به او منتقل شده است. از همین‌رو بر آن شدیم تا در این ستون اطلاعاتی درباره جراحی‌های مختلف، دلایل ایجاد بیماری، روند درمانی و دوران نقاهت پس از جراحی را به زبانی ساده برای مخاطبان گرامی بازگو کنیم.

کلوئید
معمولا برش جراحی با بخیه‌هایی که پوست را به آرامی به هم نزدیک می‌کند، به سهولت جوش می‌خورد و برحسب کیفیت بخیه‌زدن پوست غالبا به صورت یک خط نازک باقی می‌ماند. گاهی پدیده جوش خوردن بیش از یک حد ادامه یافته و سبب سفت و برجسته شدن محل برش می‌شود که به آن کلوئید می‌گویند.
بعضی بیماران، به‌خصوص کسانی که پوست تیره  دارند زمینه مساعدتری برای بروز آن دارند. کلوئید در همه زخم‌ها ممکن است بروز کند ولی در برش‌های شکمی شایع‌تر و تنها ظاهر آن نامطلوب است و غالبا با خارش مداوم و  حساسیت ناحیه عمل نیز همراه است.
متاسفانه راهی وجود ندارد تا بشود بروز آن را پیش‌بینی کرد و با وجود مطالعات دامنه‌دار هنوز راه مطمئنی برای پیشگیری از آن نیز وجود ندارد. خوشبختانه اکثر کلوئیدها با گذشت زمان نرم می‌شوند و از حجم آنها کاسته می‌گردد. عمل جراحی برای برداشتن آنها چندان موفق نیست، زیرا ممکن است کلوئید مجددا ظاهر شود.
عوارض تنفسی
عوارض تنفسی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر پس از جراحی است و بیش از 25درصد مرگ‌های پس از عمل در اثر آن پیش می‌آید و عامل مهمی در بروز سایر عوارض به‌شمار می‌روند.
ریه‌ها بافت اسفنجی هستند که از میلیون‌ها حفره میکروسکوپی تشکیل شده‌اند این حبابچه‌ها با مجاری ریز به راه‌های هوایی بزرگتری می‌پیوندند که در نهایت به نای ختم می‌شوند. در اثر بی‌حرکتی و نفس‌های سطحی، ممکن است این حبابچه‌ها، بخصوص  در نواحی محیطی ریه‌ها روی هم خوابیده و ریه را از حالت  اسفنجی خارج کنند. این حالت با کاهش عمل ریه‌ها و تب همراه است و در صورت ادامه می‌تواند سبب بروز عفونت‌ ریوی گردد. حرکت و راه‌رفتن پس از عمل، نفس عمیق و سرفه از بروز آن جلوگیری می‌کند.
منبع: درباره جراحی چه می دانید؟

 


تعداد بازدید :  133