شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
کاهش 70‌درصدی سهم کشاورزی از آب سدها:
درخواست تصفیه فاضلاب برای بخش کشاورزی تهران

شهروند| میزان آب استحصالی استان تهران که در بخش کشاورزی در‌ سال 1340 صرف می‌شد، 50‌درصد کاهش یافته که به دلیل توسعه شهرنشینی و افزایش سهم مصرف خانگی است. سیدمحمد موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان این مطلب و با اشاره به آبیاری 741هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران با فاضلاب گفت: تأمین آب از مهم‌ترین محورهای تولید پایدار در بخش کشاورزی است، به‌طوری‌که اگر منابع آب درست مصرف نشود، نمی‌توانیم به پایداری تولید امیدوار باشیم. او گفت: اگر یک‌میلیارد و 300‌میلیون مترمکعب پساب فاضلاب شهری استان تهران تصفیه شود و به بخش کشاورزی برسد، دیگر کمبود آب نخواهیم داشت. وی به چالش‌های آب استان تهران اشاره کرد و افزود: سهم‌بری آب کشاورزی از سدها تقریبا نسبت به گذشته 70‌درصد کاهش داشته و دشت‌های استان هم به علت برداشت‌های بی‌رویه آب از طریق چاله‌ها سالی یک تا 2‌درصد افت آب‌های زیرزمینی دارند. این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای امسال 34‌هزار و 500 هکتار از اراضی استان تهران از شیوه آبیاری سنتی به مدرن تغییر یافته اند که قرار است 10‌هزار هکتار دیگر آبیاری تحت فشار را در تهران عملیاتی کنیم و در مدت 3‌سال آینده کل اراضی آبیاری تحت فشار را به 70‌هزار هکتار برسانیم.
وی در بخشی از سخنانش آخرین وضع سبزی‌کاری با فاضلاب را تشریح و عنوان کرد: با بررسی‌های میدانی اراضی آبیاری با فاضلاب را شناسایی کردیم و با اقدامات آموزشی و ترویجی توانستیم امسال از مجموع 741 هکتار اراضی سبزی و صیفی را که با آب فاضلاب آبیاری می‌شد   به 5/46 هکتار کاهش دهیم.
وی افزود: از 211‌هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تهران 22‌هزار هکتار زیر کشت سبزی و صیفی است و از این 22‌هزار هکتار 741‌هزار آبیاری به‌صورت مخلوط آب سالم و فاضلاب بوده است که درحال حاضر این میزان کاهش یافته است.
موسوی به اقدامات انجام‌شده برای مقابله با آبیاری اراضی کشاورزی با آب آلوده اشاره کرد و گفت: زمین‌های آبیاری‌شده با آب آلوده شناسایی‌شده و به کشاورزان خاطی تذکر، اخطار شفاهی و کتبی داده شده است.

 


تعداد بازدید :  126