شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
ابتکار در دیدار اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران:
ظرفیت اکولوژیکی تهران ‌سال 1375 به پایان رسید

شهروند| اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به ریاست مهدی چمران با معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیدار کرد و پیرامون مسائل مشترک دو حوزه در شهر و استان تهران به گفت‌وگو پرداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، ابتکار در این دیدار با یادآوری این موضوع که ردپای اکولوژیک به معنای سنجش میزان بهره‌برداری از طبیعت است، اعلام کرد:  مهم‌ترین بحران فعلی محیط زیست، استفاده از منابع طبیعی بیش از توان اکولوژیکی است.  او افزود: این میزان بهره‌برداری از طبیعت در شهرها به رقم بالاتری نسبت به میانگین کل کشور هم می‌رسد تا جایی که تنها در تهران میزان استفاده از منابع طبیعی چیزی حدود 7برابر ظرفیت است. او با نادرست خواندن الگوی شهرسازی و جمعیتی استان تهران و عدم انطباق آن با شرایط زیستی استان، اظهار داشت:  طبق برخی اظهارنظرها، ظرفیت اکولوژیکی تهران ‌سال 1375 به پایان رسید و هر نوع توسعه‌ صنعتی و جمعیتی پس از این ‌سال باید در تهران متوقف می‌شد.
معاون رئیس‌جمهوری با اعلام هشدار نسبت به بحث افزایش جمعیت و جمعیت‌پذیری در تهران و حومه، گفت: باید به شیوه قانونی، مانع این افزایش جمعیت شد. ابتکار ادامه داد: البته شورای شهر تهران در این زمینه گام‌هایی موثر برداشته است. حتی در شورای شهر سوم ما طرحی مبتنی بر جداسازی درآمدهای شهری از فروش پروانه را مطرح کردیم. زیرا در اکثر شهرهای موفق دنیا در زمینه پایداری در حوزه ساخت‌وساز که نهایتا منجر به برتری قوانین و مقررات محیط‌زیست بر روند فعالیت شهرداری‌ها شده است، دریافت پروانه ساختمانی در ابتدای کار به صورت کاملا رایگان است. حذف هزينه صدور پروانه ساختماني يكي از مهم‌ترين راهكارهاي كاهش جمعيت شهري است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان ساخت: حذف هزینه برای صدور پروانه ساختمان منجر به حذف ارزش افزوده و رانت‌خواری در این حوزه و درنهایت کاهش ترغیب و تشویق به ساخت‌وساز بیشتر به منظور کسب درآمد بیشتر از محل صدور مجوز برای شهرداری‌ها، همچنین کاهش جمعیت در شهر و حومه شهر خواهد شد.
او با طرح این پیشنهاد که درآمد حاصل از عوارض نوسازی سالیانه به تدریج جایگزین درآمد حاصل از صدور مجوز ساخت‌وساز شود، گفت: ما نیز در شورایعالی شهرسازی آماده‌ایم از طریق قوانین و مقررات حمایتی، پشتیبانی لازم از چنین طرح‌هایی را به عمل بیاوریم تا به نقطه‌ای برسیم که شهرداری هیچ درآمدی از محل صدور پروانه ساختمان نداشته باشد.
بنا بر این گزارش، در ادامه جلسه مهدی چمران رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و اعضای این کمیسیون به طرح دیدگاه‌ها، درخواست‌ها و دغدغه‌های خود در این حوزه پرداختند. اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران پیشنهاد دادند: تفاهمنامه‌ای میان این کمیسیون و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه‌های مشترک امضا شود.


تعداد بازدید :  143