شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
تقاضای مشترک سوئيس و كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ
احترام هرچه بيشتر به حقوق بين‌المللي بشردوستانه

د‌يديه بورك‌هالتر، رئيس كنفدراسيون سوئيس و پي‌ير مائورر، رئیس كميته ‌بين‌المللي صليب سرخ در مقاله‌ای مشترک خواستـــار احترام هرچه بيشتر به حقوق بين‌المللي بشردوستانه شدند.
در بخشی از این مقاله که در روزنامه  Le Temps سوییس به چاپ رسید، آمده است: «150‌سال پيش، اولين كنوانسيون ژنو درمورد بهبود وضعيت زخمي‌ها و بيماران در ميدان نبرد تصويب شد، تا تضميني باشد بر اين ايده در حقوق بين‌الملل كه حتي در زمان جنگ نيز بايد حدِ مشخصي از انسانيت رعايت شود. كشور سوئيس و كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ كه در آن زمان در كنار يكديگر به تأمين پذيرش حقوق بين‌المللي بشردوستانه در صحنه‌ جهان كمك كردند، هم‌اكنون خواهان پيروي جدي‌تر از اين اصول هستند چراكه كمبود سازوكارهاي موثر براي ترغيب رعايت اين حقوق در سراسر جهان كماكان مشاهده مي‌شود.» در بخش دیگر این مقاله با اشاره به این‌که جنگ‌هاي امروز نقاط مشترك اندكي با نبردهاي قرن نوزدهم دارند، آمده است: «مبارزات به تدريج از ميادين مشخص نبرد به مناطق پرجمعيت كشيده شدند. جنگ سنتي ميان دولت‌هاي متخاصم بدل به استثنا شده، درحالي‌ كه درگيري‌هاي غيربين‌المللي به امري عادي تبديل شده‌اند. امروزه اين غيرنظاميان هستند كه صدمات درگيري‌هاي مسلحانه را بر دوش مي‌كشند.»
د‌يديه بورك‌هالتر و پي‌ير مائورر در ادامه مقاله مشترک خود نوشته‌اند: «هرروزه گزارش‌ها و تصاوير هولناكي از گوشه و كنار جهان دريافت مي‌كنيم كه بيانگر درد و رنج غيرقابل وصف در جريان درگيري‌هاي مسلحانه هستند. در اغلب موارد، نقض جدي حقوق بين‌المللي بشردوستانه دليل اصلي اين درد و رنج‌هاست.  پشت تمامي اينها، شكست جمعي ما قرار دارد. دولت‌هاي متعهد در بند اول مشترك در چهار كنوانسيون ژنو 1949 تعهد كردند كه «در تمامي شرايط» اين كنوانسيون‌ها را «رعايت كرده و رعايت آنها را تضمين كنند». گرچه تاكنون، دولت‌‌‌ها در ايجاد منابع لازم براي پايبندي به تعهدات خود موفق نبوده‌اند. حقوق بين‌المللي بشردوستانه از هنگام شكل‌گيري فاقد سازوكار‌هاي لازم براي ترغيب پيروي كامل از مفاد خود بوده است كه اين ضعف اغلب به مرگ و نابودي افراد متاثر از جنگ انجاميده است.»
در پایان مقاله نیز نوشته شده است: «دولت سوئيس و كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ، مطابق با رسالت خود، توصيه‌هاي ويژه‌اي را درباره‌ برگزاري چنين جلساتي (جلسات مشترک با دولت‌ها) در سي و دومين كنفرانس بين‌المللي صليب سرخ و هلال‌احمر كه در اواخر‌ سال 2015 در ژنو برگزار خواهد شد، ارایه مي‌كنند.  در آن زمان دولت‌ها تصميم خواهند گرفت كه چه روشي را درپيش‌گيرند.»


تعداد بازدید :  100