شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
ديار

چرا خانه‌ها فروش نمی‌روند؟
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کرمانشاه معتقد است، بازار مسکن 30‌سال است که در رکود تورمی قرار دارد.  
منصور طاقه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قرار گرفتن بازار مسکن در وضع رکود تورمی، اظهار کرد: هم‌اکنون کل اقتصاد ایران در رکود تورمی قرار دارد که بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست.  البته بازار مسکن در ایران معمولا یک دوره رکود و رونق پنج ساله هم دارد که ما هم‌اکنون در دوران رکود به سر می‌بریم.  
این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد:  تورم بازار مسکن رابطه کاملا مستقیم و معناداری با تورم کشور دارد و هرچقدر قیمت مصالح اولیه، هزینه‌های دستمزد، زمین و... افزایش یابد، قیمت مسکن نیز بالا خواهد رفت. زمانی‌که قیمت‌ها بالا می‌رود و خارج از توان و قدرت خرید مردم می‌شود، شاهد بروز  رکود خواهیم بود.  
به گفته رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کرمانشاه، در این شرایط تقاضا برای خرید وجود دارد، اما توان خرید نیست و از سوی دیگر فروشنده هم نمی‌تواند پایین‌تر از قیمت کف بازار ملک خود را بفروشد.  
وی درخصوص راهکارهای خارج کردن بازار مسکن از رکود، خاطرنشان کرد:  تحریک این بازار با افزایش وام‌های ساخت و خرید مسکن می‌تواند موثر باشد. تزریق نقدینگی باید حساب شده باشد تا افزایش تورم را در پی نداشته باشد. اگر این شیوه به درستی انجام شود حتی می‌تواند بخش قابل توجهی از نقدینگی سرگردان در جامعه را نیز در بازار مسکن دفن کند.  

افزایش 30‌درصدی تولید آبزیان در استان کرمان
تا چند‌سال پیش پرورش ماهی در کویر امری غیرممکن به‌شمار می‌رفت اما هم‌اکنون با تلاش کشاورزان کرمانی پرورش ماهی در این استان کویری رونق یافته، طوری‌که پیش‌بینی می‌شود امسال 1300 تن انواع ماهی گرمابی و سرد آبی از 240 مزرعه پرورش ماهی در استان کرمان برداشت شود.  
به گزارش ایسنا، روند برداشت ماهی طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که پرورش ماهی در سال‌های گذشته با استقبال خوب مردم مواجه شده است طوری‌که پرورش و تولید آبزیان در استان کرمان امسال در مقایسه با پارسال، بیش از 30‌درصد افزایش دارد.  
«مهدی ابراهیمی»، مدیرکل شیلات استان کرمان دراین‌باره می‌گوید: استان کرمان با توجه به شرایط اقلیمی و کم‌آبی در راستای توسعه‌ آبزی‌پروری از استان‌های مستعد در زمینه آبزی‌پروری در کشور محسوب می‌شود.  
وی ادامه می‌دهد: کرمان با برخورداری از تنوع اقلیمی و داشتن ارتفاعات بلند و ظاهر کویری آن، استعداد بسیار خوبی برای پرورش آبزیان دارد و آبزی‌پروری در منابع آبی این استان، علاوه بر تولید انواع گوشت سفید که وضع تغذیه را بهبود بخشیده، سبب ایجاد اشتغال برای بسیاری از افراد جویای کار شده است. 


تعداد بازدید :  128