شماره ۳۶۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور
صفحه را ببند
آهن‌سازهای بدن


مصرف دل و زبان گوسفند می‌تواند در کاهش کم‌خونی موثر باشد.   آهن را می‌توان از دو مبنع گیاهی و جانوری تأمین کرد که گوشت قرمز مهم‌ترین منبع تأمین آهن جانوری است.   توصیه می‌شود افرادی که کلسترول بالا ندارند مصرف گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود بگنجانند.   دل و زبان نیز از دیگر منابع تأمین آهن است. جگر هم از منابع خوب تأمین آهن است، اما در مقایسه با دل، آهن کمتر و کلسترول بیشتری دارد.   افراد کم‌خون می‌توانند یک بار در هفته از دل، جگر یا زبان استفاده کنند.  
عدسی، سبزیجات پررنگ ازجمله کلم بروکلی، اسفناج و سبزی خوردن ازجمله منابع گیاهی تأمین آهن به شمار می‌آید و بهتر است همراه منابع آهن از مواد غذایی دارای ویتامین C نیز استفاده شود که جذب آهن را بالا می‌برد.  
ویتامین C را می‌توان از گوجه، آبلیموی تازه و... تأمین کرد.  
همچنین مصرف مکمل‌های آهن همراه با اسیدفولیک برای افرادی که کم‌خونی دارند ضروری بوده که بسته به میزان کم‌خونی میزان مصرف آن متفاوت است.  
خانم‌ها می‌توانند یک روز در میان قرص آهن مصرف کنند و افرادی که کم‌خونی شدید دارند حتی دو بار در روز هم می‌توانند مصرف کنند.  
قهوه، چای و نوشابه ازجمله موادی هستند که از جذب آهن جلوگیری می‌کنند بنابراین توصیه می‌شود افراد یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا از مصرف این مواد خودداری کنند. 


تعداد بازدید :  85