شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران:
گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله نیاز به مجوز دارند

طی یک‌سالی که از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد گروه‌ها و احزاب مختلفی شروع به فعالیت مجدد کرده‌اند. انصار حزب‌الله یکی از این گروه‌هاست که اخیرا به دنبال سازماندهی مجدد و حضور ملموس، این بار در عرصه فرهنگی و اجتماعی ‌کشور است. این بار نام انصار حزب‌الله با «بازگشت گشت‌های موتوری» مطرح شده است. گشت‌هایی که به ادعای مسئولان انصار حزب‌الله، قرار است به وضع حجاب و عفاف سروسامان بدهند و به تذکر لسانی به شهروندان اهتمام کنند.
اولین بحثی که درباره طرح جدید انصار حزب‌الله مبنی بر فعال شدن گشت‌های موتوری در خیابان‌ها و مراکز شهر برای تذکر لسانی به بدحجابان مطرح شد این بود که آیا این گشت‌ها به مجوز نیاز دارند یا نه؟ اولین موضع انصار حزب‌الله در پاسخ به این سوال این بود که گشت‌های موتوری احتیاجی به مجوز ندارد چراکه تذکر لسانی براساس قانون نیاز به مجوز ندارد. «عبدالحمید محتشم» دبیرکل این گروه به صورت رسمی اعلام کرد که تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه است و از این رو نیازی به دریافت مجوز ندارد. اما برابر این موضع، اظهارات دیگری از سوی مسئولان دولت منتشر شد. سیدشهاب‌الدین چاوشی، معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران، در همین زمینه روز گذشته، در نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه درباره اجرای طرح گشت موتوری توسط انصار حزب‌الله گفت همه کسانی که در لوای جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند باید به قانون التزام داشته باشند. او ادامه داد: «افراد و گروه‌هایی که احساس مسئولیت بیشتری در جامعه می‌کنند در مواردی که به قلمرو اجرا و برخورد می‌رسند حتما باید از دولت مجوزهای لازم را داشته باشند. چراکه تذکر لسانی وظیفه همگانی است اما در حوزه عمل و اجرا وظیفه برعهده دولت است.»
پیش از این هم روح‌الله جمعه‌ای، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، طی مصاحبه‌ای با سایت تدبیر تأکید کرده بود که برای انجام فعالیت‌های سازمان‌یافته و تشکلی حتما باید از وزارت کشور درخواست مجوز شود. با این حال اما او خبر داد که تابه‌حال مجوزی برای اجرای چنین طرحی از وزارت کشور درخواست نشده است. همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت تدبیر و امید هم چندی پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد در موضعی محافظه‌کارانه خبر عدم درخواست مجوز از سوی انصار حزب‌الله از وزارت کشور را تأیید کرد و در عین حال گفت که در صورت تقاضای درخواست مجوز می‌شود روی آن فکر کرد.
با تمام این اوصاف برخی بر این باورند که این بازی روانی جدیدی برای دولت است. جمعه‌ای در همین راستا طی گفت‌وگویی به سایت تدبیر گفته بود که دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می‌شوند، نمی‌شود و ما به انصار حزب‌الله و هر گروه دیگری هشدار می‌دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند. اگرچه انصار این روزها، برای جذب نیرو در سایت رسمی‌اش رسما فراخوان می‌دهد اما به نظر می‌رسد که انصار حزب‌‌الله در حوزه اجرا، باید وزارت کشور را راضی کند.


تعداد بازدید :  200