شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
سیدمحمد خاتمی: مصلحت نظام ما آشتی ملی است

رئیس‌جمهوري پیشین ایران با اشاره به این‌که دولت روحانی با یک ایران پر از مشکلات در عرصه سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی مواجه است، گفت: اگرچه نمی‌گویم دولت نقد نشود اما انتظارات از این دولت باید درست باشد. ما نمی‌توانیم منتظر باشیم تا دولت همه کار کند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار اقشار مختلف مردم یزد و اصلاح‌طلبان این شهر و پس از شنیدن نظرات و پرسش‌های آنها، در پاسخ به گلایه‌های حاضران از جذب نشدن جوانان در سازمان‌های دولتی و به تعبیری بی‌توجهی دولت به جوانان، نقش آنان در انقلاب و پیشرفت ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: انقلاب روی دوش جوانان بود و دفاع مقدس را جوانان اداره کردند و وعده‌های داده شده نیز با اتکا به نسل جوان بود و باید جوانان برای پویایی جامعه حضور داشته باشند. ما همواره انتظار داریم دولت بیاید و زمینه را برای جذب جوانان فراهم کند درحالی‌که از آن طرف می‌گوییم دولت باید حجم خود را کوچک‌تر کند و فعالیت را به مردم واگذار کند. بهتر است به جای آن‌که بپرسیم چرا جوانان جذب ادارات نشدند بگوییم چرا زمینه فعالیت جوانان چندان فراهم نیست؟
وی افزود: امروز وقتی می‌گوییم قانون اساسی یعنی هرکس می‌خواهد در چارچوب این قانون عمل کند، شهروند نظام است و حقوق شهروندی دارد و باید بتواند فعالیت داشته باشد. خاتمی درباره درخواست یکی از حاضران مبنی بر پیشگامی خاتمی در برقراری یک آشتی ملی بیان کرد: فعلا این بحث آشتی ملی به‌عنوان یک مسأله انحرافی مورد سرکوب قرار می‌گیرد. باید توجه شود که راه‌حل مشکلات کنونی میدان دادن به افرادی با زبان تند و حصر و محدود کردن نیروها نیست بلکه مصلحت نظام ما آشتی ملی است.
او ادامه داد: عده‌ای دیدگاه‌شان این است که باقی بمانند و شدت عمل خود را در برابر دولت بیشتر کنند و به جای آشتی به حذف و کینه می‌اندیشند که البته ما نمی‌گوییم اینها نباشند بلکه باشند اما اجازه دهند مردم محور انقلاب باشند و بگذارند همه دیدگاه‌ها در عرصه اجتماعی حضور داشته باشند. وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره تشکیلات ندا (نسل دوم اصلاح‌طلبان) و مورد تأیید بودن یا نبودن این تشکل بیان کرد: اصلاح‌طلبی از تکثر دفاع می‌کند. اصلاح‌طلبی یک حزب و تشکل نیست بلکه جریانی تاریخی است که اصول، رویکردها و محورهایی مشخص دارد؛ به حرمت و حق و کرامت انسان احترام می‌گذارد، مردم‌سالاری را مناسب‌ترین سیستمی می‌داند که در دوره کنونی شناخته شده است چراکه مردم‌سالاری در برابر دیکتاتوری و خودکامگی است، از آن‌جایی که فرهنگ ما دینی است این مردم‌سالاری باید با فرهنگ دینی ما سازگار باشد و آن دین هم با زندگی امروز سازگار است. در این مسیر اختلاف‌نظراتی وجود دارد اما باید مرز بین نزاع و اختلاف مشخص شود و نباید اختلاف به نزاع تعبیر شود. او افزود: «زنده‌باد مخالف من» یک شعار نبود، یک واقعیت است. اگر مخالف من نباشد، من خودکامه می‌شوم. اگر مخالف من نباشد فکر من به نقطه مقابل خود برخورد نمی‌کند و تکامل نمی‌یابد بنابراین حضور تشکل‌های مختلف در ذات اصلاح‌طلبی است و گروه‌های مختلف می‌توانند فعال باشند البته اولویت من فعال شدن تشکل‌های موجودی بود که بعضی از آنها محدود شده‌اند.


تعداد بازدید :  186