شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری :
با تغییر یک نفر مسیرمان را عوض نمی‌کنیم
دولت در زمینه مبارزه با فساد در بورسیه‌ها جدی است

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در سخنانی در حاشیه مراسم تجدید میثاق با امام‌خمینی(س) با اشاره به استیضاح رضا فرجی‌دانا، ‌وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «با تغییر یک نفر مسیرمان را عوض نمی‌کنیم.» این جمله رئیس‌جمهوری وقتی در کنار انتصاب محمدعلی نجفی، به‌عنوان سرپرست وزارت علوم، قرار می‌گیرد، حاوی پیامی روشن است؛ پیامی که نشان می‌دهد  رئیس‌جمهوری در عمل نیز به «عدم تغییر مسیر دولت» در شعارهایش، پایبند است. روحانی البته بلافاصله پس از رأی عدم اعتماد مجلس به فرجی‌دانا در سخنانی از همه فرهیختگان و صاحب‌نظران خواست تا به رأی مجلس احترام بگذارند و قواعد بازی را رعایت کنند. مجموعه این موضع‌گیری‌های روحانی نشان می‌دهد که او اگرچه به هیچ‌وجه به دنبال ایجاد اصطکاک میان مجلس و دولت نیست، اما قصد ندارد از رویکرد و شعارهای دولت یازدهم نیز دست بکشد.
به گزارش ایرنا، روحانی پس از ادای احترام به مقام بنیانگذار انقلاب اسلامی در سخنانی با بیان این‌که اگر امام را پدر دولت مدرن اسلامی بنامیم سخن درستی گفته‌ایم، افزود: امام نه‌تنها دولت اسلامی را تشکیل داد، بلکه به این دولت قدرت لازم برای اداره کشور و توان لازم برای مقابله با قدرت‌ها و استکبار جهانی داد. او با بیان این‌که امام تعامل بین جمهوریت و اسلامیت را به ما یاد داد، اظهار کرد: امام به ما گفتند نظام ما مردم‌سالاری دینی است و آرا و انتخابات مردم مهم است و به‌طورکلی میزان رأی مردم است. ضمن این‌که ایشان اساس را فرمان خدا و قانون اساسی دانستند و چارچوب موازین اسلامی را به‌عنوان موازین هدایت‌گر به ما گوشزد کردند، بنابراین ما باید هم جمهوریت و هم اسلامیت را یاد بگیریم. رئیس دولت یازدهم در ادامه با قدردانی از خاندان حضرت امام ازجمله حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی اظهار کرد: این خانواده همواره حامی نظام، مردم، ‌دولت و دولت یازدهم بودند و ما کمال تشکر از ایشان را داریم.
همچنین روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تلاش دولت در برنامه‌های موردنظر خود ازجمله اقتصاد و سیاست خارجه و دیگر زمینه‌ها را مورد توجه قرار داد. او همچنین به بحث این روزهای مجلس و وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی هم اشاره و اظهار کرد: مبارزه با فساد ازجمله برنامه‌های موردتاکید دولت در ادامه مسیر خود خواهد بود و به‌طورکلی دولت در زمینه مبارزه با فساد ازجمله فساد در دانشگاه‌ و مدارک علمی و مبارزه با فساد در زمینه بورسیه‌ها جدی خواهد بود و این مسیر را ادامه خواهد داد. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: همه بدانند با تغییر یک نفر، مسیر دولت عوض نمی‌شود و این دولت همان مسیر را که مردم و آرای مردم برای آن مشخص کرده‌اند ادامه خواهد داد.
رئیس‌جمهوري در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در زمینه مسائل اقتصادی دولت اولویت خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی را دنبال می‌کند و ما امیدواریم خروج از رکود و شروع رونق اقتصادی را امسال به خوبی تجربه کنیم. ضمن این‌که شاهد خواهیم بود که تا پایان امسال رشد اقتصادی بعد از دو‌سال مثبت خواهد بود و البته همچنان دولت برای کاهش تورم به راه خود ادامه می‌دهد.
روحانی با موردتوجه قراردادن برنامه‌های دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی اظهار کرد: در این زمینه همان راه موردنظر را ادامه می‌دهیم و مذاکراتمان با دنیا براساس منطق، حقوق و تعهدات بین‌المللی جدی خواهد بود و امیدواریم موفقیتی به دست بیاوریم که به نفع ایران، ‌منطقه و جهان باشد. ما در این راه همه توانمان را به کار گرفته‌ایم و به کار خواهیم گرفت.
او با اشاره به وجود ثبات و آرامش در کشور در شرایط کنونی و درحال حاضر خاطرنشان کرد: احترام به اخلاق، آزادی و آزادی نقد و انتقاد را مورد توجه قرار داده‌ایم و دولت و رئیس‌جمهوری همواره تا پایان به حول و قوه الهی به منتقدان احترام خواهد گذاشت اما هرگز این دولت در برابر تهدیدگران نظام ساکت نخواهد ماند. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: امیدواریم با حمایت مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری مسیر موردنظر را آن‌طور که مطالبه مردم است ادامه دهیم.
یادگار امام: اعتماد ملت سرمایه بزرگی برای دولت یازدهم است
سیدحسن خمینی نیز که رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کرد در سخنانی با اشاره به اهمیت شجاعت دولت در تصمیم‌گیری‌ها گفت: شجاعت همان نکته‌ای است که امام را از همه اغیار متمایز می‌کرد، امام در برابر متحجران، دشمنان خارجی و دشمنان داخلی شجاعت داشتند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی اظهار کرد: دولت یازدهم زمینه‌ساز پیدایش امیدی پرارزش در جامعه ما شده است. امیدی که بزرگترین سرمایه دولت است و به همین جهت این دولت بزرگترین مسئولیت را بردوش دارد؛ چراکه مردم به دست‌ها و همت دولت در حوزه مشکلات اقتصادی و فرهنگی‌ای که آمار بالایی دارد، چشم دوخته‌اند.
یادگار امام اعتماد ملت به دولت را سرمایه بزرگی دانست که ملت ایران به دولت یازدهم بخشیده است و تأکید کرد: ملت ایران به فکر، اندیشه و بازوان مردان این دولت و همت آنها در برپایی کشوری بر پایه اندیشه امام چشم دوخته است. او یادآور شد: پس از سپری روزهای سختی که داشتیم، امیدی که مردم به شجاعت تصمیم‌گیری و عمل برادران و خواهران خود در دولت دارند نقطه کانونی پراهمیتی در دل‌های مردم ایران است.
سیدحسن خمینی با اشاره به سخنان دکتر حسن روحانی در این مراسم ادامه داد: همان‌طور که رئیس‌جمهوری محترم نیز اشاره کردند، شجاعت در صلح و شجاعت در جنگ یکی از درس‌های امام بود. یادگار امام اظهار امیدواری کرد دکتر روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری مورد اعتماد مردم، بتواند گام‌های موثری برای حفظ نظام از خطرات پیش رو بردارد و گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند کشور در یک پیچ تاریخی قرار دارد و ما موظف هستیم کشورمان را از شرایطی که پیش روی منطقه است عبور دهیم.


تعداد بازدید :  189