شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
تانکر گازوئیل چپ کرد، آب شرب اصفهانی‌ها قطع شد
قطعی آب در برخی مناطق اصفهان ادامه دارد
بعضی محله‌های اصفهان پس از وصل آب با افت شدید فشار و مشکل توزیع آب گل آلود مواجه هستند

شهروند| جمعه روز خوبی برای اصفهانی‌ها نبود، تعداد زیادی از آنها یک روز طولانی بدون آب را گذراندند، آن‌قدر طولانی که خیلی‌هایشان ناچار شدند خانه را ترک کرده و به طبیعت پناه ببرند. بی‌آبی در اصفهان نزدیک به 24 ساعت ادامه داشت، از ساعت 8 صبح جمعه تا 5، 6 بامداد روز بعد، یعنی شنبه. وقتی هم که آب وصل شد، یا فشارش کم بود یا با گِل‌آلوده. چند ساعتی طول کشید تا شرایط بهتر شد. با این‌که مسئولان آب و فاضلاب اصفهان وعده داده بودند مشکل آب این استان تا ظهر شنبه به‌طور کامل برطرف می‌شود اما تا بعد از ظهر روز گذشته، هنوز هم مناطقی از اصفهان آب آشامیدنی نداشتند. مردم اطلاعی نداشتند، حتی فرصتی نداشتند تا آب ذخیره کنند. به‌همین خاطر هم پس از شُک قطعی آب، برای خرید آب به مغازه‌ها هجوم بردند. ساکنان شهر اصفهان و برخی مناطق مجاور ازجمله شمالی، شرقی، جنوبی و برخی مناطق دیگر روز سختی داشتند. همان جمعه اعلام شد که یک تانکر حامل سوخت در زاینده‌رود واژگون و منجر به آلودگی آب‌شده، خبری که بلافاصله از سوی معاون بهره‌برداری آبفای استان اصفهان تکذیب شد. مجتبی قبادیان گفت که قطعی آب شرب اصفهان به دلیل سقوط تانکر حامل سوخت در رودخانه زاینده‌رود نیست و نباید به این شایعات دامن زد. او جمعه بعد از ظهر تأکید کرده بود که آب شرب اصفهان بزرگ و چند شهر مجاور که به تصفیه‌خانه بابا شیخ علی متصل هستند با مشکل یا قطعی مواجه شده. این مسئول اما اشاره‌ایی به علت قطعی آب نکرد. او و سایر مسئولان اصفهان تنها اعلام کردند که علت قطعی آب بروز اشکالاتی در تصفیه‌خانه بابا شیخ علی است! اتفاقی که آنها را در جلسه‌ایی در استانداری و با حضور مدیران آب منطقه دور هم
 جمع کرد.
واژگونی تانکر سوخت
 در ورودی تصفیه‌خانه بابا شیخ علی
علت قطعی آب همچنان مبهم است. دیگر همه اصفهانی‌ها می‌دانند که صبح جمعه یک کامیون حامل تانکر سوخت در ورودی تصفیه‌خانه بابا شیخ علی واژگون شده و گازوئیل وارد مخازن آب شده است.  به همین خاطر هم مسئولان استان آب‌را قطع کردند. قریشی از مسئولان هلال‌احمر اصفهان در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «آب آشامیدنی بیشتر در نقاط مرکزی اصفهان قطع شده بود، مردم این مناطق از ساعت، 7، 8 صبح تا حدود 5 صبح روز بعد یعنی شنبه یکم شهریور ماه آب آشامیدنی نداشتند.» حالا با گذشت نزدیک به 24 ساعت از این اتفاق، آب وارد لوله‌های برخی مناطق شده، حتی گفته می‌شود که خیلی از مناطق اصفهان مشکل آب آشامیدنی‌شان حل شده، اما هستند مناطقی که هنوز آب‌شان قطع است و یا با گِل آلوده‌شده. با این همه قریشی می‌گوید: «لوله‌ایی که به خاطر واژگونی تانکر سوخت شکسته بود، مرمت و آب وصل شده است، البته برخی مناطق که هر‌سال در این فصل دچار افت فشار آب می‌شوند، هنوز با مشکل مواجه هستند و پس از این اتفاق آب آشامیدنی ندارند.» او درباره آلوده بودن آب در برخی مناطق تأکید می‌کند که پس از باز شدن لوله‌ها، احتمالا گِل وارد لوله شده و آب را آلوده کرده است. آب بخش‌های زیادی از این استان بدون اطلاع قبلی نزدیک به 24 ساعت قطع شد، یکی از ساکنان شهر اصفهان به «شهروند» می‌گوید: که مسئولان استان بدون اطلاع قبلی آب را قطع کردند و مردم حتی فرصت نداشتند حتی کمی آب ذخیره کنند. همین هم باعث شد تا مردم کلافه شوند.  خبر قطعی آب اصفهان دهان به دهان زیاد چرخید، از تلفن و پیامک گرفته تا اطلاع‌رسانی مردمی در شبکه‌های مجازی. شاید دیگر کمتر کسی بود که روز گذشته از قطعی آب اصفهان بی‌خبر باشد. کاری که باید از سوی مسئولان آب و فاضلاب این استان انجام می‌شد نه مردم! انصاری یکی از شهروندان اصفهانی است، او درباره قطعی آب روز جمعه به «شهروند» می‌گوید: «خیلی از مناطق اصفهان دچار قطعی آب شده بود، بیشتر هم ساکنان شرق اصفهان با این مشکل مواجه شده بودند، برخی مناطق استان هم با آلودگی آب به گِل مواجه بودند.» شفیعی هم ساکن اصفهان است، روز گذشته شاهد قطعی آب وسیع در شهرش بود. او هم به «شهروند» می‌گوید: «ما در خیابان بزرگمهر اصفهان زندگی می‌کنیم، آب آشامیدنی ما قطع نشد اما فشارش خیلی کم بود، جالب اینجاست که خیابان ما آب داشت اما خیابان پایین تر، تا صبح روز بعد آب آشامیدنی نداشتند.» یکی دیگر از ساکنان اصفهان هم به «شهروند» می‌گوید: «محله‌های کاوه، مشتاق و... هنوز مشکل آب دارند و آب آشامیدنی‌شان وصل نشده.» او به اتفاقی که‌ سال 86 در اصفهان رخ داد و منجر به قطعی 4 روزه آب این استان شد، اشاره می‌کند. «‌سال 86 نیز اتفاق مشابهی رخ داد، آن زمان یک بیل مکانیکی با یک لوله انتقال نفت برخورد کرد و منجر شد تا نفت در رودخانه زاینده‌رود سرریز شود، این اتفاق منجر شد تا اصفهان 4 روز با قطعی آب مواجه شود، همان موقع هم ماجرای ساخت تونل گلاب 2 مطرح شد تا اگر اتفاقی افتاد آب شرب اصفهان ذخیره دیگری داشته باشد.» این شهروند اصفهانی تأکید می‌کند که ماجرای تونل گلاب 2 ظاهرا منتفی شده، چرا که اگر این تونل ساخته می‌شد، حالا استان با مشکل آب مواجه نمی‌شود.  
وزارت نیرو برای اصفهان حاشیه امن ایجاد کند
سیاست‌های نادرست مسئولان اصفهان به مشکل روز جمعه دامن زد، این نظر محسن صرامی ‌فروشانی نماینده مردم خمینی‌شهر اصفهان است. او دراین‌باره سیاست مسئولان این استان را زیر سوال می‌برد و به «شهروند» می‌گوید: «مشکل آب شرب اصفهان با این سیاست‌ها حل نمی‌شود، لازم است مسئولان در وزارت نیرو یک حاشیه امنی برای آب اصفهان ایجاد کنند، اتفاقی که روز گذشته در اصفهان رخ داد، نشان داد که هیچ سیاست خرد و کلانی برای تأمین امنیت آب شرب استان وجود ندارد.» او معتقد است که خبرها درباره قطعی آب آن‌قدر ضد و نقیض است که کم‌کم ماجرا  از حوزه آب و فاضلاب خارج شده و به یک مسأله امنیتی تبدیل شده است. به گفته صرامی فروشانی، اعلام دلایل مختلف برای قطعی آب، خود حکایت از بی‌کفایتی مسئولان آب و فاضلاب استان دارد. با این همه نماینده مردم‌خمینی شهر تأکید می‌کند که آب شهر بیشتر مناطق اصفهان وصل شده و قرار است مشکل سایر مناطق هم برطرف شود. «مسئولان وعده دادند تا ظهر روز شنبه وضع آب تمام مناطق اصفهان را
ساماندهی کنند.»
آب اصفهان آلوده نیست
با این همه اما مسئولان اصفهان انتقادها را نمی‌پذیرند و آنها روز گذشته، تأکید کردند که آب همه مناطق اصفهان وصل شده و آب شرب هم سالم است. این واکنش به اظهاراتی بود که تأکید می‌کرد آب شرب اصفهان آلودگی نفتی و میکروبی پیدا کرده.  مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان اینها را شایعات خواند و گفت: «آب شرب اصفهان درحال حاضر و طبق آخرین پایش‌ها هیچ‌گونه آلودگی ندارد و از نظر کیفی مطابق با استانداردها است.» مهدی رفیعی به ایسنا گفته بود: «این‌که گفته می‌شود نشت مواد نفتی یا شیمیایی، علل قطعی آب است مورد تأیید نیست، مردم مطمئن باشند که آب شربی که شبكه توزيع جاري است از هرگونه آلودگی و میکروب عاری است.» به گفته او، وضع آب اصفهان به صورت لحظه‌ای درحال کنترل بوده و مشکل به وجود آمده در تصفیه‌خانه بابا شیخ علی اصفهان سلامت آب اصفهان را به خطر نمی‌اندازد. او تأکید کرده بود که برای رفع مشکل کم‌آبی مردم در نقاط مختلف شهر برخی تانکرهای آب به مردم آبرسانی کردند.  در کنار این اظهارات، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان هم تأکید کرد که اشکال در تصفیه‌خانه اصفهان منجر به قطع آب شد. ‌هاشم امینی این اطمینان خاطر را داد که «خوشبختانه شرایط در تصفیه‌خانه باباشیخ علی عادی است و نگرانی در زمینه آب شرب مردم از ساعت چهار روز شنبه برطرف می‌شود.» به گفته‌ هاشم امینی، این تصفیه‌خانه آب شرب کلان شهر اصفهان را تأمین می‌کند و نظر به اهمیت حفظ سلامت و رعایت استاندارد، آب تصفیه‌خانه قطع شود.

دیدگاه‌های دیگران

|
مخالف 0 - 0 موافق
تو رو بخدا این‌قدر به مردم ظلم نکنیدخودتون می تونید یه روز کامل بی آب با بچه زندگی کنید
ا
ایمان |
مخالف 0 - 0 موافق
باسلام. آقا چرا برای شما مهم این یک روز و قطعی اب است از اول گرما ما در منطقه رهنان اصفهان از ساعت ۶صبح تا ۱ بامداد اصلا اب نداریم حتی قطره ای و حالا هم که سه روز است که کلا در هیچ ساعتی از شبانه روز اب نداریم . مثل خیلی مثال های دیگر این مورد هم کسی به عنوان ناظر وجود ندارد که رسیدگی کند .

تعداد بازدید :  2976