شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
هند پاکستان را به حمله تلافی‌جویانه تهدید کرد

وزیر دفاع هند روز شنبه تهدید کرد که نیروی زمینی کشورش پاسخ لازم را به آتش‌باری سنگین نیروهای پاکستانی خواهد داد.  آتش‌باری شدید نیروهای پاکستانی در چند نقطه مرزی و انتقال صدها تن از غیرنظامیان هندی روز شنبه به خبر مهم رسانه‌های منطقه تبدیل شد.  
منابع نیروی امنیت مرزی هند گفتند که این بزرگترین نقض قرارداد آتش‌بس در طول‌ سال جاری میلادی است. «آرون جیتلی» وزیر دفاع هند که برای شرکت در مراسم به خدمت گرفتن یک فروند ناو رادار گریز ساخت داخل به جنوب شرق کشورش رفته بود نسبت به قتل غیرنظامیان در جریان این تبادل آتش واکنش نشان داد.
وی گفت:  نیروی زمینی هند به هر نقض آتش‌بس پاسخ می‌دهد. مردم نیز کاملا اعتماد دارند که نیروهای هندی از توانایی لازم برای دفاع از خاک و منافع ملی برخوردار هستند. رسانه‌های هند ازجمله خبرگزاری پی‌تی‌ای به نقل از منابع مطلع گزارش دادند سربازان پاکستانی از بامداد امروز 22 پست نیروی امنیت مرزی هند و 13روستا را در طول مرز بین‌المللی در بخش جامو زیر آتش سلاح‌های سنگین قرار داده‌اند که دو تن از اعضای یک خانواده در روستای «جودافارم» کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.
یک سرباز نیروی امنیت مرزی هند نیز در جریان این آتش‌باری مجروح شده است. یک افسر نیروی زمینی هند اقدام نیروهای پاکستانی را سنگین‌ترین آتش‌باری در طول مرز بین‌المللی در بخش جامو از آغاز‌ سال میلادی جاری تاکنون توصیف کرد.  
وی گفت که مقام‌های محلی بیش از سه‌هزار تن از اهالی روستا‌های مرزی را به مناطق امن منتقل کرده‌اند. هند ادعا می‌کند که نیروهای پاکستانی قرارداد آتش‌بس‌ سال 2003 را 16 بار در طول دو هفته گذشته و 18 بار در طول ماه جاری میلادی نقض کرده‌اند.  
این آتش‌باری سنگین به‌دنبال کشف روز شنبه یک تونل زیرزمینی از خاک پاکستان به خاک هند در بخش جامو در طول خط کنترل صورت گرفته است. در جریان تازه‌ترین تنش مرزی میان دو کشور، صبح دیروز نیروهای مرزبان هند به سمت خاک پاکستان تیراندازی کردند که منجر به جان باختن دو شهروند پاکستانی و زخمی شدن شش نفر دیگر شد. این دومین تیراندازی هندی‌ها در چند روز گذشته در منطقه مرزی سیالکوت پاکستان است.
درگیری‌های مرزی میان پاکستان و هند، درحالی در ماه‌های اخیر گسترش یافته است که دو کشور به‌ویژه بعد از روی کار آمدن دولت جدید دهلی نو به نخست‌وزیری «نارندرا مودی» تلاش‌هایی را برای عادی‌سازی روابط و ازسرگیری مذاکرات صلح انجام داده‌اند.  
استقلال پاکستان و جدایی از هند در‌سال 1326 شمسی (1947 میلادی)، وقوع چندین جنگ میان هند و پاکستان، رقابت در آزمایش‌های اتمی و پرتاب موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، بازداشت صیادان در آب‌های آزاد، موضوع برداشت از حوزه‌های آبی مشترک، ندادن مجوز ترانزیت کالا در این کشورها از سوی دولت‌های وقت و تعلیق سیستم حمل‌ونقل زمینی برای مسافران، مشکلات اخذ روادید تجاری، اقدامات تروریستی در دو کشور و تیراندازی و درگیری‌های خونین میان نیروهای مرزی هند و پاکستان را می‌توان از دلایل عمده سردی روابط سیاسی و اقتصادی میان این دو کشور همسایه طی سالیان گذشته بیان کرد.


تعداد بازدید :  215